• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • calabalic
    Trollsländan3 skrev 2016-07-04 16:33:09 följande:

Måste få ventilera mig lite, hoppas ni orkar med ett gnälligt inlägg.

Är i dag i v 36+2 o jag orkar verkligen inte mer. Är lovad igångsättning, men de vill helst vänta till 37 fulla veckor o ska till fl den 11/7 alltså om en vecka, för bedömning o igångsättning om de finns plats.. men inget lovat alltså :-/

Imorgon ska jag träffa min läkare, hon ska göra en undersökning o sen ska jag ligga med ctg ett tag.

Som de känns nu kommer jag förmodligen bryta ihop när ja väl är där, mina dagar består av att tänka på att hon rör sig som hon ska o all min vakna tid går åt att oroa mig att hon ska dö.

Känns som mina chanser är små att bli igångsatt tidigare o de är så jobbigt! Önskar att fl kunde hoppa igång av sig själv, men de är ju alldeles för tidigt att den skulle göra de. Frustrerad, trött och less

Vi har visst samma datum, är också 36+2. Jag börjar också nå bristningsgränsen snart känner jag. Fast inte precis av oro utan mer av konstanta smärtor sen v.25. Foglossning, huvudvärk, karpaltunnelsyndrom och annat otyg. Sen har jag början på HF och -18% tillväxt på bebis (följer dock kurvan) oxå vilket visserligen oroar mig lite, men jag har inte samma skäl att vara orolig som du. Jag kan absolut inte förstå hur de kan ens tänka tanken att neka dig igångsättning med din bakgrund! Och ffa att du ska behöva gå i ovisshet hela tiden! Hoppas verkligen du får ett rakt och bra besked imorgon.

Hur gick det till när sonen dog, om du vill berätta? Märkte du att nåt var fel eller upptäcktes det på nån rutinkontroll? Hade ni märkt då i förväg att tillväxten var dålig? Jag har en kompis som också förlorade sin son i vecka 36, första barnet. Sånt totalt mörker..
  • Sommarmalva
    Trollsländan3 skrev 2016-07-04 16:33:09 följande:

Måste få ventilera mig lite, hoppas ni orkar med ett gnälligt inlägg.

Är i dag i v 36+2 o jag orkar verkligen inte mer. Är lovad igångsättning, men de vill helst vänta till 37 fulla veckor o ska till fl den 11/7 alltså om en vecka, för bedömning o igångsättning om de finns plats.. men inget lovat alltså :-/

Imorgon ska jag träffa min läkare, hon ska göra en undersökning o sen ska jag ligga med ctg ett tag.

Som de känns nu kommer jag förmodligen bryta ihop när ja väl är där, mina dagar består av att tänka på att hon rör sig som hon ska o all min vakna tid går åt att oroa mig att hon ska dö.

Känns som mina chanser är små att bli igångsatt tidigare o de är så jobbigt! Önskar att fl kunde hoppa igång av sig själv, men de är ju alldeles för tidigt att den skulle göra de. Frustrerad, trött och less

Här får man gnälla! Särskilt du!!! Inte klokt att du ska behöva gå med den oron! Vill önska stort lycka till i morgon och att läkaren lyssnar på dig för en gångs skull!
  • cutepoison
    tovemaja skrev 2016-07-04 21:51:38 följande:

Skoj med många som är beräknade 26/7 som jag! Hoppas verkligen att mini inte kommer på bf dock eftersom det även är min födelsedag :)

Nytt här är att första delen av slemproppen just lossnade. Samma sak hände förra förlossningen. Då kom en bit några veckor innan bf... Sedan lossnade en megabit 3-4 dagar innan det satte igång. Spännande!

Åh vad spännande att slemproppen lossnat! Undrar om jag kommer märka det. Kul att du har BF samma dag som din födelsedag men jag kan förstå att du vill att bebisen inte ska komma då. Min sambo fyller år i imorgon, 6 juli och det finns ju en chans att bebisen kommer då eftersom jag haft så mycket förvärkar och sammandragningar nu. Han ser fram emot det men det kan ju vara roligt om de har egna födelsedagar också. Blir det så, så blir det! :D 
  • Trollsländan3
    calabalic skrev 2016-07-04 22:01:26 följande:

Vi har visst samma datum, är också 36+2. Jag börjar också nå bristningsgränsen snart känner jag. Fast inte precis av oro utan mer av konstanta smärtor sen v.25. Foglossning, huvudvärk, karpaltunnelsyndrom och annat otyg. Sen har jag början på HF och -18% tillväxt på bebis (följer dock kurvan) oxå vilket visserligen oroar mig lite, men jag har inte samma skäl att vara orolig som du. Jag kan absolut inte förstå hur de kan ens tänka tanken att neka dig igångsättning med din bakgrund! Och ffa att du ska behöva gå i ovisshet hela tiden! Hoppas verkligen du får ett rakt och bra besked imorgon.

Hur gick det till när sonen dog, om du vill berätta? Märkte du att nåt var fel eller upptäcktes det på nån rutinkontroll? Hade ni märkt då i förväg att tillväxten var dålig? Jag har en kompis som också förlorade sin son i vecka 36, första barnet. Sånt totalt mörker..

Tack.

Jag va i v 35+3 ovh hade ett bm besök den morgonen. Min bm va sen o kag fick komma in senare till henne, hon va stressad o lyssnade lite fort på hjärtat o sen de vanliga. Allt såg o lät bra sa hon.

Senare den dagen tyckte jag de va så himla lungt i magen men de va inte fören framåt kvällen o natten jag börja bli ordentligt orolig. Hade tid för en flödeskoll dagen efter bm kollen så ringde aldrig fl(men de var nog försent ändå) så på morgonen bara viste jag, och fick de bekräftat på flödeskollen.

Hans tillväxt va dålig -23%. De hittade inge fel på barnet vid obduktionen men moderkakan var full med proppar o förkalkningar, trots de hade alla flödesul visat bra. Så är fortfarande skeptisk till att bra flöde är lika med att allt är okej.
    Sommarmalva skrev 2016-07-04 22:09:13 följande:

Här får man gnälla! Särskilt du!!! Inte klokt att du ska behöva gå med den oron! Vill önska stort lycka till i morgon och att läkaren lyssnar på dig för en gångs skull!

Tack! Usch villen gnällkärring man är!!

Uppdaterar efter jag vart där, har tid kl 9.
  • calabalic
    Trollsländan3 skrev 2016-07-05 06:50:13 följande:
    Tack.

Jag va i v 35+3 ovh hade ett bm besök den morgonen. Min bm va sen o kag fick komma in senare till henne, hon va stressad o lyssnade lite fort på hjärtat o sen de vanliga. Allt såg o lät bra sa hon.

Senare den dagen tyckte jag de va så himla lungt i magen men de va inte fören framåt kvällen o natten jag börja bli ordentligt orolig. Hade tid för en flödeskoll dagen efter bm kollen så ringde aldrig fl(men de var nog försent ändå) så på morgonen bara viste jag, och fick de bekräftat på flödeskollen.

Hans tillväxt va dålig -23%. De hittade inge fel på barnet vid obduktionen men moderkakan var full med proppar o förkalkningar, trots de hade alla flödesul visat bra. Så är fortfarande skeptisk till att bra flöde är lika med att allt är okej.
    Sommarmalva skrev 2016-07-04 22:09:13 följande:

Tack! Usch villen gnällkärring man är!!

Uppdaterar efter jag vart där, har tid kl 9.
    Hu vad läskigt att det kan vara så. Jag har också tänkt på det, att bara för att flödet är bra o bebis följer sin kurva så bestämmer de sig att allt är lugnt. Och att de lyssnar på hjärtat lite snabbt vid ett tillfälle. Samtidigt fattar man väl att de inte har resurser till jättemycket kontroller hela tiden. Helst hade man ju velat ha ett bärbart konstant ctg och ul som börjar pipa om nåt avviker typ. Har du problem med högt blodtryck eller andra kärlbekymmer i vanliga fall? Eller har de nån förklaring till alla proppar i moderkakan? Fanns några tendenser till proppar och förkalkningar på moderkakan på tredje barnet eller funkade allt som det skulle då?
  • Axelberg79

Är det vanligt att man kollar flödet eller måste det vara nått speciellt? Detta är min 2a grav och jag har aldrig gjort nått sånt.

• Niyoh81
    Axelberg79 skrev 2016-07-05 10:46:56 följande:

Är det vanligt att man kollar flödet eller måste det vara nått speciellt? Detta är min 2a grav och jag har aldrig gjort nått sånt.

Flödet kollas på rul med.

Har gjort flera tul eftersom kian va lite liten. Så då ser man om de kan bero på att flödet är som de ska.
  • Trollsländan3

De är en bestämd läkare jag har men nu har jag en tid till förlossningen på måndag kl 9 för igångsättning.

Känns väl bra men kommer hålla tyst om de till de som frågar mig. Bara mamma o min bästa kompis som vet. Ska bara försöka fylla den här sista veckan med saker att göra o hoppas hon rör sig regelbundet fram tills de är dax.

Hon gjorde även en bedömning, tappen är bakåt men öppen 1 cm o hon kunde känna bebisens huvud.

Har lite molvärk nu men inga sd.

• Sommarmalva
    Trollsländan3 skrev 2016-07-05 12:34:36 följande:

De är en bestämd läkare jag har men nu har jag en tid till förlossningen på måndag kl 9 för igångsättning.

Känns väl bra men kommer hålla tyst om de till de som frågar mig. Bara mamma o min bästa kompis som vet. Ska bara försöka fylla den här sista veckan med saker att göra o hoppas hon rör sig regelbundet fram tills de är dax.

Hon gjorde även en bedömning, tappen är bakåt men öppen 1 cm o hon kunde känna bebisens huvud.

Har lite molvärk nu men inga sd.

Grattis till igångsättningen nu då! Men förstår om det kommer bli en lång vecka! Vi har ju tid den 18, om två veckor och jag tycker att tiden kryper fram, och då har jag ju inte den oron som du har.
    Hur rör hon sig förövrigt den lilla därinne? Skulle det vara lätt att känna skillnad? Min rör sig ungefär hela tiden, så skulle det bli stilla skulle jag veklingen känna det. Men tänkte att en lugn bebis är svårare att hålla koll på.
    Håller tummarna för att allt går bra nu!
  • Trollsländan3
    Sommarmalva skrev 2016-07-05 13:12:10 följande:

Grattis till igångsättningen nu då! Men förstår om det kommer bli en lång vecka! Vi har ju tid den 18, om två veckor och jag tycker att tiden kryper fram, och då har jag ju inte den oron som du har.

Hur rör hon sig förövrigt den lilla därinne? Skulle det vara lätt att känna skillnad? Min rör sig ungefär hela tiden, så skulle det bli stilla skulle jag veklingen känna det. Men tänkte att en lugn bebis är svårare att hålla koll på.

Håller tummarna för att allt går bra nu!

Tack.

Hon kan ha långa stunder utan att hon rör på sig 4-6 timmar. Ibland nån enstaka puff o iblan rör hon sig mer. De är de som är så sjukt jobbigt under dessa stunder som hon inte rör på sej, för man kan inte väcka henne(antar att hon sover) utan hon vaknar när hon vaknar. Så kallt vatten, hoppa upp o ner,putta eller äta nått sött funkar inte.

Skulle få komma tillbaka på fredag för en ny ctg kurva, så de känns bra att de är en koll till innan måndag.

Va skönt att du också har en tid!
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)