• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • fastfrusen

Alltså nu börjar det ju närma sig, 34+6 idag och magen är enorm! Sover dåligt, foglossning, sammandragningar, tröttheten börjar komma tillbaka - huu. Vi är mitt uppe i att påbörja försäljning av vår bostad också så allt känns jättekaosigt och stressigt och jag har knappt hunnit tänka på förlossning och tiden efter.

Hur förberedd måste man vara inför förlossningen?! Går det att bara ta det som det kommer eller måste man läsa på en massa om smärtlindringsmetoder etc?

• Moorii
    fastfrusen skrev 2016-06-15 11:11:18 följande:

Alltså nu börjar det ju närma sig, 34+6 idag och magen är enorm! Sover dåligt, foglossning, sammandragningar, tröttheten börjar komma tillbaka - huu. Vi är mitt uppe i att påbörja försäljning av vår bostad också så allt känns jättekaosigt och stressigt och jag har knappt hunnit tänka på förlossning och tiden efter.

Hur förberedd måste man vara inför förlossningen?! Går det att bara ta det som det kommer eller måste man läsa på en massa om smärtlindringsmetoder etc?

Åh, vi är nära varandra, 35+0 här! Känner mig också stor och har fått väldigt ont i svanken nu, så kan inte röra mig så mycket längre :/ samma med sömnen och sammandragningarna, huva. Igår fick min mans bror och hans fru sin bebis, så nu är jag ännu mer otålig!

Ojdå, ska ni flytta också innan bf?

Det beror nog helt på om du är orolig över något, känner att du vill ha koll osv. Jag har kollat upp det mesta, skrivit förlossningsbrev, börjat packa BB-väska osv. Vad är viktigt för dig?
  • fastfrusen
    Moorii skrev 2016-06-15 13:23:37 följande:
    Åh, vi är nära varandra, 35+0 här! Känner mig också stor och har fått väldigt ont i svanken nu, så kan inte röra mig så mycket längre :/ samma med sömnen och sammandragningarna, huva. Igår fick min mans bror och hans fru sin bebis, så nu är jag ännu mer otålig!

Ojdå, ska ni flytta också innan bf?

Det beror nog helt på om du är orolig över något, känner att du vill ha koll osv. Jag har kollat upp det mesta, skrivit förlossningsbrev, börjat packa BB-väska osv. Vad är viktigt för dig?
    Åh vad roligt med en liten kusin så tätt inpå! Känner mig också otålig men mest pga alla krämpor som förhindrar att man kan köra på i samma tempo :P 

Nej vi ska flytta cirka två månader efter bf, men kommer sälja mitt i veckorna kring bf så det tar upp all tankekraft! 

Jag känner mig inte orolig över något särskilt, men det är första barnet så jag kanske är för lugn just för att jag inte vet vad som väntar ;) Men det kanske är smart att skriva ett förlossningsbrev ändå, för att försöka samla de förväntningar som man kanske ändå har.. 
  • Sommarmalva
    fastfrusen skrev 2016-06-15 11:11:18 följande:

Känner precis som du! Är i vecka 33+4 tror jag och har värsta magen! Den är så låg med så den liksom ligger i knät på mig... Sover med jättedåligt! Foglossning som gör det en pärs att vända sig om på natten, vilket jag måste göra jätteofta eftersom jag får ont i höfterna... Sammandragningar ständigt!

Jag väntar mitt fjärde barn och har aldrig skrivit förlossningsbrev. Känner att jag tar det som det kommer. Kommer inte veta vad jag vill förren det är dags liksom. Kanske är bra att veta lite innan om olika bedövningar så man vet vad det innebär. Annars känner jag att läkarna och barnmorskorna vet bäst om vad som är lämpligt vid olika skeden så jag kommer rådfråga dom och hoppas på det bästa. Jag ska ju bli igångsatt så jag har ju tid på mig där inne att planera...
  • calabalic

Jag hakar gärna på här om jag får. Är i v.34 (33+5) och det vore skönt att diskutera krämpor m.m med några som är i samma situation istället för att tjata hål i huvudet på omgivningen. :)

Har en son som precis fyllt ett år så det blir väldigt tätt mellan barnen, max 14 månader. Det var inte riktigt meningen men vi behöll ändå. Nu känns det som jag varit gravid i två år så jag är väldigt trött på det.

Sonen kom med planerat snitt 38+0 pga säte efter misslyckad vändning. Tjejen i magen nu verkar variera mellan huvudet neråt och att ligga på tvären, så jag är inställd på vaginal förlossning nu. Dock visade det sig på TUL förra veckan att hon är tillväxthämmad -17% så återbesök nästa vecka. Dessutom hade jag havandeskapsförgiftning (lindrig) förra gången och nu har jag precis fått protein i urinen och blodtrycket stiger, så vi får väl se hur det blir med allt egentligen.

Är era bebisar fixerade och isf från vilken vecka? Kan man känna på nåt sätt att bebis är fixerad?

• Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-06-16 20:22:50 följande:

Jag hakar gärna på här om jag får. Är i v.34 (33+5) och det vore skönt att diskutera krämpor m.m med några som är i samma situation istället för att tjata hål i huvudet på omgivningen. :)

Har en son som precis fyllt ett år så det blir väldigt tätt mellan barnen, max 14 månader. Det var inte riktigt meningen men vi behöll ändå. Nu känns det som jag varit gravid i två år så jag är väldigt trött på det.

Sonen kom med planerat snitt 38+0 pga säte efter misslyckad vändning. Tjejen i magen nu verkar variera mellan huvudet neråt och att ligga på tvären, så jag är inställd på vaginal förlossning nu. Dock visade det sig på TUL förra veckan att hon är tillväxthämmad -17% så återbesök nästa vecka. Dessutom hade jag havandeskapsförgiftning (lindrig) förra gången och nu har jag precis fått protein i urinen och blodtrycket stiger, så vi får väl se hur det blir med allt egentligen.

Är era bebisar fixerade och isf från vilken vecka? Kan man känna på nåt sätt att bebis är fixerad?

Välkommen hit! Jag är med i vecka 34 och min bebis har inte fixerat sig, är inte ens ruckbar, om set inte hänt nåt den senaste veckan... Ska till bm på tisdag igen så får se då. Jag har planerad igångsättning vecka 38+0 så då hoppas jag verkligen han ligger rätt! Detta är mitt fjärde barn och har hört att de ofta fixerar sig senare än första.
    Vet inte om man kan känna av att den fixerat sig. För ett tag sen trodde jag det eftersom det högg så neråt, men inte heller! Och sånt liv det kan va i magen så tvivlar jag på set denna gången också. Känns mer som kullerbyttor än sparkar
  • Käpy84

Hej.

Tänkte oxå hoppa in här ????. Är i v 35 nu.

Beräknad till 22/7 spännande att se när barnet bestämmer sig för att komma.

Har varit hemma sen i början av Maj för smärtor med foglossning, och har ett tungt jobb, nu är jag hemma med gravidpenning.

Har 2 barn som blir 6 och 7 i Nov. Det var tätt mellan dom och nu kommer en sladdis.

Hoppas ni andra klarar er bra i denna väntan ????

• SommarDahlia

Nu är jag också hemma. Börjar med semester i 3 veckor.

35+2 idag och Plutten är nästan helt fixerad. BM sa att de troligtvis inte kommer dröja till BF innan den kommer men sånt vågar man inte riktigt lyssna på även om man innerligt hoppas att hon har rätt!

• Käpy84

Ojdå det blev lite väl många frågetecken i mitt inlägg när det skulle vart smileys.

• calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-06-16 21:25:01 följande:
    Välkommen hit! Jag är med i vecka 34 och min bebis har inte fixerat sig, är inte ens ruckbar, om set inte hänt nåt den senaste veckan... Ska till bm på tisdag igen så får se då. Jag har planerad igångsättning vecka 38+0 så då hoppas jag verkligen han ligger rätt! Detta är mitt fjärde barn och har hört att de ofta fixerar sig senare än första.
    Vet inte om man kan känna av att den fixerat sig. För ett tag sen trodde jag det eftersom det högg så neråt, men inte heller! Och sånt liv det kan va i magen så tvivlar jag på set denna gången också. Känns mer som kullerbyttor än sparkar
    Ja jag har också läst att de ofta fixerar sig senare om man varit gravid tidigare - en del fixeras inte förrän precis inför förlossningen. Och det är väl att både mage och bäcken är utvidgade. I mitt fall räknas jag dock som förstföderska eftersom jag bara gjort planerat snitt innan, ingen bebis har varit nere i mitt bäcken över huvudtaget. Vad skönt för dig att ha ett datum inbokat - och att du slipper gå över tiden! :) Har du blivit igångsatt förut?
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)