• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Adis83
    calabalic skrev 2016-06-18 22:13:55 följande:

Angående igångsättning så har jag många i bekantskapskretsen som gjort sådan. En av dem hade en väldigt utdragen och jobbig förlossning på 36h från första värk till att barnet var ute, plus att barnet fick tas ut med sugklocka så hon fick sfinkterruptur. Men övriga ca 10 säger att de haft drömförlossningar efter igångsättning. Så jag tror igångsättning brukar gå minst lika bra i de flesta fallen, särskilt om man är kring veckorna då bebis är klar. En stor fördel oxå är ju att man slipper ligga hemma och vara stressad över när det är dags att åka in, oro att man inte ska hinna osv. Dessutom är det ju ofta planerat så man kan lämna hos barnvakt i god tid osv.

Är det nån här som blivit igångsatt efter att ha gjort snitt i tidigare graviditet? Jag gjorde ju snitt i juni förra året så de säger att de helst inte kommer vilja sätta igång mig pga högre risk för livmoderruptur och andra komplikationer.

Det om igångsättning efter snitt undrar jag också om! Gjorde akut snitt dec -12 så är ju iofs ett tag sen men lite nervös blir man ju. Ska fråga läkaren om risker när jag träffar honom :)
  • Niyoh81
    Adis83 skrev 2016-06-19 07:10:46 följande:

Det om igångsättning efter snitt undrar jag också om! Gjorde akut snitt dec -12 så är ju iofs ett tag sen men lite nervös blir man ju. Ska fråga läkaren om risker när jag träffar honom :)

Har oxå blivit igång satt alla 3 ggr.

Första tog sammanlagt 10h i v.41+6

Andra tog sammanlagt 6 h i v.39+6

Tredje är född i v.32 och höll på i 3 drygn innan ja blev akut snittad. Men fick infektion när vattnet gick.

Pratade med min läkare i veckan å frågade angående igångsättning och hon sa att de helst inte vill göra de om man är snittad pga komplikationer som kan uppstå. Men de är säkert olika
  • calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-06-18 23:28:31 följande:
    Va skönt att höra att så många haft bra förlossningar ändå! Jag tänker att de som haft långa utdragna kanske skulle haft det ändå, utan igångsättning.... Fast det vet man ju inte. Och det är ju just det att man är på rätt plats från början! Det var vi inte sist, och dottern föddes hemma i sängen. Är just därför vi blir igångsatta. Vill inte ha en till raketförlossning utan kontroll!

Skulle du behöva igångsättning denna gång, eller varför kom det upp att de inte vill det?
    De sa det redan vid inskrivningen i v.12, att eftersom jag gjort snitt innan (och särskilt så nyligen) så kommer de inte vara lika "tillåtande" vid förlossningen. T ex inte bli igångsatt, inte få värkstimulerande medel, jag får inte få för kraftiga värkar, och vad det nu var mer. Det handlade om att livmodern inte får bli för tungt belastad eftersom området vid ärret ofta är lite tunt och kan bli skadat eller i värsta fall spricka. Att det spricker är dock väldigt ovanligt. Men det kan bli komplikationer efteråt, lättare att få infektion osv. Men jag tror ändå att de hellre sätter igång än gör kejsarsnitt om barnet måste ut, om det inte finns försvårande omständigheter.

Nu har jag ju HF och barnet är tillväxthämmat så det var därför jag började fundera kring det.
  • Adis83
    Niyoh81 skrev 2016-06-19 13:06:37 följande:
    Har oxå blivit igång satt alla 3 ggr.

Första tog sammanlagt 10h i v.41+6

Andra tog sammanlagt 6 h i v.39+6

Tredje är född i v.32 och höll på i 3 drygn innan ja blev akut snittad. Men fick infektion när vattnet gick.

Pratade med min läkare i veckan å frågade angående igångsättning och hon sa att de helst inte vill göra de om man är snittad pga komplikationer som kan uppstå. Men de är säkert olika
    Okej! Ja det är nog ganska olika. Åkte hem fr sjukhuset igår med en ny tid imorgon bitti och de ska då ha en konsultation om allt ser bra ut. Ska höra med dom då tänkte jag. Vill helst inte snittas igen av olika anledningar. Oavsett så måste ju bebisen ut :D
  • Axelberg79

Jösses vilken fotbollsmatch det är i min mage nu :) Funderar bara vem den spelar mot hahahahahahahaha....

• Sommarmalva
    Axelberg79 skrev 2016-06-20 20:39:16 följande:

Jösses vilken fotbollsmatch det är i min mage nu :) Funderar bara vem den spelar mot hahahahahahahaha....

Haha ja jag har samma här! De känner väl av EM så fort jag sätter mig ner så är det dags. Ingen vila här inte... Ska till bm i morgon, blir spännande att se ifall han lagt sig tillrätta där inne nu. Känns väldigt mycket neråt nu så det känns som att det kan vara så.
  • Axelberg79
    Sommarmalva skrev 2016-06-20 21:34:14 följande:

Haha ja jag har samma här! De känner väl av EM så fort jag sätter mig ner så är det dags. Ingen vila här inte... Ska till bm i morgon, blir spännande att se ifall han lagt sig tillrätta där inne nu. Känns väldigt mycket neråt nu så det känns som att det kan vara så.

Jag ska till BM på torsdag. Jag tror oxå att min ligger nedåt, sparkarna är mest uppåt och på vänster sidan. Och arrangemang det ilar och trycker väldigt mycket ganska ofta nu.
  • Moorii
    Axelberg79 skrev 2016-06-20 22:56:53 följande:

Jag ska till BM på torsdag. Jag tror oxå att min ligger nedåt, sparkarna är mest uppåt och på vänster sidan. Och arrangemang det ilar och trycker väldigt mycket ganska ofta nu.

Min låg neråt för två veckor sen, så hoppas han inte har flyttat på sig.. Men ska jag gå efter var det känns som hans fötter är så borde han ligga kvar :) ska till bm idag, det ska tydligen vara någon slags sammanfattning av graviditeten denna gång, så ska vara där 45 minuter! Går in i vecka 37 imorgon, nu känns det faktiskt att det börjar närma sig.. Gah :P någon mer än jag som börjar bli nervös?
  • calabalic
    Moorii skrev 2016-06-21 04:45:16 följande:
    Min låg neråt för två veckor sen, så hoppas han inte har flyttat på sig.. Men ska jag gå efter var det känns som hans fötter är så borde han ligga kvar :) ska till bm idag, det ska tydligen vara någon slags sammanfattning av graviditeten denna gång, så ska vara där 45 minuter! Går in i vecka 37 imorgon, nu känns det faktiskt att det börjar närma sig.. Gah :P någon mer än jag som börjar bli nervös?
    Jo lite nervöst börjar det bli, trots att jag redan har ett barn. Gjorde ju KS då och nu blir det förmodligen vaginal förlossning, så det är ju nytt för mig. Sen grubblar man ju på hur det ska gå att ha två små barn också, kommer man nånsin få sova? Lite rädd att få skador också som tar lång tid att läka. Är du mest nervös för själva förlossningen eller tiden efter?
  • Moorii
    calabalic skrev 2016-06-21 06:46:33 följande:

Jo lite nervöst börjar det bli, trots att jag redan har ett barn. Gjorde ju KS då och nu blir det förmodligen vaginal förlossning, så det är ju nytt för mig. Sen grubblar man ju på hur det ska gå att ha två små barn också, kommer man nånsin få sova? Lite rädd att få skador också som tar lång tid att läka. Är du mest nervös för själva förlossningen eller tiden efter?

Ok, spännande! Det med två barn måste också vara en stor förändring. Jag brukar försöka tänka att så många andra klarar ju av detta, så varför skulle inte jag? Fast oroa sig kommer man nog göra oavsett.

Både och faktiskt! Vet ju inte hur förlossningen kommer gå, också rädd för skador och så. Och efter blir ju ingenting som förut. Jag vet att jag och min man klarar det, men är ändå lite orolig att vi inte ska få tid för varandra. Men vi får ta oss tid, helt enkelt :) vad oroar du dig mest för?
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)