• Niniii

Insemination 2015-2016

Hej på er alla!

Jag och min sambo har försökt då barn i ett par år. Det gjordes en utredning och det visade sig att min partner hade noll i sperimer. Vi håller på med insemination (donator) i damnark, storkkliniken. Första försöket misslyckades så ska snart göra den andra. Hoppas på ägglossning imorgon. Kör med clearblues ägglossningtest så när den ger utslag så ringer vi storkkliniken så får vi en tid inom 36 timmar.

Jag är 25 år frisk och kry. Äter inga hormoner eller tar inga sprutor.

Jag tänkte se om det finns andra här som håller på med insemination?
    Skulle vara skönt att kunna diskutera och ha någon som är i samma sits.
    Man har tusen funderingar och önskar man kunde göra något mer än att bara gå och vänta och bli helt crazy i pallet ;)

• Svar på tråden Insemination 2015-2016
  • fritil9
    coffeeandcats skrev 2016-02-01 15:59:51 följande:

Jag och min fru (också två tjejer) ska börja med försöken under våren. Kanske så nära som om en månad ca! Är så otålig. Vi får också hjälp via landstinget. Vem av er är det som ska bära barnet?

Men å vad spännande för er! Då kanske vi kan följas åt? Vi är också otåliga!!

Vilket landsting?

Den ena av oss först, och andra får bära syskonet så småningom!

Vem av er? Hur kom ni fram till vem som skulle först?
  • Olidligaväntan
    halfmoon skrev 2016-02-01 06:47:55 följande:

Min sambo tar det inte lika hårt som mig, han har förmåga att hålla det mer ifrån sig. Han oroar sig mest över hur det ska påverka vårt förhållande.

För mig är det garanterat tvärkört denna månaden nu, kom lite spår av blod idag.

Känner för att skita i precis allt nu. Jag funderar på att lägga ner detta tills vi får hjälp med ivf. Känns som det är så mycket osäkerhet kring insemination och det är så jobbigt och frustrerande att gå och vänta utan att ens veta om ägg och spermier ens träffat på varandra.

Just nu känns det mest som om jag inte orkar en månad till.

Nä vad tråkigt!

Känner igen mig i dina känslor och tankar.
  • fritil9
    coffeeandcats skrev 2016-02-01 18:48:24 följande:

Det blir bara jag som ska bära barn. Hon har redan två från sitt heterosexuella äktenskap. 

Via västerbottens landsting. 

Okej då är jag med! Vilken tur att ni får hjälp ändå! Hade för mig att om en av parterna hade ett eller flera barn sedan tidigare så fick man ingen hjälp, men kanske är olika beroende på!
  • klariis

Hej!
    Jag ska också börja med insemination nu i februari, tror jag kommer ägglossa mitten av februari. 
    Jag är 27 år. Min sambo är 30år har mycket spermier men med mycket "smuts" som dom försöker förklara. Vi har försökt i två år. Jag har väldigt låg äggreserv för min ålder så dom vill gå på direkt med hormoner och sprutor denna gång. Så vi hoppas att det kommer lyckats. 

• coffeeandcats
    fritil9 skrev 2016-02-01 22:10:20 följande:
    Okej då är jag med! Vilken tur att ni får hjälp ändå! Hade för mig att om en av parterna hade ett eller flera barn sedan tidigare så fick man ingen hjälp, men kanske är olika beroende på!
    Det är kanske olika. Vet bara hur det fungerar för oss. Har för mig att vi inte får några syskonförsök men i alla fall jag känner att det räcker med en lyckad graviditet för min del. 
  • Niniii
    halfmoon skrev 2016-02-01 06:47:55 följande:

Min sambo tar det inte lika hårt som mig, han har förmåga att hålla det mer ifrån sig. Han oroar sig mest över hur det ska påverka vårt förhållande.

För mig är det garanterat tvärkört denna månaden nu, kom lite spår av blod idag.

Känner för att skita i precis allt nu. Jag funderar på att lägga ner detta tills vi får hjälp med ivf. Känns som det är så mycket osäkerhet kring insemination och det är så jobbigt och frustrerande att gå och vänta utan att ens veta om ägg och spermier ens träffat på varandra.

Just nu känns det mest som om jag inte orkar en månad till.

Hur känns de idag? Har mensen kommit?
    Förstår hur du känner!!

Igår var vi i Linköping. De ifrågasatte varför vi hade åkt till Danmark.. Frågade massa konstiga frågor. Blev sjukt ledsen.

Hon ville köra på ivf direkt. Hon tyckte vi skulle sluta med Danmark nu direkt och få hjälp hos dom ist.

Jag är fortfarande väldigt ställd över hur hon la fram allt.
    De i Danmark och min gyn här hemma tycker att vi ska fortsätta med insemination eftersom ivf är en stor påfrestning psykiskt och fysiskt och vi har ju bara testat de 2 gånger. Men de tyckte inte Linköping..

Så om jag inte plussar imorgon så bokas de tid för min sambo för biopsi. Om de inte hittat spermie hos honom så blir de donator med ivf i Linköping.

Hon tryckte på så hårt så det va nästan hon som tog beslutet. Men men. Ivf är drömmen för många, men just nu är jag rädd..
  • halfmoon
    Niniii skrev 2016-02-02 08:17:32 följande:

Hur känns de idag? Har mensen kommit?

Förstår hur du känner!!

Igår var vi i Linköping. De ifrågasatte varför vi hade åkt till Danmark.. Frågade massa konstiga frågor. Blev sjukt ledsen.

Hon ville köra på ivf direkt. Hon tyckte vi skulle sluta med Danmark nu direkt och få hjälp hos dom ist.

Jag är fortfarande väldigt ställd över hur hon la fram allt.

De i Danmark och min gyn här hemma tycker att vi ska fortsätta med insemination eftersom ivf är en stor påfrestning psykiskt och fysiskt och vi har ju bara testat de 2 gånger. Men de tyckte inte Linköping..

Så om jag inte plussar imorgon så bokas de tid för min sambo för biopsi. Om de inte hittat spermie hos honom så blir de donator med ivf i Linköping.

Hon tryckte på så hårt så det va nästan hon som tog beslutet. Men men. Ivf är drömmen för många, men just nu är jag rädd..

Nej, den har inte kommit igång "på riktigt" ännu. Men brukar ha lite färgade flytningar ett par dagar innan det börjar blöda ordentligt. Så gissar på att den sätter igång ikväll/imorgon. Gjorde storkens test igår i ren protest, var såklart negativt. Syntes ett svaaaagt streck på det när det torkat, mest troligt torkstreck. Får skaffa ett nytt test till torsdag så jag kan rapportera sanningsenligt.

Varför ifrågasatte de det? Vad frågade hon? Det tycker man ju att de borde fatta att man helst slipper spruta sig full med hormoner om det kan lösas utan.

Min sambo har gjort ivf i ett tidigare förhållande och har beskrivit det som väldigt påfrestande så därför ville vi helst testa med insemination först.

Om ni ändå skulle göra ivf med donerade spermier så fattar jag inte varför de då inte skulle erbjuda er insemination först? Samkönade par brukar ju få göra det som första steg t.ex. Om allt verkar ok med dig så är det ju onödigt att krångla mer än nödvändigt.

Hoppas du får plus imorgon! :)

Vi tar nog en paus nästa månad då jag börjar nytt jobb samma vecka som ägglossningen. Känner inte för att ta det snacket första dagen på jobbet. :)
  • halfmoon

Hur går det för er andra med bim idag? Tagit några test?

Väntar på att mensen ska sätta igång ordentligt här, har börjat få lite mensvärk så det händer nog snart.

• Niniii

Idag fick jag min mens och negativt på gravtestet..

Hon frågade massa som, varför vi inte hade kommit till dom först. Varför vi använt en donator innan vi har kollat Oscar med biospi, att skulle inte Oscar behöva adoptera barnet, om vi hade kollar upp all juridik, vad allt kostade. Om vi nu skulle lyckas med Danmark så skulle vi inte få komma till dom
    något mer för då räknas vi inte så barnlösa . Att vi nu skulle sluta med Danmark och göra de hos dom nu. osv osv.
    Hon matade verkligen på.

Jag är så kluven. Dock är ivf bestämd nu.

Okej, har ni beslutat också nu att det blir IVF? Blir de då med din mans sperma?

Jag har läst på om ivf nu, det är ingen "liten" grej om man säger så.
    Vi vill inget annat än att lyckas så det är väl bara att köra på nu. Ta en dag i taget. En spruta i taget, ett besök i taget.

Det jag är mest "rädd" över att det inte kommer lyckas på första gången.

Tänk dom som blir gravida genom i stort sätt bara att kolla på varandra..

Sorry för deppet!

Svar på tråden Insemination 2015-2016