• Niniii

Insemination 2015-2016

Hej på er alla!

Jag och min sambo har försökt då barn i ett par år. Det gjordes en utredning och det visade sig att min partner hade noll i sperimer. Vi håller på med insemination (donator) i damnark, storkkliniken. Första försöket misslyckades så ska snart göra den andra. Hoppas på ägglossning imorgon. Kör med clearblues ägglossningtest så när den ger utslag så ringer vi storkkliniken så får vi en tid inom 36 timmar.

Jag är 25 år frisk och kry. Äter inga hormoner eller tar inga sprutor.

Jag tänkte se om det finns andra här som håller på med insemination?
    Skulle vara skönt att kunna diskutera och ha någon som är i samma sits.
    Man har tusen funderingar och önskar man kunde göra något mer än att bara gå och vänta och bli helt crazy i pallet ;)

• Svar på tråden Insemination 2015-2016
  • fritil9
    halfmoon skrev 2016-01-30 13:32:55 följande:

Vad roligt! När ska ni börja?

Vi har precis börjat med utredningen och börjar med försöken i vår! :)
  • Olidligaväntan

Känner mig så hopplös i allt detta. Tror inte att vårat första försök funkat heller. Blir så irrererad, frustrerad och stressad i själen. Tycker lite synd om min man också som inte direkt har en "happy wife" här hemma, han vet ju vad det beror på och känner väl likadant men hanterar det kanske lite bättre. Kan inte låta bli att tänka; hur många fler turer det ska bli? Förlåt att jag förpestar tråden, behöver skriva av mig lite tror jag.

• halfmoon
    Olidligaväntan skrev 2016-01-30 21:12:16 följande:

Känner mig så hopplös i allt detta. Tror inte att vårat första försök funkat heller. Blir så irrererad, frustrerad och stressad i själen. Tycker lite synd om min man också som inte direkt har en "happy wife" här hemma, han vet ju vad det beror på och känner väl likadant men hanterar det kanske lite bättre. Kan inte låta bli att tänka; hur många fler turer det ska bli? Förlåt att jag förpestar tråden, behöver skriva av mig lite tror jag.

Förstår hur du känner, det är sjukt påfrestande! Hade en dipp idag också och kände att allt bara är jobbigt och att det kommer ta evigheter tills det funkar, om det nånsin kommer funka. Är orolig för hur det ska påverka måendet.

Du förpestar inte tråden! Nånstans måste man ju kunna få ut all frustration! Min sambo hanterar också detta bättre än mig. Tror det delvis handlar om att de inte hela tiden kan gå och känna efter. Eller för den delen går och kollar efter blod vid varje toabesök.

När har du bim?
  • Olidligaväntan
    halfmoon skrev 2016-01-30 21:41:56 följande:

Förstår hur du känner, det är sjukt påfrestande! Hade en dipp idag också och kände att allt bara är jobbigt och att det kommer ta evigheter tills det funkar, om det nånsin kommer funka. Är orolig för hur det ska påverka måendet.

Du förpestar inte tråden! Nånstans måste man ju kunna få ut all frustration! Min sambo hanterar också detta bättre än mig. Tror det delvis handlar om att de inte hela tiden kan gå och känna efter. Eller för den delen går och kollar efter blod vid varje toabesök.

När har du bim?

f

Ja exakt, känslan att det kommer ta en evighet till det funkar, om det ens kommer göra det.

Mitt mående är sedan länge påverkat, helt klart. Vår första kontakt med sjukvården var Augusti 2014. Nu i Januari 2016 fick vi göra vårt första försök. Då hade vi försökt några år innan också, fast vi anande felet från början. Sen gör det inte saken bättre att det pluppar ur ungar här o där (bland andra mina 2 systrar och makens syster) och min familj börjar undra om oss. Har inte berätta om våran resa för dom än.

Ja ja, min bim är iaf på onsdag, har mens symtom som gör att jag antar att det "skitit sig" denna gång .
  • halfmoon
    Olidligaväntan skrev 2016-01-30 22:09:38 följande:

f

Ja exakt, känslan att det kommer ta en evighet till det funkar, om det ens kommer göra det.

Mitt mående är sedan länge påverkat, helt klart. Vår första kontakt med sjukvården var Augusti 2014. Nu i Januari 2016 fick vi göra vårt första försök. Då hade vi försökt några år innan också, fast vi anande felet från början. Sen gör det inte saken bättre att det pluppar ur ungar här o där (bland andra mina 2 systrar och makens syster) och min familj börjar undra om oss. Har inte berätta om våran resa för dom än.

Ja ja, min bim är iaf på onsdag, har mens symtom som gör att jag antar att det "skitit sig" denna gång .

Det tar en jäkla tid helt klart! Vi tog kontakt med sjukvården i februari förra året och vår remiss till ivf har precis skickats. Vi bestämde oss för att försöka med donatorinsemination i Danmark dels för väntetiden och dels för att vi helst ville slippa behöva göra ivf.

Jag blev ju gravid vid andra försöket men fick missfall. En vän till mig blev oplanerat gravid samtidigt och ska ha snart. Många runtomkring som går runt med magar och lägger upp bilder på Facebook, instagram m.m.

Jag har berättat för närmsta folket och även några kollegor då jag behövde va borta en del p.g.a lite sjukhusbesök. Har höjt på ögonbrynet några gånger åt de olika reaktionerna som kommer. Det man tex inte behöver höra när man berättar om sina svårigheter är hur lätt deras graviditeter blivit till.

Jag försöker att hindra mig från att hamna i tankar om rättvisa och orättvisa, vet ju logiskt att det inte fungerar så. Men ibland önskar jag att folk (mest de som kläcker tanklöst kommentarer) kunde få testa på hur det här känns.

Jag har också bim på onsdag. Känner inte nåt av allt det jag kände när jag blev gravid så jag känner också att detta nog är ett misslyckat försök.
  • Niniii

Du förpestar inte tråden. Vi alla måste få skriva av sig! Detta är inte lätt, denna redan vi gör är inte många som kan föreställa sig hur det är.

Jag är ofta arg. Tänker mkt på hur lätt det är
    För vissa. Oj plopp där kom en unge ut till.

Då är vi 3 st som har BIM på onsdag. Hejja oss!

Jag har bara ömma bröst, och yrsel typ.

Hur tar er killar detta? Är dom ofta ledsen eller arga osv?

• Olidligaväntan

Min man har överlag varit positiv och förhoppningsfull och pratade mycket om detta förut. Ibland har han blivit arg när det har handlat om kontakten och informationen med sjukhusen.

Men han verkar vara helt på det klara att det ska ordna sig för oss, hoppas han har rätt fast jag inte vågar tro det.

Jag vill också helst slippa ivf ????

• halfmoon

Min sambo tar det inte lika hårt som mig, han har förmåga att hålla det mer ifrån sig. Han oroar sig mest över hur det ska påverka vårt förhållande.

För mig är det garanterat tvärkört denna månaden nu, kom lite spår av blod idag.

Känner för att skita i precis allt nu. Jag funderar på att lägga ner detta tills vi får hjälp med ivf. Känns som det är så mycket osäkerhet kring insemination och det är så jobbigt och frustrerande att gå och vänta utan att ens veta om ägg och spermier ens träffat på varandra.

Just nu känns det mest som om jag inte orkar en månad till.

• coffeeandcats
    fritil9 skrev 2016-01-29 10:37:12 följande:

Hej!

Jag och min sambo, vi är två tjejer, ska börja med försöken nu till våren. Är väldigt spännande!

Vi är inskrivna på ett av sjukhusen här i Sverige och får hjälp via landstinget! :)

Hoppas på en liten knodd 2017! :)

Jag och min fru (också två tjejer) ska börja med försöken under våren. Kanske så nära som om en månad ca! Är så otålig. Vi får också hjälp via landstinget. Vem av er är det som ska bära barnet?
Svar på tråden Insemination 2015-2016