• Anonym (Vania)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

• Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?
  • lövet2
    sportpappa skrev 2016-03-05 19:29:29 följande:
    Tung styrketräning?
    Om hon bara ligger på kaloriöverskott och inte tränar så lägger hon på sig fett. Om fettet inte syns på utsidan så ligger det på insidan vilket är väldigt ohälsosamt.
    Nej, tung styrketräning går inte. Hon får ingen energi över för sådant. Vanlig motion (hon har skaplig kondis) går, men för att orka styrketräna skulle hon nog behöva en personlig dietist.
    Om hon har fett på insidan, så är det inget någon av oss vet om. Det spelar heller ingen större roll för hennes del, eftersom hon går efter mottot "Tål jag det, så äter jag det!".
  • Anonym (Vania)
    Rafael90 skrev 2016-03-05 18:13:41 följande:

De sockerarter som folk med IBS ska undvika är såkallade FODMAP, fermenterbara oligo-, di-, mono, och polysackarider. Alltså kolhydrater som finns i t.ex. spannmål, mjölkprodukter, frukt och sötningsmedel och som lätt bildar gaser i tarmen.Källa på det? Läser till dietist och har aldrig hört om den kopplingen, däremot att vissa fettarter kan öka risken för cancer.En protein- och fettrik kost är mycket svårare att äta om man har svårt att hålla uppe vikten pga att man fort blir mätt av det. Att träna är såklart bra för (nästan) alla, men om man är för lågviktig har det snarare motsatt effekt.

Antar att dietister får litteratur bygger på det gamla, dvs att undvika fett. Ok. Källor. Läs Anti cancer skriven av en läkare. Full med källhänvisningar till forskning. Likaså med kostdoktorn Andreas Eenfeldts bok Matrevolutionen(också läkare). Och så Det sötaste vi har eller Ett sötare blod av Ann Fernholm. De bygger på studier och förklarar bl.a. hur kostråden felaktigt formades till kolhydraternas fördel för några decennier sedan.
  • Anonym (sockerälskaren)

Bara läst ts.. äter socker dagligen och har gjort i många år. Choklad och bakverk är min last.

Det jag reagerat på är att jag ofta är trött och har ledvärk.

Detta blir bättre under de få och korta perioder jag lyckas hålla bort sockret.

Är på gränsen till underviktig och skyller på att jag behöver extra energi :P

Till viss del är det så för vikten rasar direkt när jag lämnar bort sockret.

Äter regelbundet och hälsosam kost förutom då sockret.

Mycket frukt och sallader.

Tycker magen blivit känslig mot vete på senare tid, vet dock inte om det beror på mitt sockerintag..

• Anonym (@)
    lövet2 skrev 2016-03-05 19:38:12 följande:
    Nej, tung styrketräning går inte. Hon får ingen energi över för sådant. Vanlig motion (hon har skaplig kondis) går, men för att orka styrketräna skulle hon nog behöva en personlig dietist.
    Om hon har fett på insidan, så är det inget någon av oss vet om. Det spelar heller ingen större roll för hennes del, eftersom hon går efter mottot "Tål jag det, så äter jag det!".
    Oj det gäller att inte tänka på hur man mår om 10 år ser jag
  • Anonym (@)
    lövet2 skrev 2016-03-05 17:34:57 följande:
    Korkat? Kom med ett bättre förslag om du nu är så mycket smartare.
    Vill man bli sjuk o dö tidigt i livet så gör man som hon
  • lövet2
    Anonym (@) skrev 2016-03-05 19:50:48 följande:
    Oj det gäller att inte tänka på hur man mår om 10 år ser jag
    Det är just det hon gör. Hon försöker att varken bli underviktig, undernärd eller sjuk. Svår balansgång.
  • Anonym (@)
    lövet2 skrev 2016-03-05 20:25:43 följande:
    Det är just det hon gör. Hon försöker att varken bli underviktig, undernärd eller sjuk. Svår balansgång.
    Med den kosten kommer hon bli sjuk på annat sätt .
    Nån läkare måste ju kunna hjälpa henna på ett nyttigare sätt för nu är det det hugget som stucket .
  • lövet2
    Anonym (@) skrev 2016-03-05 20:35:07 följande:
    Med den kosten kommer hon bli sjuk på annat sätt . Nån läkare måste ju kunna hjälpa henna på ett nyttigare sätt för nu är det det hugget som stucket .
    Lite naiv, ser jag. Nej, läkare har i allmänhet annat för sig än att dalta med allergioffer.
  • Anonym (@)
    lövet2 skrev 2016-03-05 20:54:34 följande:
    Lite naiv, ser jag. Nej, läkare har i allmänhet annat för sig än att dalta med allergioffer.
    Nä inte om hon är så allergisk så det ger undernärdhet o sjukdom så hjälper dom er garanterat
  • Anonym (Vania)
    Anonym (sockerälskaren) skrev 2016-03-05 19:41:26 följande:

Bara läst ts.. äter socker dagligen och har gjort i många år. Choklad och bakverk är min last.

Det jag reagerat på är att jag ofta är trött och har ledvärk.

Detta blir bättre under de få och korta perioder jag lyckas hålla bort sockret.

Är på gränsen till underviktig och skyller på att jag behöver extra energi :P

Till viss del är det så för vikten rasar direkt när jag lämnar bort sockret.

Äter regelbundet och hälsosam kost förutom då sockret.

Mycket frukt och sallader.

Tycker magen blivit känslig mot vete på senare tid, vet dock inte om det beror på mitt sockerintag..

Ja man blir trött av blodsockersvängningarna. Att det ska vara så svårt att låta bli det söta när man vet att man kommer må dåligt.
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?