• Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • Duckan
    Men när föräldrar låter sin småbarn äta ren skit hela veckan och sen fira med socker på socker hela helgen så ungarna går runt med svarta ringar under ögonen, det är helt ok! Till och med att klaga på föräldrar som inte låter sina barn äta socker, hur sjukt är inte det? Förstör era egna ungar och ge fan i de få duktiga föräldrar som finns som inte låter sina barn äta skit!

Det här är ju lite ot om vad tråden handlade om från början. Ett helt annat ämne. Ingen här i tråden har påstått att man ska leva på pizza, pasta och socker. Det handlade om en godispåse på ett kalas där familjen gärna hade erbjudit annat i påsen om de vetat att barnet inte fick äta godis.
  • isolande
    Anonym (SthlmMamma) skrev 2016-03-16 09:22:01 följande:
    Om en mamma eller pappa skulle säga "Jag ger mitt barn ett glas vin Med alkohol på fredagsmyset" så skulle folk tappa hakan och göra en orosanmälan direkt.

Men när föräldrar låter sin småbarn äta ren skit hela veckan och sen fira med socker på socker hela helgen så ungarna går runt med svarta ringar under ögonen, det är helt ok! Till och med att klaga på föräldrar som inte låter sina barn äta socker, hur sjukt är inte det? Förstör era egna ungar och ge fan i de få duktiga föräldrar som finns som inte låter sina barn äta skit!
    Du behöver oxå läsa på lite mer. Ett glas vin går liksom inte att jämföra med några vingummin. Däremot kan jag hålla med om att man inte måste proppa i sina barn socker i tid och otid. Jag fattar inte alls grejen med lördagsgodis t.ex. Helt onödigt.

Men fika på kalas tycker jag är helt ok.
  • Duckan

(Mami), du vet väl ingenting om hur mina kostvanor ser ut eller vad mitt barn äter till vardags? Vi pratar om socker på kalas, inte måndag-söndag.

• isolande
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 09:28:13 följande:
    Läskigt med så ignoranta människor. Detta är inte ens värt att kommentera. Jag lutar mig mot forskning, du lutar dig mot eget tyckande.
    Det är verkligen inte mitt eget tyckande. Läs några artiklar kring droger och dopaminsystemet så ska du se att det blir klarare. Finns på Pub Med bl.a. Jag jobbar på ett universitet som bedriver medicinsk forskning inom beroende så jag tror jag vet liiiite vad jag pratar om faktiskt. Vi diskuterar ofta skillnaderna mellan socker, sex och spelberoende i jämförelse med riktiga droger.
  • Duckan

samt att du ser din sanning som den enda sanningen. Vi kan även enas om att du inte är lika upplyst som en annan.

Jag skulle påstå att det är tvärtom efter att ha läst hur då sågade isolandes inlägg (Mami).

• Anonym (suck)

Det känns bra att det är några i den här tråden som fattat grejen med socker och dess biverkningar.

• Anonym (SthlmMamma)
    isolande skrev 2016-03-16 09:29:19 följande:

Du behöver oxå läsa på lite mer. Ett glas vin går liksom inte att jämföra med några vingummin. Däremot kan jag hålla med om att man inte måste proppa i sina barn socker i tid och otid. Jag fattar inte alls grejen med lördagsgodis t.ex. Helt onödigt.

Men fika på kalas tycker jag är helt ok.

Jag har läst mer än nödvändigt tack.

Om du läst och förstått hade du insett att jag jämförde beteenden, inte livsmedel. Ts i det här fallet har tagit illa upp över att en annan förälder avvikit från, enligt henne "sociala normer" och även valt att kalla sig själv för godismamma?

Jag ger inte mina barn socker punkt.
  • Anonym (fjfl)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 09:28:13 följande:

Läskigt med så ignoranta människor. Detta är inte ens värt att kommentera. Jag lutar mig mot forskning, du lutar dig mot eget tyckande.

Verkligen läskigt! Att ignorera den FARLIGASTE drogen på det här viset och hävda att det finns annat som är värre.
  • isolande
    Anonym (fjfl) skrev 2016-03-16 09:44:04 följande:
    Verkligen läskigt! Att ignorera den FARLIGASTE drogen på det här viset och hävda att det finns annat som är värre.
    Du måste ju skämta... kan något annat än tänderna och karaktären dö av socker?

Och hur kan den vara den FARLIGASTE om det ändå finns annat som är värre? Obestämd
  • Anonym (Mami)
    isolande skrev 2016-03-16 09:48:07 följande:
    Du måste ju skämta... kan något annat än tänderna och karaktären dö av socker?

Och hur kan den vara den FARLIGASTE om det ändå finns annat som är värre? Obestämd
    Läs på om hjärnan ffs. Du är obehagligt okunnig!
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?