• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-06-06 22:39:42 följande:

Alltså, mina sammandragningar kommer sjukt ofta nu. I vissa perioder avlöser dom nästan varandra. Till slut ringde jag 1177, bara för att höra om det var normalt och den sköterskan kopplade mig vidare till en barnmorska på förlossningen. Hon sa dock att det var normalt, även om de var många och kom ofta, men att jag skulle ringa om de började göra ont.

Får hoppas att det är allt det är, vanliga sammandragningar, bara väldigt många av dom. Någon annan som får sd så ofta?

Jag har precis likadant! Särskilt på kvällarna och om det vart mycket under dagen. De kan verkligen avlösa varandra. Men de gör ju inte ont direkt utan är bara väldigt obehagliga. De kan göra lite ont neråt ljumskarna oså men inte "värk" värk om du fattar vilken vecka är du i? Jag gick in i 33 idag...
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-06-06 22:57:52 följande:

Jag har precis likadant! Särskilt på kvällarna och om det vart mycket under dagen. De kan verkligen avlösa varandra. Men de gör ju inte ont direkt utan är bara väldigt obehagliga. De kan göra lite ont neråt ljumskarna oså men inte "värk" värk om du fattar vilken vecka är du i? Jag gick in i 33 idag...

Nä, precis! Det kan spänna lite och kännas lite, men vet vad du menar, det värker inte direkt. Jag är i vecka 34, går in i vecka 35 på onsdag. Håller med om att det är obehagligt! Känns som det kanske inte är så ovanligt ändå, då vi båda känner av sd på samma sätt.
  • Axelberg79
    Moorii skrev 2016-06-06 22:39:42 följande:

Alltså, mina sammandragningar kommer sjukt ofta nu. I vissa perioder avlöser dom nästan varandra. Till slut ringde jag 1177, bara för att höra om det var normalt och den sköterskan kopplade mig vidare till en barnmorska på förlossningen. Hon sa dock att det var normalt, även om de var många och kom ofta, men att jag skulle ringa om de började göra ont.

Får hoppas att det är allt det är, vanliga sammandragningar, bara väldigt många av dom. Någon annan som får sd så ofta?

Jag har oxå väldigt mycket sd. Dom mest obehagliga tycker jag är dom som kommer på nätterna. Så fort jag är upp och kissar eller gör något annat så kommer dom direkt när jag lägger mig ner igen.
  • Moorii
    Axelberg79 skrev 2016-06-07 07:12:55 följande:

Jag har oxå väldigt mycket sd. Dom mest obehagliga tycker jag är dom som kommer på nätterna. Så fort jag är upp och kissar eller gör något annat så kommer dom direkt när jag lägger mig ner igen.

Kan tänka mig att det är obehagligt! På nätterna känner jag inte av dom alls, bara dagtid och då jag sitter i soffan.
  • Moorii

Möte hos bm idag och min man kunde följa med för första gången sen kub i januari, väldigt roligt :)

Togs en massa blodprover och hb var väldigt lågt denna gång, 97! Dock har jag inte märkt någon förändring vad gäller trötthet, huvudvärk osv, så hon trodde det skulle gå upp igen. Äter en niferex om dagen, men hört om andra som äter flera om dagen, men det tyckte hon inte att jag behövde. Ni som äter järntabletter, hur ofta tar ni dom och hur mycket?

Magen hade växt tre cm och var nu 34 cm, går in i vecka 35 imorgon. Sen kände hon hur bebis låg och som jag gissat så låg han med huvudet neråt, fick till och med känna själv. Fy vad stort det var, haha. Kanske önsketänkande att det skulle vara mindre ^^

Han var fortfarande rörlig iallafall, så dröjer väl någon/några veckor till innan han är fixerad. Hjärtat slog fint iallafall :)

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-06-07 14:56:40 följande:

Möte hos bm idag och min man kunde följa med för första gången sen kub i januari, väldigt roligt :)

Togs en massa blodprover och hb var väldigt lågt denna gång, 97! Dock har jag inte märkt någon förändring vad gäller trötthet, huvudvärk osv, så hon trodde det skulle gå upp igen. Äter en niferex om dagen, men hört om andra som äter flera om dagen, men det tyckte hon inte att jag behövde. Ni som äter järntabletter, hur ofta tar ni dom och hur mycket?

Magen hade växt tre cm och var nu 34 cm, går in i vecka 35 imorgon. Sen kände hon hur bebis låg och som jag gissat så låg han med huvudet neråt, fick till och med känna själv. Fy vad stort det var, haha. Kanske önsketänkande att det skulle vara mindre ^^

Han var fortfarande rörlig iallafall, så dröjer väl någon/några veckor till innan han är fixerad. Hjärtat slog fint iallafall :)

När jag började äta järntabletter var mitt Hb nere i 85 tror jag men började med varannan dag i några dagar och äter nu en om dagen och det har bm varit nöjd med. Har ingen aning om vad det ligger på nu. Men jag kände heller inga symptom direkt. Bara trötthet men det har jag ju fortfarande och har nog mera med övriga livet att göra tror jag.
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-06-07 18:11:41 följande:

När jag började äta järntabletter var mitt Hb nere i 85 tror jag men började med varannan dag i några dagar och äter nu en om dagen och det har bm varit nöjd med. Har ingen aning om vad det ligger på nu. Men jag kände heller inga symptom direkt. Bara trötthet men det har jag ju fortfarande och har nog mera med övriga livet att göra tror jag.

Jaha, där ser man! Ja, då är det väl bara att fortsätta äta en om dagen och hoppas att det inte sjunker ännu mer. Ja, det med tröttheten är ju svårt att säga om det skulle ha med järnbrist att göra, som du säger. Så länge man inte mår märkbart sämre så kanske man inte behöver oroa sig!
  • Namnlös2015

Mitt var nere på 97 tror jag det var och jag fick äta 2 om dagen tills jag var uppe på 120 för ca 2 veckor, sen 1 om dagen.

Jag hade heller inga känningar att jag skulle vara låg.

Moorii skrev 2016-06-07 14:56:40 följande:

• Moorii
    Namnlös2015 skrev 2016-06-07 18:55:33 följande:

Mitt var nere på 97 tror jag det var och jag fick äta 2 om dagen tills jag var uppe på 120 för ca 2 veckor, sen 1 om dagen.

Jag hade heller inga känningar att jag skulle vara låg.

Hmm, ok. Får se om det räcker med en för min del. Hoppas på det!
  • Axelberg79
    Moorii skrev 2016-06-07 19:03:47 följande:

Hmm, ok. Får se om det räcker med en för min del. Hoppas på det!

Jag äter en varannan el var 3dje dag. Men jag ska till BM på torsdag får se vad hon säger då. Och i morgon så ska vi få titta på vårat gotrollet igen. En koll att moderkakan växte uppåt, den var lite långt ner förra gången. Så då får vi äntligen veta vad det är för filur i min mage :)
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)