• Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • Duckan

När vi ändå har gått helt ot redan, kan jag ställa en fråga? Hur ser ni på det här med sötningsmedel som stevia, aspartam och agavesirap ex?

• Anonym (SthlmMamma)
    Duckan skrev 2016-03-16 12:21:51 följande:

När vi ändå har gått helt ot redan, kan jag ställa en fråga? Hur ser ni på det här med sötningsmedel som stevia, aspartam och agavesirap ex?

Jag såg en dokumentär om hur det påverkar/inte påverkar kroppen och där läkare gjorde flera tester och hjärnscanningar osv och efter det accepterar jag sötningsmedel. Om jag måste välja mellan vanlig Cola eller Cola zero till mina barn, eller vanlig sylt mot lågkalorisylt osv dom gånger dom faktiskt vill ha något sött så blir det sötningsmedel. Själv då?
  • Duckan

Min kusin har präntat in i mig att aspartam är så illa och blir lite tossig om jag tar en cola light (hon bor utomlands i värmen och där vill ja ha en läsk ibland). Jag gillar agavesirap, en skvätt i min annars torra gröt.
    Hittat lakrits som är sötat med stevia och vill inbilla mig att det är bättre än annat godis?

• Anonym (SthlmMamma)
    Duckan skrev 2016-03-16 12:36:00 följande:

Min kusin har präntat in i mig att aspartam är så illa och blir lite tossig om jag tar en cola light (hon bor utomlands i värmen och där vill ja ha en läsk ibland). Jag gillar agavesirap, en skvätt i min annars torra gröt.

Hittat lakrits som är sötat med stevia och vill inbilla mig att det är bättre än annat godis?

Allt som inte ger insulinpåslag är bättre för kroppen :) kolla kolhydratsinnehållet på det du vill äta så det inte är för högt så är du ok :)
  • Alessia

Jo, jag har också stött på mamma med sockersjuka, faktiskt mer extrem än den du TS rapporterar. Och vad har blivit resultatet av detta? Barnet i fråga (idag nio år) ljuger, smusslar med godis, tigger godis av kompisar och fullständigt vräker i sig kakor hemma hos andra och då förstås när den sockersjukliga modern inte är med.

• Mrs Moneybags
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-16 11:28:33 följande:
    Jag är innerligt trött på folk som säger "Vi äter skiiit men våra barn är ändå smaaala". Precis som om det skulle vara en sanning att man kan äta precis vad som helst men ändå förbli smal och hälsosam.

Lyssna, runt 30% av alla barn är överviktiga. Det innebär att nästan HÄLFTEN av alla barn INTE tål skitmat och socker.
    Bara för att man är överviktig betyder det väl inte att man är allergisk mot skräpmat? Det betyder väl bara att man får för mycket av det?

Dessutom har jag svårt att tro att 30% av svenska barn är överviktiga idag. Det ser åtminstone inte jag på barn i mitt område. 

Har du någon länk till statistik?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-16 11:28:33 följande:
    Jag är innerligt trött på folk som säger "Vi äter skiiit men våra barn är ändå smaaala". Precis som om det skulle vara en sanning att man kan äta precis vad som helst men ändå förbli smal och hälsosam.

Lyssna, runt 30% av alla barn är överviktiga. Det innebär att nästan HÄLFTEN av alla barn INTE tål skitmat och socker.
    Bara för att man är överviktig betyder det väl inte att man är allergisk mot skräpmat? Det betyder väl bara att man får för mycket av det?

Dessutom har jag svårt att tro att 30% av svenska barn är överviktiga idag. Det ser åtminstone inte jag på barn i mitt område. 

• Anonym (mimmi)
    Mrs Moneybags skrev 2016-03-16 12:59:18 följande:

Orkar inte gräva fram mer exakta siffror. Det var tydligen utländska siffror jag tänkte på. Här kommer svenska. Skrämmande att upp till 20-25% av alla barn, 25% av alla unga vuxna, 45% av 30-40 år och > 60% (!!) av alla 40-60 åringar lider av övervikt eller fetma. Det är ju ett gigantiskt folkhälsoproblem. Och de siffrorna visar med all tydlighet på att vi INTE tål skräpmat!

www.e-boris.se/barnfetma.html

www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2014/februari/fler-har-fetma-och-overvikt/

Jag bryr mig egentligen inte om vad andra gör med sina barn så länge de håller sig inom lagen. Men jag själv vill inte ge mitt barn skräp och utsätta hans hälsa på spel så att han riskerar att dö av fetma och diabetes som 45-åring.
  • PennyLane
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-16 11:25:18 följande:

Varför jämställer du socker med lycka och att äta gott? Om du slutar överföra den attityden till dina barn så kanske de inte lär sig göra den sjukliga kopplingen socker = lycka/kärlek/fest

Jag jämställer inte socker och lycka. Jag skrev att barn skulle få äta gott på kalas, och många av oss tycker sötsaker är gott.
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?