• Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • Anonym (fjfl)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 10:00:08 följande:

Inte mycket värre, men precis lika farligt.

Socker är dock ett större globalt hälsoproblem, iom att det finns lättillgängligt överallt och det mesta, now days, innehåller socker.

Nu ska du inte börja förminska sockrets enorma farlighet.
  • Anonym (Socker)
    Anonym (M) skrev 2016-03-15 13:15:08 följande:

Kommer med all säkerhet få skit för det här men ja det låter som en sockerhysterisk mamma.. Ung lika hysterisk som dom som inte tillåter sylt till pannkakan eller ketchup... Äter man så mkt att sylt då få gånger man äter pannkaka eller ketchup är ett problem så är det annat än sockret som är boven anser jag..

Ja godis och kakor är i många och mycket onödigt och socker är inte bra i för stor utsträckning men det måste finnas nån rim och reson i det hela... Hört om föräldrar som inte ens vill att ungarna äter frukt för det finns socker i frukt...

Det finns socker i precis allt vi äter. Kroppen behöver socker också. Men jag håller med dig fullständigt.
  • Anonym (SthlmMamma)

Mami dom vill inte höra. Jag förstår dig exakt och håller med allt du skriver, och mina barn är otroligt nog friska och mår jättebra trots att dom inte får socker. Men mammorna här vill inte utvecklas, var nöjd med att vissa av oss förstår iaf.

• Anonym (Mami)
    Anonym (SthlmMamma) skrev 2016-03-16 10:11:05 följande:

Mami dom vill inte höra. Jag förstår dig exakt och håller med allt du skriver, och mina barn är otroligt nog friska och mår jättebra trots att dom inte får socker. Men mammorna här vill inte utvecklas, var nöjd med att vissa av oss förstår iaf.

• Duckan

(SthlmMamma) jag har inte sagt att ni har fel eller sagt att man måste få äta socker. Jag tror bara inte att lite socker eller för att ta det svenskaste vi har, lagom med socker, är så farligt som knark.
    Sen håller jag med om att hälsosam mat och mindre socker gagnar alla.

Och ps. Jodå jag köper grönsaker, men också den förbannade frukten ds

• Anonym (SthlmMamma)
    Duckan skrev 2016-03-16 10:19:17 följande:

(SthlmMamma) jag har inte sagt att ni har fel eller sagt att man måste få äta socker. Jag tror bara inte att lite socker eller för att ta det svenskaste vi har, lagom med socker, är så farligt som knark.

Sen håller jag med om att hälsosam mat och mindre socker gagnar alla.

Och ps. Jodå jag köper grönsaker, men också den förbannade frukten ds

Läs rubriken "..... men ett barn blir utan".

Hur är det hennes ensak vad en annan mamma gör för sitt barns hälsa? Det är DET som stör mig med hela den här tråden mer än sockret i sig. Hon skriver som att barnet inte fått äta mat typ.
  • Duckan

Okej, jag tolkade det inte alls så utan att om de hade vetat att barnet inte åt godis hade de gjort en påse med annat innehåll till det barnet.

Då har vi pratat om olika saker hela tiden

• Duckan

Tillägger att ja, vi var några som fann det lite hysteriskt, men att en lösning på "problemet" finns om man talar om det i förväg.

• Anonym (SthlmMamma)
    Duckan skrev 2016-03-16 10:39:16 följande:

Okej, jag tolkade det inte alls så utan att om de hade vetat att barnet inte åt godis hade de gjort en påse med annat innehåll till det barnet.

Då har vi pratat om olika saker hela tiden

Kolla detta som hon skrev efter:

"Kul med lite förståelse iaf! Min man förstod inte alls varför jag störde mig så på den mamman. han tyckte det var bra att hon stod på sig och sina livsval, mer än att följa strömmen. Jag tyckte däremot att man borde ha lite guldkant. Hellre att hon ringt innan, så hade vi kunna lagt nåt annat i det barnets påse (även om det också vore knäppt), men då hade hon ju inte blivit ifråntagen sig den!"

Hon stör sig på hur någon annan gör som förälder, och kallar hennes beteende knäppt. För att någon annan inte gör som hon själv gör.
  • Duckan

Okej, jag ser vad det står och uppenbarligen missade jag väl lite där då jag fastnade här:
    Hellre att hon ringt innan, så hade vi kunna lagt nåt annat i det barnets påse (även om det också vore knäppt), men då hade hon ju inte blivit ifråntagen sig den

Man läser det man vill läsa tydligen.
    Jaja, det blev en rivig diskussion iaf där jag slutade som ett fetto i någons ögon, men det går ju bra det också.

Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?