• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • calabalic

Jag har känt lite som mensvärk ibland vissa nätter. Funderar på om det kan vara nån sorts förvärk? Eller är det att bebis försöker sjunka ner i bäckenet? Brukar ni känna "mensvärk" ibland?

33 dagar kvar, suck! Nu ska det iaf bli lite svalare ute igen säger de, hoppas det stämmer för den här hettan är ju inget vidare som gravid..

• Axelberg79
    calabalic skrev 2016-06-26 10:02:08 följande:

Jag har känt lite som mensvärk ibland vissa nätter. Funderar på om det kan vara nån sorts förvärk? Eller är det att bebis försöker sjunka ner i bäckenet? Brukar ni känna "mensvärk" ibland?

33 dagar kvar, suck! Nu ska det iaf bli lite svalare ute igen säger de, hoppas det stämmer för den här hettan är ju inget vidare som gravid..

Jag hade så för några nätter sedan. Vaknade 2 ggr av väldigt kraftig mensvärk, när jag kom till bm 2 dagar senare så hade lillsmurf lagt sig tillrätta nedåt men var fortfarande ruckbar. Jag tror det var därför som jag hade ont. Idag har vi 30 dagar kvar.. känns som att jag vill göra iordning allt nu, bädda spjälsängen och packa bb-väskan å sånt.
  • Sommarmalva
    Linafina22 skrev 2016-06-26 07:00:15 följande:

Imorgon ska jag på tillväxtultraljud och förväntar mig en tid för igångsättning då oxå! Så nu borde inte bäbis vara långt borta!

Hur kommer det sig att du ska bli igångsatt?
  • Linafina22
    Sommarmalva skrev 2016-06-26 13:49:37 följande:

Hur kommer det sig att du ska bli igångsatt?

Mina tidigare två barn har varit ganska stora. Sista kom 40+1 och vägde 5100g. Hon fastnade lite med axlarna, så jag är rädd att denna blir ännu större och fastnar!
  • Sommarmalva
    Linafina22 skrev 2016-06-26 15:01:55 följande:
    Mina tidigare två barn har varit ganska stora. Sista kom 40+1 och vägde 5100g. Hon fastnade lite med axlarna, så jag är rädd att denna blir ännu större och fastnar!
    Ojdå, då förstår jag att du vill ha ut bebis lite tidigare. Är det bestämt att du ska få igångsättning eller behöver ni diskutera det? Jag ska med bli igångsatt fast det är för att sista barnet kom som en raket hemma så nu vill jag vara inne på förlossningen denna gång. Dessutom så ligger bebis lite i överkant på kurvan så det gör ju inget att den kommer lite tidigare ifall de mätt fel och den är ännu större. Beräknas ligga runt 4 kg fullgången.
  • anarv90

Har börjat dricka hallonbladste med nejlikor och kanel. Har druckit det i 4 dagar nu och känner redan stor skillnad då jag fått betydligt mer mensvärk samt lite mer sammandragningar.
    Är i v 37+1 idag. De ska ju tydligen inte bara påskynda förlossningen utan också göra värkarbetet kortare och stärka livmodern, de flesta blöder också mindre då de druckit hallonbladste de sista grav-veckorna :)

• Liinaa91
    anarv90 skrev 2016-06-26 18:56:11 följande:

Har börjat dricka hallonbladste med nejlikor och kanel. Har druckit det i 4 dagar nu och känner redan stor skillnad då jag fått betydligt mer mensvärk samt lite mer sammandragningar.

Är i v 37+1 idag. De ska ju tydligen inte bara påskynda förlossningen utan också göra värkarbetet kortare och stärka livmodern, de flesta blöder också mindre då de druckit hallonbladste de sista grav-veckorna :)

Ja hörde de men tyvärr lite sent för min del. 49+ 5 så tycker inte det är lönt att börja.
  • Sommarmalva
    anarv90 skrev 2016-06-26 18:56:11 följande:

Oh! Hallonbladste, är det vanligt te i påse du köper? Eller lösvikt? Eller tom gör eget? Är det en blandning av allt som ska göra susen eller är nejlikorna och kanel bara för smaken? Blev sugen på att prova
  • Timoteja
    Liinaa91 skrev 2016-06-26 21:16:12 följande:
    Ja hörde de men tyvärr lite sent för min del. 49+ 5 så tycker inte det är lönt att börja.
    49???
  • anarv90

Jag köpte i lösvikt hallonbladste 100g för 45 kr på hemsidan svenskhalsokost.se, sen köpte jag kryddnejlikor och kanelstänger som finns bland kryddorna i mataffären.
    Man bara kokar upp 2,5 dl vatten, häller i 1 msk hallonblad, 3 kryddnejlikor och en bit kanelstång, låter det stå i 10-15 min innan man dricker det.

Nejlikor och kanel ska tydligen öka på sammandragningarna så bebben kommer lite tidigare och hallonblad ska hjälpa förlossningsskedet :) Blir också bättre smak av nejlikor och kanel men man kan dock få lite julkänsla mitt i sommaren.

Oj haha 49+5 då förstår jag att det kan kännas onödigt..
    Tror du mena 39+5 eller? :)

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)