• Anonym (Mamma)

Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?

Nu är det så att vi snart ska ta hål i öronen på vår dotter som fyller 3. Undrar hur ni andra har gjort, har ni haft en isbit på eller emlasalva kanske? Eller inget? Har hört att man inte ska ha emlasalva nämligen. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-01-18 20:34:24 följande:

Varför starta en tråd om huruvida man borde .. när man i alla fall gör fel??

?? Har du inte läst ts? frågar inte om jag borde, frågade om smärtlindring.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Wtf) skrev 2016-01-18 19:37:57 följande:

Låter ju sjukt.Varför.Tänk till innan ni gör det.

Har redan gjort det :) men tack för omtanken!
  • Anonym (Mamma)

Fördelen med att ha växt upp inne i stan och ha gått på fina skolor är att jag har en pansarsköld för bittra människor. Är van vid ett tufft klimat och tar således därför inte åt mig alls av vad ni skriver. Jag tycker på riktigt synd om er men om jag ska vara ärlig är jag oerhört fascinerad av denna tråd. Därför hänger jag kvar.

• McIris
    Anonym (123) skrev 2016-01-18 15:55:10 följande:

Visst påverkas barnet av omgivningen. Min systerdotter ville både ha örhängen, tjugo armband och gå till dagis i klänning med guldtyg som sin fina kompis . Dock är det föräldrarna som bestämmer. Och mode varierar med omgivningen. Där vi bor är det bara enstaka barn som har örhängen nu på mellanstadiet och helt ärligt har många negativa fördomar om föräldrar där små barn har hål i öronen.

Personligen tycker jag inte man bestämmer om kroppsliga ingrepp på andra om de inte är medicinskt motiverade, och inte låter dem bestämma själva förrän de utvecklat kunskap och konsekvenstänkande (knappast före gymnasieålder alltså).

Det går inte att dra slutsatser om någons förmåga som förälder, att klara av att bestämma över viktiga saker eller inte. Det är förmätet, inskränkt och omoget. Jag anser inte att låta ett barn ta hål i öronen är varken fel eller riskabelt, så det handlar om en debatt i sakfrågan. Jag bestämmer att mina barn ska äta ordentligt lagad mat varje dag, bara sötsaker nån gång i v, gå o lägga sig i tid, klä sig ordentligt, röra på sig och jag bestämmer oändligt mycket för deras välmående skull som de inte håller med om. Men jag anser inte att deras önskan att ta hål i öronen på nåt sätt skadar dem, mycket annat gör.
  • EnAnonumius
    Fröken Apelsin skrev 2016-01-18 20:09:14 följande:
    Jag antar att du själv bara väljer skitfula kläder till din dotter eftersom du anser att man inte får ha något vackert på sitt barn.
    Okey. Hur sitter du och jämför.. Kommer du alltid med ohållbara jämförelser.
    Vem som helst som orkar tänka lite längre än vad näsan räcker, inser ju att din jämförelse haltar rejält.

På vilket sätt skapar fula kläder kroppsskada? Tänk efter lite nu riktigt ordentligt Fru Apelsin.

Måste man skapa KROSSKADOR på kroppen för att bära fula/fina kläder? ---> Nej.

Måste man SKÄRA OM (STYMPA) könsorganen (klippa förhuden på snopen eller skära om flickornas mus) för att bära fula/fina kläder? ----->Nej.

Måste man tatuera kroppen för att bära fula kläder? ----> Nej.

Börjar du förstå hur dum din jämförelse är egentligen i grund och botten?

Att ta hål med pistol skapar en KROSSKADA i örsnibben. Även om man sköter det på rätt sätt så kommer det alltid finnas en viss ärrbildning som aldrig försvinner hur läkt KROSSKADAN är och det kommer alltid att finnas kvar även och flickan väljer att ta ur örhängena och hålen växer igen. 

Hur kan du sitta och jämföra fula kläder som inte skapar skador på kroppen över huvudlaget med  något som man tillfogar KROSSKADA för att kunna bära?

Varför skall en mamma ha rätten att tillfoga KROSSKADOR på sitt barn bara för att MAMMAN kommer med det EGOISTISKA argumentet; "jag tycker det är så fiint med örhängen"?

Berätta nu så omgivningen förstår. Och kom med adekvata rationella jämförelser om du skall använda sådana. Och dra inte in medicinska argument i det hela.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Furienna
    Fröken Apelsin skrev 2016-01-18 20:09:14 följande:
    Jag antar att du själv bara väljer skitfula kläder till din dotter eftersom du anser att man inte får ha något vackert på sitt barn.
    Jag har ingen dotter. Jag har dock en systerdotter på tre år, och därför vet jag att barn i den åldern är för små för att ta hål i öronen. Det är ju en sak med söta kläder. Man kan ju ta dem av barnet sedan. Men hål i öronen är mer permanent och knappast ens hälsosamt för en treåring.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2016-01-18 20:45:30 följande:
    Själv dömer jag ingen. Jag ser inte ner på folk som du kallar för trailor (trailer) trash. Jobbar som jurist och har lärt mig att man inte ska se ner på andra och vara ödmjuk, ett tips är att ta efter det, alla mår så mycket bättre av det.
    Nej nej du dömer ingen nej..  Det är inte att döma inte nej nej. *suck*
    Anonym (Mamma) skrev 2016-01-17 16:02:17 följande:
    Hon är väldigt renlig av sig! Och jo hon kommer vilja ha det, jag känner min dotter bättre än vad du gör
    Varken du gillar fakta eller inte så är detta just att vara dömande.
  • EnAnonumius
    Furienna skrev 2016-01-18 21:12:22 följande:
    Jag har ingen dotter. Jag har dock en systerdotter på tre år, och därför vet jag att barn i den åldern är för små för att ta hål i öronen. Det är ju en sak med söta kläder. Man kan ju ta dem av barnet sedan. Men hål i öronen är mer permanent och knappast ens hälsosamt för en treåring.
  • Anonym (ajajaj)

Får jag en dotter ska jag fan ta och pierca hennes bröstvårtor för jag tycker det är så fint! 

• Anonym (Mamma)
    Furienna skrev 2016-01-18 21:12:22 följande:

Nä det är många saker som inte är hälsosamma för barn, det gjorde inte ont och jag kommer rengöra hennes hål. Hon är nöjd. Fattar inte vad problemet är?
Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?