• Anonym (Mamma)

Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?

Nu är det så att vi snart ska ta hål i öronen på vår dotter som fyller 3. Undrar hur ni andra har gjort, har ni haft en isbit på eller emlasalva kanske? Eller inget? Har hört att man inte ska ha emlasalva nämligen. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?
  • Anonym (H)
    Anonym (..) skrev 2016-01-18 15:44:17 följande:
    Den informationen stämmer helt, bara söka lite så får du upp massor, de är klart piercare gör i öron också, bara dyrare men hellre de än skador i öronen, har ett hål uppe i örat jag gjorde när jag va liten med pistol och kan inte ha något örhänge för stt de gör ont direkt, sen har jag hål från piercare som aldrig har krånglat. Frisörer ska inte ta hål i andras öron lika mycket som piercwre inte ska klippa andras hår :)
    Jo fast jag har aldrig mött på någon som inte har tagit hos frisör med pistol. Inte heller någon som har problem med sina hål i öronen. Jag har också ett hål uppe i örat som jag tog med pistol har aldrig haft problem med det, inte heller med de andra 6 hålen.

Har aldrig hört, förutom här på fl, att man inte ska ta hål med pistol.
    Att man får problem med hålen lär ju inte bara bero på att man gör hål med pistol...
  • EnAnonumius
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-01-18 12:39:58 följande:
    Jag lägger inga värderingar i ditt beslut ts. Det enda jag vill be dig om är att ta din dotter till en riktig piercare. Riskerna med pistol är långt värre än du kan föreställa dig.

Prata med en piercingstudio och fråga vilken typ av örhängen de rekommenderar att du tar med dig, som är lite mer barnanpassade än de som finns där.

Snälla, jag ber dig, gör det ordentligt om du nu har bestämt dig. Konsekvenserna kan annars bli långt jobbigare än vad du vill utsätta din dotter för.

www.safepiercing.se/piercing/faq/haltagningsp...

offerstudio.se/

Första stycket:
    www.barbarella.se/Public/Studio/showSpecificP...
    Det var riktigt bra gjort att du lade in länkar om denna "pistol" då den är skadlig. Jag själv har endast gjort fyra hål med pistol och resten av mina 8 hål med stoppnål, sårspriit och sedan läkeringar. Mina hemma gjorda hål är långt mycket "snyggare" ur piercing/läknings synpunkt än pistolhålen.

Det jag undra över är varför du inte länkade till Barbellas vanliga frågor?
    Där ligger mycket viktig information som skulle behövas för denna tråden:

"För piercings i örsnibb har vi ingen lägre åldersgräns, men förälder/målsman måste vara med på plats vid piercingtillfället och BÅDE kund och förälder/målsman skall ha med sig giltig fotolegitimation.
    Barnet skall vara gammalt nog att förstå vad det är som skall hända och förstå skötselråden vi ger, samt kunna sköta om sina piercings på mer eller mindre egen hand."

http://www.barbarella.se/Public/Studio/studioFAQ

Hur stor sannolikhet tror du Barbella låter en fåfäng mamma som vill behandla sitt barn som en docka i stället för en en lite levande varelse?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (123)
    McIris skrev 2016-01-18 15:10:22 följande:
    Tack och amen! Jag har ALDRIG ens nämnt håltagning i öronen men även barn präglas av sin omvärld, särskilt äldre syskon. Mina yngsta som 3 resp 4 år när de själva absolut ville ha hål i öronen såg jag inget skäl att säga nej.
    Visst påverkas barnet av omgivningen. Min systerdotter ville både ha örhängen, tjugo armband och gå till dagis i klänning med guldtyg som sin fina kompis . Dock är det föräldrarna som bestämmer. Och mode varierar med omgivningen. Där vi bor är det bara enstaka barn som har örhängen nu på mellanstadiet och helt ärligt har många negativa fördomar om föräldrar där små barn har hål i öronen.

Personligen tycker jag inte man bestämmer om kroppsliga ingrepp på andra om de inte är medicinskt motiverade, och inte låter dem bestämma själva förrän de utvecklat kunskap och konsekvenstänkande (knappast före gymnasieålder alltså).
  • summerhunter

Ju tidigare man tar hål i öronen, desto mer ökar risken för nickelallergi, även om örhängena är nickelfria.

Så läs på om det och vänta några år till din treåring vill ta hål själv i öronen.

• Anonym (J)
    Anonym (Jo) skrev 2016-01-18 13:52:05 följande:

Smärta...så jävla ont gör det inte o ta hål i öronen... Sen från 3år o uppåt är det många barn som själva vill ha hål i öronen..

Mina barn vill alla olika saker. Fyra åringen vill färga håret grönt, dottern som är nio vill tatuera en katt på armen och 14 åringen vill åka på semester själv med sina vänner. En del av att vara förälder är att sätta gränser och leda barnen på rätt riktning i livet. 'Just because you can doesn't mean you should!
  • strangertown
    Anonym (Mamma) skrev 2016-01-17 23:38:30 följande:
    Så för att folk är annorlunda har man rätt att kalla de för korkade, WT, äckliga, sjuka i huvudet? Trevlig människosyn du har... Inte konstigt att barn blir mobbade med föräldrar som er. Det är förjävligt.

Och förresten. Jag bor i en fyra i Stockholms innerstad, både jag och min man är högutbildade så där sprack din teori. Är brunett och har inga tatueringar och enbart hål i öronen. Oj blev det jobbigt för dig nu? Nu när jag inte passade in i ditt fack? Skäms på dig.
    Där spikade du in precis alla mina fördomar. Tänkte hela tiden att du har en trofédotter som det "vore så gulligt" om hon hade örhängen. Klart dottern inte leker i sand när hon är uppvuxen i Sthlms innerstad osv. Förklarar också varför din frisörväninna är så positiv till detta.
  • Anonym (Mamma)

Idag har vi tagit hål! Dottern är jättenöjd och vill kolla sig i spegeln hela tiden :) himla gullig. Hon rörde inte en min när hålen togs, förmodligen pga emblasalvan så tack för tipset!

• Anonym (Bahahah)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-01-18 17:37:09 följande:

Idag har vi tagit hål! Dottern är jättenöjd och vill kolla sig i spegeln hela tiden :) himla gullig. Hon rörde inte en min när hålen togs, förmodligen pga emblasalvan så tack för tipset!

Stackars barn.... Hoppas hon inte får nickelallergi.... 

Men du är väl nöjd... som någon sa, en liten trofé dotter på din arm... chihuahuan i koppel och latten i näven när du pinnar mellan jobb, AW, gymmet och vad nu man som högutbildad gör i Stockholm......... Du har iallafall cementerat mina fördomar om Brats/bimbos från Stockholm... 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Bahahah) skrev 2016-01-18 18:03:34 följande:

Stackars barn.... Hoppas hon inte får nickelallergi.... 

Men du är väl nöjd... som någon sa, en liten trofé dotter på din arm... chihuahuan i koppel och latten i näven när du pinnar mellan jobb, AW, gymmet och vad nu man som högutbildad gör i Stockholm......... Du har iallafall cementerat mina fördomar om Brats/bimbos från Stockholm... 

Nej örhängena är i plast och ska fortsätta köpa sådana örhängen. Jaja tro vad du vill. Dottern är jättenöjd och jag också :) hon var så duktig!
  • Ominous
    Anonym (Mamma) skrev 2016-01-18 18:08:19 följande:
    Nej örhängena är i plast och ska fortsätta köpa sådana örhängen. Jaja tro vad du vill. Dottern är jättenöjd och jag också :) hon var så duktig!

Baserat på det så kan vi anta att du gått till en random smyckesbutik eller liknande för att ge ditt barn en krosskada som nu ska försöka läka. Plast är defintivit inte bra. Hade du gått till en seriös piercare hade du fått denna informationen samt läkesmycke i titan. För att inte tala om vårdprodukter.

Hur hade du tänkt göra rent piercingarna?

Hurvida det är okej att pierca sitt barn eller inte skiter jag i, folk får väl göra som de vill. Men att utsätta sitt barn för en piercing-pistol som trycker igenom ett trubbigt smycke genom barnets öron är oanvarigt och acceptabelt. Då spelar det ingen roll om barnet är 3år eller 17år..

Men du sparade ju några hundra kronor, det är väl gött?

Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?