• Anonym (Vania)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

• Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?
  • Holma
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-03-03 21:34:42 följande:

Jag har tre vänner som äter väldigt mycket socker, dvs äter en hel del godis varje dag. Alla tre mår utmärkt, utan speciella krämpor eller låga värden av något. Två av dom är väldigt smala (på gränsen till underviktiga) och en är normalsmal. Av de supersmala äter en av dem normalt (eller lite mer) med mat, och den andra har nog inte så mycket aptit eftersom hon äter så mycket sött godis, och äter lite. Kom just på att jag känner ett kakmonster också, hon är normalsmal och väldigt frisk (förutom bröstcancern hon hade då ...). Inga slutsatser kan ju dras från dessa 4 exempel, annat än att en del kan må väldigt bra och samtidigt vräka i sig socker.

Kolhydrater ? hjärnans bränsle
    Kolhydrater är ett samlingsnamn för de livsmedel som innehåller stärkelse, kostfiber eller olika sockerarter. I kroppen bryts kolhydrater ned till glukos. Glukos behövs i sin tur som energi till cellerna och till hjärnan.
    Det finns kolhydrater i många livsmedel, men du får i dig mest kolhydrater från potatis, bröd, pasta, mjöl, gryn, frukt, baljväxter och grönsaker
  • Anonym (Cola)

En del godis och socker blir det väl men det som oroar mig lite är colan. Hur farligt är två burkar vanlig cola per dag? Både för hälsan och för viktens skull. Vad skulle jag vinna på att sluta med det tror ni?

• sportpappa
    Anonym (Cola) skrev 2016-03-03 21:49:39 följande:

En del godis och socker blir det väl men det som oroar mig lite är colan. Hur farligt är två burkar vanlig cola per dag? Både för hälsan och för viktens skull. Vad skulle jag vinna på att sluta med det tror ni?

Du får mindre risk för problem med tänderna. Hur det påverkar din vikt beror på hur du äter i övrigt och hur mycket du tränar och rör på dig.
    Det borde även ge ett jämnare blodsocker så du mår bättre över hela dagen.
    Läsk är meningslöst att tömma sig till vardags eftersom det i princip bara innehåller socker och vatten. Bortkastade pengar. Så det gör även plånboken gott att sluta dricka läsk.
  • sportpappa

Jag äter en hel del godis även om det inte blir några 800 gram godis i veckan. Det är mycket söta kakor och lite godis nästan varje dag. Mestadels choklad. När jag kör långdistansträning eller tävling så klämmer jag däremot väldigt stora mängder godis av alla de slag. Under hela tävlingen och sen än mer efteråt. Det går ju ofta åt 5000-10000 kcal på en tävling. Mina tävlingar är ofta 8-15 timmar långa.

Inga problem alls med min hälsa, men jag tränar ju en hel del. Inga sjukdomar alls. Kroppen fungerar perfekt även om jag snart är 40 år. Väntar fortfarande på den där kaggen som alla pratar om att man ska få när man blir äldre

• Anonym (sockermonster)

Jag äter också massor av socker och kolhydrater. I veckan blir det ca 600g choklad/godis, 2 liter juice/läsk plus annat som inte är rent socker, typ chips, snacks. Jag mår väl "bra", om man bortser från min övervikt. Har inte ont nånstans, mår inte illa o.s.v. Lider väl bara av övervikt och dålig kondition, vilket i sig inte har något med själva sockret att göra, eftersom jag hade kunnat träna och bygga kondition även på den kost jag äter nu, om jag ville det. Men självklart är jag sockerberoende, utan tvekan..

• lövet2

Jag har en vuxen dotter som avsiktligt äter rejäla mängder med socker. Hon är allergisk mot en massa olika saker, och hon äter socker för att försöka hålla uppe vikten någotsånär. Det har hon gjort i flera år och verkar inte må dåligt av det.

• sportpappa
    lövet2 skrev 2016-03-03 22:40:03 följande:

Jag har en vuxen dotter som avsiktligt äter rejäla mängder med socker. Hon är allergisk mot en massa olika saker, och hon äter socker för att försöka hålla uppe vikten någotsånär. Det har hon gjort i flera år och verkar inte må dåligt av det.

Försöker hon hålla uppe vikten genom att lägga på sig fett? Vad är syftet med det? Är det inte bättre att träna sig till en högre vikt och äta mer proteinrik kost? Det finns även andra kolhydrater än socker som är bättre energikälla.
  • Anonym (@)
    lövet2 skrev 2016-03-03 22:40:03 följande:

Otroligt korkat att hålla vikten upp med socker , kommer ju bara leda till andra negativa saker för kroppen
  • Anonym (Vania)
    Anonym (Cola) skrev 2016-03-03 21:49:39 följande:

En burk läsk om dagen ökar risken för stroke avsevärt. Även för unga vuxna. Så du kanske ska trappa ner lite.
  • Anonym (Olika preferenser)

Själv tycker jag att jag äter på tok för mycket socker. Iaf jämfört med folk som äter bra och i princip sockerfritt. 5 av mina närmaste arbetskamrater är diabetiker (födda med det) och äter nästintill perfekt. Så klart att jag i det sällskapet blir "godisgrisen" bara för att jag äter äppelmos och ibland lite honung på min morgongröt.

Mitt sockerintag per vecka ligger på ca 100 g smågodis, 1 l fruktyoghurt, kanske en klick gelé till kött, ett par småkakor, 2-3 frukter typ banan, apelsin eller kiwi samt nån form av lättdryck några gånger.

Sen älskar jag mjölk, mellanmjölk och dricker gärna 7-12 dl per dag. Och det är väl nån typ av sockerart (mjölksocker).

Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?