• Niniii

Insemination 2015-2016

Hej på er alla!

Jag och min sambo har försökt då barn i ett par år. Det gjordes en utredning och det visade sig att min partner hade noll i sperimer. Vi håller på med insemination (donator) i damnark, storkkliniken. Första försöket misslyckades så ska snart göra den andra. Hoppas på ägglossning imorgon. Kör med clearblues ägglossningtest så när den ger utslag så ringer vi storkkliniken så får vi en tid inom 36 timmar.

Jag är 25 år frisk och kry. Äter inga hormoner eller tar inga sprutor.

Jag tänkte se om det finns andra här som håller på med insemination?
    Skulle vara skönt att kunna diskutera och ha någon som är i samma sits.
    Man har tusen funderingar och önskar man kunde göra något mer än att bara gå och vänta och bli helt crazy i pallet ;)

• Svar på tråden Insemination 2015-2016
  • halfmoon
    Charlie310 skrev 2016-03-28 09:43:24 följande:

BIM idag och ingen mens, inget plus på stickan heller. Känns hopplöst idag!

Tråkigt! :( Håller tummarna för att det är ett segt plus bara.
    velicious01 skrev 2016-03-28 20:00:32 följande:

Mensen dök upp här igår :( så letrozol + ovitrelle med försök 2 på insemination nu då.

De va verkligen tufft att vänta på bim när en hoppats så mycket på detta! Ångra ju att jag tjuvtestade efter ovitrelle med falska plus. Men trodde att de skulle dyka upp plus för hade så konstiga symtom. Ah blir tokig på detta, men de är bara att fortsätta kämpa :)

Grattis till alla som har plussat :)

Jädrans mens! :( Ja, det är jobbigt att få upp hoppet för att sedan få allt grusat. Men nån gång kommer alla stunder av hopp och förtvivlan att vara värt det (hoppas jag!). :)
    Olidligaväntan skrev 2016-03-28 21:35:52 följande:

Jag har testdag på fredag, tror jag kommer göra ett test förväg..

Så spännande! Har du några känningar? :)

Jag har köpt hem en hel lunta billiga graviditetstest så efter nästa insemination ska jag testa loss tidigt! :)
  • Charlie310

Någon som har erfarenhet av lutinus och progynon? Misstänker kanske att dom kan vara orsak till att min mens är försenad?

• halfmoon

Blä! Dålig dag idag! :( Känner mig nere och bölig och tycker det mesta är orättvist (fastän jag vet att det inte finns någon rättvisa/orättvisa vad gäller det här). Kanske är lite hormoner kring mensen som gör mig extra känslig.

Överallt går folk runt med sina magar och jag känner mig så tom. Skulle ha varit i v. 38 nu, eller i v. 12 om någon av graviditeterna gått vägen. Istället är det bara tomt, så långt från en graviditet som går att komma.

Jag vill bara fly undan allt. Det känns verkligen inte hoppfullt någonting idag!!

• Fia90

Jag bloggar med, om min resa. Jag är ensam förutom en otroligt nära och fin vän som är invigd i min lilla hemlighet, så jag känner att jag behöver någonstans att få ur mig allt och det blir bloggen. Ni får jättegärna gå in och läsa om ni vill eller tipsa mig om ni har bloggar ni med? 

drommenomettbarn.wordpress.com

• Fortfarande hoppfull

Hej!
    Är ny i tråden.

Jag och mannen försökte bli gravida i 1 år utan resultat och har sen utretts i ytterligare 1 år. Makens spermaprover i höstas visade på azoospermi och vid biopsi i februari hittade de inga spermier. Väntar fortfarande på besked efter att proverna undersökts hos patologen men vi har ju fått besked att inte hoppas på något så vi har ställt in oss på spermadonation. Då utredningen tagit vansinnigt långt tid och min utredning inte ens verkar vara grundligt gjord (har t.ex. inte fått kolla äggledarpassage) har vi tänk vända oss till Stork i Danmark så länge. Fick dock lätt panik idag efter att maken ringt RMC Malmös donatorkordinator. Hon tyckte inte vi skulle vända oss till Stork och fick bl.a. intrycket av att om vi gör det får vi inte stå i kö till behandling via Regionen. Maken är även osäker på Stork då han är rädd för att det ska sluta med att vi i slutändan bränner alla våra sparpengar och ändå inte lyckas. Kändes som om Stork vi lite väl positiva, va väldigt mycket " det går säkert snabbt för dig att bli gravid" trots att jag har ägglossning som kommer onormalt sent i cykeln och för kort lutealfas så jag behöver ta Lutinus för att stötta upp efter insemination. 

Ska ringa imorgon till min gyn och föröka tjata till mig att få göra undersökning av äggledarna. Funderar på att avvakta med Stork till jag förhoppningsvis har fått göra den undersökningen. Men blir samtidigt galen av att vänta... Paniken ökar dessutom då jag är 32 och chanserna att bli gravid bara blir mindre med åren. Ser tillbaka med bitterhet över att vi väntade till livet var tillrättalagt i övrigt och vi kände oss helt redo att börja försöka.

• halfmoon
    Fortfarande hoppfull skrev 2016-03-31 17:40:50 följande:

Hej!

Är ny i tråden.

Jag och mannen försökte bli gravida i 1 år utan resultat och har sen utretts i ytterligare 1 år. Makens spermaprover i höstas visade på azoospermi och vid biopsi i februari hittade de inga spermier. Väntar fortfarande på besked efter att proverna undersökts hos patologen men vi har ju fått besked att inte hoppas på något så vi har ställt in oss på spermadonation. Då utredningen tagit vansinnigt långt tid och min utredning inte ens verkar vara grundligt gjord (har t.ex. inte fått kolla äggledarpassage) har vi tänk vända oss till Stork i Danmark så länge. Fick dock lätt panik idag efter att maken ringt RMC Malmös donatorkordinator. Hon tyckte inte vi skulle vända oss till Stork och fick bl.a. intrycket av att om vi gör det får vi inte stå i kö till behandling via Regionen. Maken är även osäker på Stork då han är rädd för att det ska sluta med att vi i slutändan bränner alla våra sparpengar och ändå inte lyckas. Kändes som om Stork vi lite väl positiva, va väldigt mycket " det går säkert snabbt för dig att bli gravid" trots att jag har ägglossning som kommer onormalt sent i cykeln och för kort lutealfas så jag behöver ta Lutinus för att stötta upp efter insemination. 

Ska ringa imorgon till min gyn och föröka tjata till mig att få göra undersökning av äggledarna. Funderar på att avvakta med Stork till jag förhoppningsvis har fått göra den undersökningen. Men blir samtidigt galen av att vänta... Paniken ökar dessutom då jag är 32 och chanserna att bli gravid bara blir mindre med åren. Ser tillbaka med bitterhet över att vi väntade till livet var tillrättalagt i övrigt och vi kände oss helt redo att börja försöka.

Hej och välkommen!

Det är verkligen en resa. Min sambo har också azzospermi men har en spermieproduktion. Vi ska på vårt första ivf - möte om två veckor och jag skrev att vi gjort inseminationer i väntan, men det kan de ju knappast kicka en ur kön för! Är ju som att ett par som var oförklarligt barnlösa skulle bli kickade ur kön för att de fortsatte försöka hemma.

Mitt intryck av stork är att de är väldigt positiva överlag. De ger alltid snabb respons vid frågor vilket är skönt (helt annorlunda mot hur vården här är).

Jag har gjort fyra inseminationer där och blivit gravid vid två av dem. Tyvärr har det blivit missfall båda gångerna.

För mig är tiden när allt står still värst. Jag mår bättre av att få försöka, sen är är det sugit med pengarna men om det blir ett barn i slutändan så är det värt allt.

Hoppas du får en snabb tid för spolningen!
  • Niniii

Hej!
    Är ny i tråden.

Hej!

Välkommen hit! Jag och min sambo har varit på storken 3 gånger för insemination. Vi har även varit i Linköping där sambon gjort biopsi men dom hittade inget så Linköping sa att de blir ivf hos dom. Tydligen så måste man träffa en psykoterapeut först och vi har fått en tid i maj.

Första gången vi va i Linköping så ifrågasatte dom sjukt mycket om storken. Jag blev väldigt stött. Dom frågade varför vi har åkt dit , varför "slösa" pengar där osv. Så det verkar allmänt som att landstinget har emot privata kliniker i Danmark. Linköping sa : nu slutar ni med Danmark så gör ni Ivf här. Men eftersom vi inte fick en tid förens 2 månader så åker vi ner till Danmark under tiden. Dom ska inte lägga sig i...

Så gör de som känns bäst för er! Spelar ju ingen roll om man blir gravid i Sverige eller Danmark! Heja er!
  • Olidligaväntan

Hej!

Är ny i tråden.

Hej !

Jag fick göra äggledarspolning först efter att vi blivit "godkända" för insemination.

Ja man blir galen av all väntan och jag tycker med att det är stressande. Angående Stork så behöver väl inte sjukhuset får reda på det om dom nu blir sur och ni väljer att åka dit under tiden.
  • Fortfarande hoppfull
    Tack för era svar! Känns skönt att inte vara ensam.

Har själv funderat på att inte säga något om att vi försöker i Danmark men utifrån att jag ska ta mediciner i samband med inseminiationerna så är det nog bäst. Maken ska ringa RMC imorgon igen och försöka luska lite mer. Känns bäst om vi får ett tydligt svar att det är ok även om de tycker att det är onödigt. 
Svar på tråden Insemination 2015-2016