• Niniii

Insemination 2015-2016

Hej på er alla!

Jag och min sambo har försökt då barn i ett par år. Det gjordes en utredning och det visade sig att min partner hade noll i sperimer. Vi håller på med insemination (donator) i damnark, storkkliniken. Första försöket misslyckades så ska snart göra den andra. Hoppas på ägglossning imorgon. Kör med clearblues ägglossningtest så när den ger utslag så ringer vi storkkliniken så får vi en tid inom 36 timmar.

Jag är 25 år frisk och kry. Äter inga hormoner eller tar inga sprutor.

Jag tänkte se om det finns andra här som håller på med insemination?
    Skulle vara skönt att kunna diskutera och ha någon som är i samma sits.
    Man har tusen funderingar och önskar man kunde göra något mer än att bara gå och vänta och bli helt crazy i pallet ;)

• Svar på tråden Insemination 2015-2016
  • halfmoon
    velicious01 skrev 2016-03-04 16:24:41 följande:

Hej på er :)

Varit på vul o mätt äggblåsor idag på dag 12. De största va 12 mm, så får kika senare om de växt nått mer nästa vecka. Isåfall blir de insemination (med mannens soldater) nån dag efter ovitrelle. Trodde letrozol behandlingen skulle funka bättre men :/ bara att hoppas att allt ser ok ut sen!

Vi provar 3 ggr med behandling + insemination p.ga lite för högt amh värde. Annars hittar dom inga "fel". Försökt i 2 år.

Hur går de för er andra? :)

Hej!

Lycka till med behandling och insemination! :) Hur gammal är du?

Vi avvaktar bara just nu tills jag får en riktig mens efter missfallet. Har inte slutat blöda än så det lär dröja iaf 1 1/2 månad till nästa insemination. Vi gör i naturlig cykel.
  • velicious01
    halfmoon skrev 2016-03-04 16:32:37 följande:

Hej!

Vi avvaktar bara just nu tills jag får en riktig mens efter missfallet. Har inte slutat blöda än så det lär dröja iaf 1 1/2 månad till nästa insemination. Vi gör i naturlig cykel.

Beklagar ditt mf <3 önskar er stort lycka till vid nästa insemination!

Vi ska kika på Tisdag igen o se om de vuxit nått sen sa läkaren inget nu jag va där om när insemination görs..men på tajmingen senast Onsdag om de finns stor äggblåsa?

Önskar er en fin helg,

Kram!
  • velicious01

Fästmannen är 27 o jag är nyss fyllda 28 år :P ni då?

Vi ska med göra ivf om de inte dyker upp plus under dessa 3 försöken nu. Men fundera på att kontakta läkaren för att redan nu skicka remiss pga väntetiden?

halfmoon skrev 2016-03-04 16:32:37 följande:

Hej!

• halfmoon
    velicious01 skrev 2016-03-05 12:44:14 följande:

Fästmannen är 27 o jag är nyss fyllda 28 år :P ni då?

Vi ska med göra ivf om de inte dyker upp plus under dessa 3 försöken nu. Men fundera på att kontakta läkaren för att redan nu skicka remiss pga väntetiden?

Jag är 28 och sambon 34. :)

Ja, be dem skicka direkt. Är lång väntan!!
  • Niniii
    halfmoon skrev 2016-03-01 07:27:14 följande:
    Fy vad tråkigt! :( Verkligen BLÄÄ!!

Vi är nog på ruta -1 tror jag. Fortfarande lite blödningar från missfallet och vi får vänta tills ägglossningen efter första mensen innan vi kan försöka igen. Ingen kallelse till ivf heller och jag läste i en annan tråd att väntetiden nu är 4 månader så vi lär nog inte hinna börja innan sommaren. :(

Pratade med läkaren igår och han sa att det är så vanligt med missfall och att två stycken inte är nåt konstigt utan flera får gå igenom det. Inget man kan göra åt utan det är bara fortsätta försöka och inte ge upp.

Känner mig rätt frustrerad över situationen. Det är så meningslöst att bli gravid för att sen få missfall. :( Orkar inte med fler nu!
    Okej!! Fy <3

Man bara vill att detta ska funka! Blir så trött på all försöka skaffa barn skit.
    Kan bli så frustrerade. Att bli gravid för mig känns så sjukt jävla långt bort!

Vad skönt att den läkaren sa så! Har också hört att upp till 2 missfall är väldigt vanligt . Hur jobbigt den är så får man ställa sig in på dåliga saker innan de blir bra typ..

Men ni ska fortsätta i Danmark med insemination sen när din mens har kommit igång?

Pratar du med vänner och familj om detta?
  • halfmoon
    Niniii skrev 2016-03-09 08:56:04 följande:

Okej!! Fy <3

Man bara vill att detta ska funka! Blir så trött på all försöka skaffa barn skit.

Kan bli så frustrerade. Att bli gravid för mig känns så sjukt jävla långt bort!

Vad skönt att den läkaren sa så! Har också hört att upp till 2 missfall är väldigt vanligt . Hur jobbigt den är så får man ställa sig in på dåliga saker innan de blir bra typ..

Men ni ska fortsätta i Danmark med insemination sen när din mens har kommit igång?

Pratar du med vänner och familj om detta?

Ja, det är galet frustrerande! Vill bara att det ska fungera direkt nu! :(

Så sjukt att man ska behöva få två missfall, även om det inte är ovanligt. De flesta får ju inget/ett och så funkar det nästa gång. Känner ingen i min närhet som haft flera, å andra sidan är det inget folk pratar så mycket om heller.

Har ni gjort några fler försök ännu? Om inte när ska ni åka ner?

Ja, vi tänker fortsätta som det ser ut nu. Ska bara vänta in första riktiga mensen. Tror den kommer om nån månad. Tog ett gravtest igår och det var nästan negativt, bara ett svagt streck kvar.

Hoppas det funkar nästa gång och att det blir tredje gången gillt! :) Håller tummarna för att jag har lätt för att bli gravid så det fortsätter att funka fort också.

Jag har inte pratat så mycket senaste tiden. Bara nämt missfallet för min mamma (och lite kollegor av praktiska skäl - svårt att va ledsen samt att jag behövde gå till läkaren mitt på dan utan att förklara).

Mina närmsta vänner vet ju om att vi håller på mitten detta, likaså närmsta familjen. Jag upplever att de inte bryr sig så mycket gör det kommer inga frågor om hur jag mår eller hur det går. Pratar du med dina nära?
  • Mrs EJS

Hej.

Jag och min man var på IVF-kliniken i Umeå och fick första inseminationen igår.
    Så nu väntar vi. Jag vet inte riktigt hur jag känner, jag vill hoppas och tro på det här, men i samma veva vet jag att statistiken talar emot det. Så jag vet inte riktigt hur jag känner.

Vi fick vänta nästan två år i kö, sedan skulle vi prova insemination i en naturlig cykel, men mina äggstockar gick på lågvarv. Så denna gång fick jag pergotime, och det fungerade.

Jag och min man har försökt få barn i 6 år, när vi förstod att vi behövde hjälp så ville de inte hjälpa för jag vägde för mycket. Jag är 30 och min man är 36år.

• Niniii
    halfmoon skrev 2016-03-09 10:41:15 följande:
    Ja, det är galet frustrerande! Vill bara att det ska fungera direkt nu! :(

Så sjukt att man ska behöva få två missfall, även om det inte är ovanligt. De flesta får ju inget/ett och så funkar det nästa gång. Känner ingen i min närhet som haft flera, å andra sidan är det inget folk pratar så mycket om heller.

Har ni gjort några fler försök ännu? Om inte när ska ni åka ner?

Ja, vi tänker fortsätta som det ser ut nu. Ska bara vänta in första riktiga mensen. Tror den kommer om nån månad. Tog ett gravtest igår och det var nästan negativt, bara ett svagt streck kvar.

Hoppas det funkar nästa gång och att det blir tredje gången gillt! :) Håller tummarna för att jag har lätt för att bli gravid så det fortsätter att funka fort också.

Jag har inte pratat så mycket senaste tiden. Bara nämt missfallet för min mamma (och lite kollegor av praktiska skäl - svårt att va ledsen samt att jag behövde gå till läkaren mitt på dan utan att förklara).

Mina närmsta vänner vet ju om att vi håller på mitten detta, likaså närmsta familjen. Jag upplever att de inte bryr sig så mycket gör det kommer inga frågor om hur jag mår eller hur det går. Pratar du med dina nära?
    Jag förstår att det är frustrerande och rädsla över om det skulle hända igen.

Vi va nere i fredags på storken. Hoppas verkligen att det blir något nu. Orkar inte hålla på mer med detta. Vill kunna leva en dag utan att tänka på detta.

Ja jag pratat väldigt mkt med mina nära om detta. Dom har mycket frågor och jag tycker om att dom frågar och undrar än att dom bara pratar med andra om oss liksom.. Så jag tycker det är bra!

När vi va nere i fredags så började dom prata om hormonstimulering . Tar ägglossningsspruta nu och känner att jag vill testa de några gånger först innan man tar till mycket hormoner för en insemination!
  • halfmoon
    Niniii skrev 2016-03-14 16:03:15 följande:

Jag förstår att det är frustrerande och rädsla över om det skulle hända igen.

Vi va nere i fredags på storken. Hoppas verkligen att det blir något nu. Orkar inte hålla på mer med detta. Vill kunna leva en dag utan att tänka på detta.

Ja jag pratat väldigt mkt med mina nära om detta. Dom har mycket frågor och jag tycker om att dom frågar och undrar än att dom bara pratar med andra om oss liksom.. Så jag tycker det är bra!

När vi va nere i fredags så började dom prata om hormonstimulering . Tar ägglossningsspruta nu och känner att jag vill testa de några gånger först innan man tar till mycket hormoner för en insemination!

Åh! Jag håller tummarna för dig! Hoppas verkligen det tar sig! :) Ägglossningsspruta gör ju att det är större chans att det är i rätt tid!! :)

Jag tror jag har ägglossningen inom närmsta dagarna här så om en månad kan vi åka ner om allt funkar som det ska.

Känns lite rastlöst just nu att bara vänta. Ett missfall skjuter ju upp försöken så jäkla lång tid. Jag försöker använda tiden till att träna mycket och äta bra nu istället. Ladda upp kroppen så den är i bra skick!

Jag undrade också över det där med hormoner... men känner lite att det nog får va tills det är dags för ivf i så fall. Orkar inte tjafsa med läkarna här hemma om att ta fler prover. Är så trögt allting.
  • klariis

hej! 
    Jag har en fråga till er som någon säkert kan svara på :) 

Jag gjorde min andra insemination igår Måndag, denna gång använde jag en ägglossningspruta och pergotime från dag 5 eftersom min första insemination hamnade en vecka tidigare än när jag egentligen ägglossade. Tydligen så visar mitt blodprov att jag ägglossar tidigare än vad jag gör. Därför för att vara "säkra" använde vi ägglossningspruta som jag tog lördags kväll vid 23.00. 

Jag undrar om ni får någon temphöjning? eller om den blir "försenad" ?
    Om ägglossningsprutan funkade, så borde jag ägglossat igår, min temp brukar alltid gå upp dagen efter (gjort det i två år) men inte denna gång. Rädd att jag kommer ägglossa senare iallafall som förra månaden. 

tack! 

Svar på tråden Insemination 2015-2016