• Anonym (Mamma)

Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?

Nu är det så att vi snart ska ta hål i öronen på vår dotter som fyller 3. Undrar hur ni andra har gjort, har ni haft en isbit på eller emlasalva kanske? Eller inget? Har hört att man inte ska ha emlasalva nämligen. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?
  • Anonym (skäms!)

Eftersom man ö h t frågar om smärtlindring inser man att man kommer att tillfoga barnet stor smärta, vilket gör idiotismen ännu större om man ändå genomför det. Ibland kommer man, av medicinska skäl, att behöva utsätta sitt barn för obehag och smärta tyvärr. Att välja att göra det helt i onödan är helt ofattbart.

• Monkii
    Anonym (Mamma) skrev 2016-01-17 15:53:37 följande:

Ja jag tycker det är fint!! Nå fel med det eller?

Tycker du även att det är okej att lära barn att stå ut med smärta för att behaga nån annan?
  • Skrattretandes

Tycker det fan är värre att ge barn godis och sätta dom därför tv och datorer flera timmar varje dag än att ta hål i öronen. Vilken tjej vill inte ha hål i öronen? möjligtvis en flata.... Herregud vad folk är larviga! Jag kommer göra det då min blir 4 år, precis som jag fick! Sen vad andra rycker om den saken kunde jag inte bry mig mindre om!!

• Anonym (Åsnor)
    Skrattretandes skrev 2016-01-18 09:33:49 följande:
    Tycker det fan är värre att ge barn godis och sätta dom därför tv och datorer flera timmar varje dag än att ta hål i öronen. Vilken tjej vill inte ha hål i öronen? möjligtvis en flata.... Herregud vad folk är larviga! Jag kommer göra det då min blir 4 år, precis som jag fick! Sen vad andra rycker om den saken kunde jag inte bry mig mindre om!!
    Ja för det är ju den lite mer genomtänkta typen av förälder som sätter sitt barn framför TV med godis? Hamnade du lite snett i tanken där?

Att göra hål i öronen på små barn tyder på dåligt omdöme hos föräldrarna. Alternativt så tänker dom i huvud taget inte alls utan bara gör för att "så har det alltid varit/mamma gjorde det minsann på mig och jag har minsann aldrig lidit av det". Det är alltså samma typ av förälder som sätter ungen framför TV:n med godis som dom själva får kolla klart på Hemmafruprogrammen eller Karashdians eller vad dom nu tittar på. Och som gör hål i öronen på småbarn.
    Skrattretandes skrev 2016-01-18 09:34:38 följande:
    Vilken smärta? Det tar 2 SEK max!!!!!!
    Personligen tycker jag smärtan är en bisak. Visst, det är dåligt, men det bestående är två fula hål som eventuellt aldrig läker. Barnet riskerar infektioner, fula sår och ärr, örhängen kan växa in och måste skäras ut, hålen blir sneda i de växande öronen osv. Varför? För att föräldrarna inte tycker barnet duger utan måste piffas upp. Pinsamt. Borde helt klart vara straffbart.
  • Anonym (Mamman)

Min dotter tig hål i öronen när hon var 5 år. Då hade hon tjatat om det ett tag men inte vågat då hon var rädd för att det skulle göra ont. Jag förklarade för henne hur det går till och att det gör ont. En dag så hade hon bestämt sig och då fick hon göra det. Hon gjorde inte en min och var jättestolt efteråt. Men att göra på en unge som inte själv ber om det skulle jag aldrig göra! Våran äldsta som är 9 år tex vill inte ta hål i öronen.

• McIris
    Anonym (Mamma) skrev 2016-01-17 23:12:58 följande:

Ja det är liksom inte världens grej?! Tack för att du svarade :) gick det bra för din yngsta när det skulle läka?

Ingen har haft problem med läkningen eller infektioner. Använt Blomdahls första halvåret för att ha bästa kvalitet i öronen när det är nya hål. Nån gång har en av dem tryckt in ploppen för långt så det blivit sår, men det var bara göra rent så försvann det på några dar.
  • jhxj

Nån som skrev typ "vilken liten tjej vill inte ha hål i öronen, möjligtvis en flata .."

Jag har både kort hår, hela örsnibbar men inte fan e jag lesbisk. Visste inte att sexuallitet satt i örsnibbarna..

• sextiotalist
    Skrattretandes skrev 2016-01-18 09:33:49 följande:

Jag vet flera heterosexuella kvinnor som inte vill ha det.
    Jag har förvisso hål i öronen, men jag använder ändå aldrig örhängen. Är heterosexuell, orsaken till att jag inte använder hålen är att det kliar när jag har örhängen och får alltid någon form av var, troligen någon form av överkänslighet.

Men det man vet är att just hål i öronen är en av de saker som kan ge allergier, speciellt kontaktallergier. Så jag tror det är rätt osmart att göra hål i öronen på små barn, för tänk om de kontaktallergi, så de blir känsliga mot dragkedjor i kläder, bestick, mynt, smycken, knappar etc. Det är väl ändå rätt onödigt.

Om man googlar på det, så inser att det är väldigt viktigt att man (oavsett ålder) vänder sig till en som kan detta och gör det på rätt sätt. För just nickelallergi är något som brukar utlösas av håltagning

• Sarakechi

Har sett små barn, mycket mindre än 3 år på dagis som har hål i öronen, förjävligt!

Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?