• Mrs R

BF november 2016

Hej. Jag plussade i morse (andra barnet) och bara måste få prata av mig all min glädje som bubblar i mig. Hittade ingen befintlig tråd för oss med bf i november så jag provar att starta en och hoppas att fler hänger på. Vi kan följas åt, jämföra symptom och stötta varandra.

• Svar på tråden BF november 2016
  • Carolinevik
    vanjastina skrev 2016-04-16 22:40:43 följande:

Ni andra som mår illa och kräks, finns det någon mat ni får i er och får behålla? I princip det enda jag kan äta utan att kräkas direkt är sådant där runt pärlan-bröd med lite smör och smaklös ost på. Försöker att äta t ex filmjölk med blåbär/hallon, smoothies, frukt.. Men det bara kommer upp igen efter en stund. Kanske hinner kroppen ändå ta upp lite vitaminer osv, hoppas det.

Vägde mig igår och står åtminstone still på min startvikt - är rädd för att tappa i vikt pga kräkningarna då jag redan är smal och inte har mycket att ta av. Förra graviditeten tappade jag 4 kg de första veckorna då jag knappt fick i mig någon mat alls.

Statusen just nu är hursomhelst soff- eller sängläge.. Har ingen ork, är yr och känner mig svimfärdig så fort jag gör något. Illamåendet och den ständiga bakfyllekänslan är värst! Att träna just nu är absolut inte att tänka på, vilket gör mig deppig.. Dagarna känns så oändligt långa. Är sååååå avundsjuk på er som inte har några symptom eller bara känner litegrann!

Jag äter långsam och får behålla de då. Filmjölk, gröna sura äpple funkar bra mär jag blir riktigt illamående. Håller med om bakfyllekänslan. Man är helt matt! Hör med barnskötorskorna om dom har tips. Vet de finns någon pilla och ett åksjukeband man kan ta mot illamåendet. Har hört att andra gått ner i vikt i början men kunnat ta igen de sen:)
  • Va1kyrja

Väntar mitt första barn och är i vecka 8+2. Än så länge känns det hela ganska overkligt, tror inte riktigt det har gått in i huvudet på mig än.

Lider verkligen med er som mår såpass dåligt. För mig så är illamåendet inte alls speciellt påtagligt, uppkommer till största del bara när jag börjar bli hungrig. Så illamåendet lägger sig en stund efter jag har ätit. Salt mat och saltlakrits är det som hjälpt mig.

Det största problemet jag har är tröttheten, spelar ingen roll hur mycket jag än sover, jag är ändå så sjukt trött hela tiden. Energin är som bortblåst och jag känner mig som en zombie, men kan ju inte sova mig igenom hela dygnet, även om jag gärna vill. ^^

Någon annan som är lika trött? Kanske du har något tips på vad man kan göra för att få lite energi under dagarna? (:

• Matl

Lider verkligen med er som mår så dåligt och kräks och knappt kan få i er nått...hoppas verkligen för eran skull att ni får må bättre snart! Det brukar ju bli bättre i andra trimestern.

Själv håller jag med om tröttheten...den är värst för mig. Har ingen energi alls och blir trött och slut hela tiden...även fast jag sover otroligt mycket. Hatar att känna mig såhär...känner mig nästan sjuk imellanåt.. Så har nån något tips på hur man kan få mer energi så dela gärna med er! Hoppas vi alla får bli piggare och må bra på alla sätt snart! Hade glömt hur påverkad man faktiskt blir såhär i början av graviditeten.. just trötthet och illamåendet som oxå blir värre för mig.. men får väl vara glad så länge jag inte kräks iaf som vissa av er här.. :-/

• Anonym (Mi)

Har precis kommit in i vecka 10. Känner mej väldigt ogravid just nu, inget illamående, inga ömma bröst, inte heller överdrivet mycket toabesök. Däremot trött, hela tiden, och en mage som är uppblåst som en ballong. Blir kämpigt att gömma magen några veckor till.

Hoppas att ni som inte får behålla något ätbart snart mår bättre. För många vänder det ju faktiskt.

• vanjastina
    Anonym (Mi) skrev 2016-04-17 17:37:16 följande:

Har precis kommit in i vecka 10. Känner mej väldigt ogravid just nu, inget illamående, inga ömma bröst, inte heller överdrivet mycket toabesök. Däremot trött, hela tiden, och en mage som är uppblåst som en ballong. Blir kämpigt att gömma magen några veckor till.

Hoppas att ni som inte får behålla något ätbart snart mår bättre. För många vänder det ju faktiskt.

Åh jag önskar att jag hade det som dig!! Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv som just nu, är också i v 10 :/
  • IccaPicca

Hej alla!
    Hoppar in här. Väntar vårt andra, BF 16/11.
    Har liksom många andra varit kopiöst trött. Blodtrycket rasade. 90/55 sist.. Yrsel utan dess like ????
    Nu ont i magen sedan ett par dagar. En ny smärta. Inte som mensvärk.
    Längtar till kub i början av maj. Inget är likt förra gången, mer än att jag inte kräks och det är jag så glad över!

• Anonym (Mi)
    vanjastina skrev 2016-04-17 17:52:15 följande:

Åh jag önskar att jag hade det som dig!! Har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv som just nu, är också i v 10 :/

Uscha, lider med dej!

Just illamåendet och kräkningar är jag gärna utan. Kan vara känslig för lukter men då går det över bara lukten försvinner.

Håller tummarna att det vänder för dej snart!
  • vainilla

Fått tid för KUB 4 Maj *längtar till att få se plutten*

Blir även tidig glukosbelastning; vilket blir kämpigt då jag mår illa 24/7 men det börjar bli bättre tack o lov.

Går in i vecka tolv nu. Helt galet att tiden går så fort.

• Hallonsoda2016

Ska göra ultraljud i eftermiddag för att se att allt är okej med den lilla (8+1). Hamnade på sjukhus i början av månaden och man misstänkte graviditetspropp men det var svår migrän. Man gjorde då UL och VUL men man kunde inte se ngt annat än att graviditeten verkade sitta rätt i livmodern men man såg inget hjärta slå. Kan ha varit för tidigt för att se.

Har mått jätteilla och fått maxdos lergigan comp, väldigt ömma bröst. Så det talar för att det ska vara bra.

Men börjar bli nervös nu.

Svar på tråden BF november 2016