• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Moorii
    Namnlös2015 skrev 2016-03-15 18:40:11 följande:

Jättefint väder här också idag :)

Jag är egen företagare och har rätt så fria arbetstider i vanliga fall men nu jobbar jag väldigt mycket och har tänkt att jag ska göra det fram till bf. Har ett lugnt jobb.

Jag håller på att jobba in så mycket jobb som möjligt nu så jag ska kunna ha annorlunda tider sen.

När bebis är född så kan jag inte lämna över mina arbetsuppgifter till någon annan, så jag kommer jobba 2 dagar i veckan sen.

Har ni funderat något på hur många dagar i veckan ni ska ta fp för?

Hur har ni tänkt dela med andra föräldern?

Ok, skönt med lugnt jobb :)

Hade tänkt ta fem, men får se vad försäkringskassan beslutar att ge mig för ersättning. Min man har precis börjat ett nytt jobb och vill inte vara borta från det, så kommer nog bli så att jag tar ett år, eventuellt mer om jag kan ta fp fem dagar i veckan, och han tar de tre månaderna han har efter det.
  • Axelberg79

Jag går på ett vikariat just nu och chefen kan inte förlänga längre än till sista juni eftersom det är sammanslagning under semestern (jag jobbar på en förskola) men hon ska försöka hjälpa mig att få graviditetspenning från slutet av maj. Jag och min sambo har pratat om att han ska ta fp varje fredag hela första året. Och då får jag resterande dagar.

• Niyoh81

Magen i v.25. Nu har lill plutten disco varenda dag vareviga minut känns de som :)

Ja längtar så mycket till juli nu . Få mysa å bara gosa med lill grodan <3

Fy fasen ca mina fogar känns nu. Ibland känns de som någon tar i var sitt ben å ska dra isär dem från kroppen :(
  • Namnlös2015

Vi kommer göra likadant, jag kommer vara hemma fram tills det är dags för dagis, min sambo kommer bara nyttja de dagar som är märkta till honom, men han har ju lång tid på sig att använda dom.

Han är också egen företagare och är ensam så det fungerar inte att han är hemma på heltid en längre tid.

Moorii skrev 2016-03-15 18:51:26 följande:

Ok, skönt med lugnt jobb :)

Hade tänkt ta fem, men får se vad försäkringskassan beslutar att ge mig för ersättning. Min man har precis börjat ett nytt jobb och vill inte vara borta från det, så kommer nog bli så att jag tar ett år, eventuellt mer om jag kan ta fp fem dagar i veckan, och han tar de tre månaderna han har efter det.

• SommarDahlia

Jag kommer gå hem midsommarveckan och börja med 3v semester sen är jag hemma året ut sen kommer vi jobba 50% var till bebis är inskolad på dagis nästa höst. Jag har varit hemma hela tiden med de andra två eftersom jag delvis läste och delvis va arbetslös när jag va färdig med skolan. Denna gången har vi bägge fasta jobb och jag vill få komma tillbaka ganska fort utan att va borta från bebisen på heltid.

• Micajin

Jag kommer gå hem sista juni om allt går bra (BF 8 Juli). Hoppas på att allt går bra. Jag ska ta fler låg-betalande dagar än mannen, då vi inte tjänar på att han är hemma med lägsta nivå.
    Han kommer ta semester sedan föräldraledighet under sommaren/hösten samt att jag kommer vara ledig från födseln tillsvidare (kanske 8-12 mån) Sedan mjukstartar jag mitt helg/inhopparjobb mot våren/sommaren. 
    Vi funderar på att om mannen ska vara hemma en dag i veckan (t.ex.) fredagar då han ändå bara jobbar halvdag för att få vara mer med barnet men ändå jobba 4 dagar i veckan. 
    Det är tufft att planera så mycket och så långt i förväg. Funderar på att ta FöräldraPenning 4-5 dagar i veckan iomed att vi klarar oss på ganska pengar i månaden samt att vi jobbat upp en buffert nu innan bebis kommer :)

• Axelberg79

Jag känner mig så glad idag. Jag har hittat en kurs i vattengympa för gravida.. Den börjar 5/4 .. känns såååå roligt att unna mig det. Ska maila dom ikväll och boka in mig. Och dessutom så fick våra kompisar sin lilla bäbis i går. En underbart söt liten flicka <3

• Namnlös2015

Idag har jag vaknat med världens leende på läpparna och känner mig bara så himla glad, kan det vara våren? :)

Så jag tänkte bara önska alla en jättebra dag och hoppas att ni mår bra :)

• Moorii

Åh, jag känner likadant! Ja, det är nog våren :) så härligt att vi går mot ljusare tider! Det gör himla mycket med humöret :) Hoppas du får en fin dag med!

Idag har jag skickat in ansökan om gravidpenning, sista papperen (bilagor) skickar jag imorgon. Läskigt! Är så orolig att få avslag, men inte mycket annat att göra nu än vänta. Någon mer som ansökt?

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-03-17 10:48:40 följande:

Åh, jag känner likadant! Ja, det är nog våren :) så härligt att vi går mot ljusare tider! Det gör himla mycket med humöret :) Hoppas du får en fin dag med!

Idag har jag skickat in ansökan om gravidpenning, sista papperen (bilagor) skickar jag imorgon. Läskigt! Är så orolig att få avslag, men inte mycket annat att göra nu än vänta. Någon mer som ansökt?

Jag har tänkt ansöka om gravidpenning. Hur går det till? Vilka steg? Ska jag skicka in moderskapsintyget först och ansöka sen när det kommit in? Eller hur gör man? Är också orolig över att få avslag, känner att det inte kommer att fungera att jobba så mycket längre än maj ut, har redan besvärligt. Och sjukskriva sig vet jag inte heller om man kan då eftersom FK har hand om bägge delar?
    Vad jobbar du med?
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)