• Anonym (Vania)

Ni som äter mycket socker, hur mår ni?

För mycket socker är inte nyttigt för någon. Ändå är det svårt för många att låta bli det söta. Jag har ätit mycket socker i flera år. Med det menar jag ungefär 3 glassar, 800 g godis, 10 kakor och en halv burk sylt i veckan. Dessutom allt dolt socker i flingor och bröd. Jag börjar bli orolig för att få sjukdomar pga detta. Har börjat få smärtor i magen som jag tycker blir värre av socker.

Ni som äter mycket socker, hur mår ni? Har ni eller har haft sjukdomar? Kopplar ni ihop det med kosten?

• Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?
  • Anonym (Vania)
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-03-03 21:34:42 följande:

Jag har tre vänner som äter väldigt mycket socker, dvs äter en hel del godis varje dag. Alla tre mår utmärkt, utan speciella krämpor eller låga värden av något. Två av dom är väldigt smala (på gränsen till underviktiga) och en är normalsmal. Av de supersmala äter en av dem normalt (eller lite mer) med mat, och den andra har nog inte så mycket aptit eftersom hon äter så mycket sött godis, och äter lite. Kom just på att jag känner ett kakmonster också, hon är normalsmal och väldigt frisk (förutom bröstcancern hon hade då ...). Inga slutsatser kan ju dras från dessa 4 exempel, annat än att en del kan må väldigt bra och samtidigt vräka i sig socker.

Cancerceller lever på socker så där har vi en som borde sluta äta kakor. Därmed inte sagt att alla som äter socker får cancer, men det ökar risken. Väldigt mycket dessutom.
  • Candycrush

Jag har alltid ätit mycket socker fast jag har även perioder då jag inte är så sugen på godis och chips m.m. Dessa perioder är dock få och inte särskilt varaktiga (max 1-2 veckor/6 månader). Om jag skulle ge en ungefärlig summering skulle det nog bli ca 2-3 kg godis, 1-2 påsar chips eller ostbågar, 2-3 l juice i veckan. Kan tyvärr inte säga att jag äter särskilt nyttig mat heller då det ofta innehåller både mycket socker och grädde. Äter även pizza och hamburgare rätt ofta.

Jag har aldrig mått dåligt av sockret och ligger på undre delen av normalvikt. Det innebär verkligen inte att jag tror att det inte är dåligt för mig bara för att det inte syns, men jag har inga märkbara symptom av att äta stora mängder socker.

Har däremot hört att personer som har IBS kan bli sämre av att äta vissa sockerarter.

• Anonym (Vs)

Jag äter smågodis ca 3-4 kvällar i veckan, men mängden varierar, kanske 150-200 g då om jag ska ta ett medelvärde :p

Men i övrigt äter jag en vegetarisk kost med massor av frukt och grönt, samt tränar 4 ggr i veckan så jag ligger stadigt på 59 kg till mina 174 cm. Har snarare problem med att lätt bli underviktig så jag tror jag behöver mitt socker för att hålla vikten uppe ;D

Mår väldigt bra, inga sjukdommar eller liknande, tror mycket beror på att jag äter vegetariskt!

• Anonym (Vania)
    Candycrush skrev 2016-03-04 17:26:19 följande:

Jag har alltid ätit mycket socker fast jag har även perioder då jag inte är så sugen på godis och chips m.m. Dessa perioder är dock få och inte särskilt varaktiga (max 1-2 veckor/6 månader). Om jag skulle ge en ungefärlig summering skulle det nog bli ca 2-3 kg godis, 1-2 påsar chips eller ostbågar, 2-3 l juice i veckan.

2-3 kg godis i veckan! Ingen kommentar :)
  • Rafael90

Jag äter mycket socker, rejäla mängder godis flera dar i veckan och fikabröd de andra dagarna. Även flingor och mycket mackor. Jag mår finfint.

• frökenelisabeth

Jag har ätit mycket socker i flera år. Har inte haft några problem, förutom lite sämre tandhälsa. Dock kan jag inte äta sötsaker om jag är hungrig, utan måste ha riktig mat först. Sen kan jag frossa

Nu har jag inte ätit socker alls (dvs ingen kakor, glass, läsk, godis etc) på en vecka. Märker ingen skillnad förutom att jag gått ner lite i vikt och blivit lite hungrigare. (Är smal, så att gå ner i vikt är ingen hälsofördel för mig). 

• lövet2
    sportpappa skrev 2016-03-04 09:43:06 följande:
    Försöker hon hålla uppe vikten genom att lägga på sig fett? Vad är syftet med det? Är det inte bättre att träna sig till en högre vikt och äta mer proteinrik kost? Det finns även andra kolhydrater än socker som är bättre energikälla.
    Hon vräker i sig proteiner redan nu. Äter massor av kött. Och nej, hon har inte kunnat hitta något bättre sätt att hålla uppe vikten.
  • lövet2
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 11:26:31 följande:
    Otroligt korkat att hålla vikten upp med socker , kommer ju bara leda till andra negativa saker för kroppen
    Korkat? Kom med ett bättre förslag om du nu är så mycket smartare.
  • Rafael90
    Candycrush skrev 2016-03-04 17:26:19 följande:

Jag har alltid ätit mycket socker fast jag har även perioder då jag inte är så sugen på godis och chips m.m. Dessa perioder är dock få och inte särskilt varaktiga (max 1-2 veckor/6 månader). Om jag skulle ge en ungefärlig summering skulle det nog bli ca 2-3 kg godis, 1-2 påsar chips eller ostbågar, 2-3 l juice i veckan. Kan tyvärr inte säga att jag äter särskilt nyttig mat heller då det ofta innehåller både mycket socker och grädde. Äter även pizza och hamburgare rätt ofta.

Jag har aldrig mått dåligt av sockret och ligger på undre delen av normalvikt. Det innebär verkligen inte att jag tror att det inte är dåligt för mig bara för att det inte syns, men jag har inga märkbara symptom av att äta stora mängder socker.

Har däremot hört att personer som har IBS kan bli sämre av att äta vissa sockerarter.

De sockerarter som folk med IBS ska undvika är såkallade FODMAP, fermenterbara oligo-, di-, mono, och polysackarider. Alltså kolhydrater som finns i t.ex. spannmål, mjölkprodukter, frukt och sötningsmedel och som lätt bildar gaser i tarmen.
    Anonym (Vania) skrev 2016-03-04 14:44:06 följande:
    Cancerceller lever på socker så där har vi en som borde sluta äta kakor. Därmed inte sagt att alla som äter socker får cancer, men det ökar risken. Väldigt mycket dessutom.
    Källa på det? Läser till dietist och har aldrig hört om den kopplingen, däremot att vissa fettarter kan öka risken för cancer.
    sportpappa skrev 2016-03-04 09:43:06 följande:
    Försöker hon hålla uppe vikten genom att lägga på sig fett? Vad är syftet med det? Är det inte bättre att träna sig till en högre vikt och äta mer proteinrik kost? Det finns även andra kolhydrater än socker som är bättre energikälla.

En protein- och fettrik kost är mycket svårare att äta om man har svårt att hålla uppe vikten pga att man fort blir mätt av det. Att träna är såklart bra för (nästan) alla, men om man är för lågviktig har det snarare motsatt effekt.

• sportpappa
    lövet2 skrev 2016-03-05 17:34:11 följande:
    Hon vräker i sig proteiner redan nu. Äter massor av kött. Och nej, hon har inte kunnat hitta något bättre sätt att hålla uppe vikten.
    Tung styrketräning?
    Om hon bara ligger på kaloriöverskott och inte tränar så lägger hon på sig fett. Om fettet inte syns på utsidan så ligger det på insidan vilket är väldigt ohälsosamt.
Svar på tråden Ni som äter mycket socker, hur mår ni?