• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-03-19 12:39:43 följande:
    Om du känner så, så tycker jag du ska ringa. Det är ju viktigt att du tycker allt känns bra! Tycker verkligen du borde få ett nytt ultraljud. Jag hade känt likadant som dig.

Funderar på det där med barn på ultraljud, i mina papper stod det att man inte fick ha med sig barn, men det där kanske är olika. Men tänker att anledningen att hon inte var pedagogisk då var för att det inte ingår i hennes jobb, även om man kan tycka att hon trots det ju kunde ha varit det ändå. Förstår att du blev besviken! Hon verkar ju inte vara en särskilt trevlig person.
    På min kallelse stod det att man helst inte skulle ha med barn, men som sagt, kan vara olika. Hur som helst så var det ju en ganska otrevlig barnmorska! Tycker absolut de ska säga att det ser fint ut och inte bara ok!
  • Axelberg79

Jag fick aldrig nån kallelse kom jag på nu för vi bokade rul direkt på plats när vi gjorde KUB. Men många av mina vänner har haft sina barn med så jag tänkte att det var upp till en själv att bestämma.

• Namnlös2015

När jag var på inskrivning hos min BM så bokade vi tid för rul och hon sa att 1 vuxen fick man ha med sig och inga barn.

• Gemmy

Till mig sa dem en vuxen men tog med mig vår son också. Tänkte ringa och fråga först men sen tänkte jag på att jag verkligen ville ha med honom så tog med honom dit och det var inga problem

• lyckabejbiis

hoppas alla här njuter av söndagen och det helt underbara vädret! Skäms

jag pratade med min syster igår som har fött barn för två år sedan och hon sa att alla i sverige blir erbjudna att stanna på sjukhuset 3 nätter efter förlossningen. Men så har jag hört från andra att detta inte stämmer utan att man i förväg måste boka rum på "sjukhus hotellet" och betala för x antal nätter man stannar. 

Har någon här någon koll på hur det ligger till med detta? Vi är ju också planerade under en lite knepigare tid då det är semestertider och jag kan bara tänka mig att det kan bli personalbrist...

Så ifall man måste boka plats på hotellet hade jag velat göra det i förväg så jag inte råkar bli hemskickad dagen efter jag fött barn...

• Sommarmalva
    lyckabejbiis skrev 2016-03-20 10:28:27 följande:

hoppas alla här njuter av söndagen och det helt underbara vädret! Skäms

jag pratade med min syster igår som har fött barn för två år sedan och hon sa att alla i sverige blir erbjudna att stanna på sjukhuset 3 nätter efter förlossningen. Men så har jag hört från andra att detta inte stämmer utan att man i förväg måste boka rum på "sjukhus hotellet" och betala för x antal nätter man stannar. 

Har någon här någon koll på hur det ligger till med detta? Vi är ju också planerade under en lite knepigare tid då det är semestertider och jag kan bara tänka mig att det kan bli personalbrist...

Så ifall man måste boka plats på hotellet hade jag velat göra det i förväg så jag inte råkar bli hemskickad dagen efter jag fött barn...

Jag brukar bara stanna en natt. Tycker inte det behövs att stanna längre. Vet inte hur länge det är "ok" att få stanna. Fick mitt senaste barn för 5 år sen. Nåt hotell har jag aldrig hört talas om! Kanske bara finns i storstäder?
  • fundersambfjuli

Jag har kollat runt lite och det finns tydligen inga direkta regler som gäller för alla sjukhus och det varierar mycket från sjukhus till sjukhus.

Av mina bekanta så har det varit olika erfarenheter och bemötande på olika sjukhus.

En del sjukhus ville inte skicka hem nyblivna föräldrar direkt efter förlosningen och hade som regel att mamman och pappan stannar 3 nätter. Så mamman hunnit återhämta sig och läkaren gjort så kallat PKU prov som görs först efter 2 dygn på barnet.

Medan andra sjukhus har skickat hem nyblivna föräldrar redan 6 timmar efter förlossningen.

Så det är nog bäst att kolla upp detta i förväg vilka regler som gäller osv :)

• SommarDahlia

Jag har inte heller stannat mer än en natt med mina. Den första föddes 06.01 och vi stannade till FM dagen efter tills de gjort läkarundersökningen sen ville jag verkligen hem men jag fick ändå intrycket av att de velat ha kvar mig en natt till. Men andra barnen kom vi inte till BB förrän 22.30 så då va det ju lika bra att stanna över natten men hade han fötts på FM så har jag åkt hem samma dag. Jag misstänker att jag kommer vilja komma hem så fort som möjligt även denna gången. Tyckte det va jättetråkigt att ligga där och på CSK (Kristianstad) där mina är födda finns inget bb-hotell vad jag vet.

• Namnlös2015

För mig spelar det ingen roll hur länge jag stannar, men jag vill ju helst inte åka hem samma dag!

Jag börjar bli lite nojjig över eventuell personalbrist :/

• Moorii

Så sent som i förmiddags så läste jag att om min puls går upp så går även bebisens puls upp och att man kunde märka det genom att bebisen då sparkar. I eftermiddag var jag i en situation som gav mig panik och stresskänslor, min puls var skyhög. Stackars bebisen! Han sparkade som bara den där inne, det var så tydligt att det var därför :( iom mitt stressiga jobb så hoppas jag mer än någonsin att min graviditetspenning går igenom. Hade ingen aning om att plutten påverkades på det här viset.

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)