• Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • Tow2Mater
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-17 03:39:40 följande:
    "De flesta av oss" är faktiskt överviktiga eller feta. Jag är normalviktig. Kanske du med. Men 45% av befolkningen i min åldersgrupp lider av antingen övervikt eller fetma. Det innebär att ditt inlägg är hittepå.
    De kanske bara äter hela chipspåsen?

Menar du på allvar att du skulle bli fet av lite chips??
  • Vinterliljan

Det finns så extremt löjliga föräldrar.

Jag är själv uppväxt med kalas där det bjudits på tårta, godispåsar och annat göttit och inte har jag farit illa eller blivit överviktig p g a sporadiska kalas i ung ålder. Jag hade heller inget godisförbud i veckorna.

Det är HEMSKT att 4 av 5 barn får äta av sina godispåsar men 1 barn får det inte. Det är mobbing, enligt mig. Tragiska jävla föräldrar!

• Anonym (Missy)
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-17 03:39:40 följande:
    "De flesta av oss" är faktiskt överviktiga eller feta. Jag är normalviktig. Kanske du med. Men 45% av befolkningen i min åldersgrupp lider av antingen övervikt eller fetma. Det innebär att ditt inlägg är hittepå.
    Om du har gått ut grundskolan så tänker jag att du också förstår att om 45% av befolkningen har en övervikt, så är de inte fler än de 55% som alltså inte har det...

• Baby Lei
    Vinterliljan skrev 2016-03-17 07:19:40 följande:

Det finns så extremt löjliga föräldrar.

Jag är själv uppväxt med kalas där det bjudits på tårta, godispåsar och annat göttit och inte har jag farit illa eller blivit överviktig p g a sporadiska kalas i ung ålder. Jag hade heller inget godisförbud i veckorna.

Det är HEMSKT att 4 av 5 barn får äta av sina godispåsar men 1 barn får det inte. Det är mobbing, enligt mig. Tragiska jävla föräldrar!

Ja, och jag lovar att det är den flickan som kommer smygäta godis genom livet.  Tror inte på att göra så stor sak av godis. Det kommer nog ge motsatt effekt när hon blir större sen.
    Sen borde såklart varken barn eller vuxna äta godis varje dag. Eller kanske ens varje vecka. Men det är en annan sak.

• Anonym (Hanna)
    cupcakemom skrev 2016-03-15 13:48:04 följande:

Ja alltså jag är ingen sockerjagare men när barnen var mindre innehöll fiskdammspåsen ganska lite godis faktiskt det var en liten leksak /block/såpbubblor etc och den klassiska mandarinen sedan kanske en tablett ask, klubba och nån chokladbit... inte så mkt för sockret eg utan för att kompisarna också tyckte det var kul att få en liten grej..

Jag brukar göra marängtårta (sockerkaksbotten i långpanna med marängtårta som sedan har grädde mandarinklyftor på... Mkt god och inte ens sockerhysteriska morsor (jo har funnits bland barnens kompisar nu har dom gett upp haha) kunde säga nåt om den..

Jag älskade sådana påsar när jag var liten! :) där man fick grejer också och inte bara godis. Tror många barn tycker det är roligare faktiskt :)
  • Tom Araya
    Anonym (Godismamma?) skrev 2016-03-15 13:05:13 följande:

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

Man må tycka detta är lite överdrivet, men jag väljer ändå att komma med tips för att lite komma ifrån problemet.
    -Ha kalas på lördagar eller söndagar.
    -Informera föräldrar om vad som avses serveras (bra även för att checka av för ev allergier, diabetes mm).
    -Servera lunch och mindre sötsaker i samband med kalas, behöver inte vara så avancerat, varmkorv, hamburgare, spagetti med köttfärssås, lasagne e.t.c.

• Fru Ve

Taskigt mot barnet tycker jag. Visst jag förstår om man som förälder har olika idéer om sötsaker och vill begränsa också. Men just på ett kalas där andra barn får äta och barnet är så stort som 4-5 år så känns det ju löjligt. Då är det bättre att barnet inte kommer på kalaset. Jag tror inte alls det är så farligt med sötsaker bara det inte är dagligen och att det äts istället för mat. 

Mina barn får äta sötsaker, chips och saft när det är fredag och lördag kväll. Jag brukar vara strategisk och servera detta alldeles efter att de ätit rejält med vanlig mat = de orkar inte så stor mängd. Ingen av mina barn är överviktig eller har hål i tänderna.

• Anonym (Godismamma?)
    Tom Araya skrev 2016-03-17 15:04:43 följande:

Man må tycka detta är lite överdrivet, men jag väljer ändå att komma med tips för att lite komma ifrån problemet.
    -Ha kalas på lördagar eller söndagar.
    -Informera föräldrar om vad som avses serveras (bra även för att checka av för ev allergier, diabetes mm).
    -Servera lunch och mindre sötsaker i samband med kalas, behöver inte vara så avancerat, varmkorv, hamburgare, spagetti med köttfärssås, lasagne e.t.c.

Vi hade det en söndag, och för den här mamman gällde enbart lördagar som godisdag. Jag kan nog lova att det är svårt att hitta en lunch som passar alla barn, än lite godis/tårta.
  • Tom Araya
    Anonym (Godismamma?) skrev 2016-03-19 15:38:58 följande:
    Vi hade det en söndag, och för den här mamman gällde enbart lördagar som godisdag. Jag kan nog lova att det är svårt att hitta en lunch som passar alla barn, än lite godis/tårta.
    Det behöver inte passa alla. Talar man om att man avser servera en maträtt med gluten och får reda på att ett barn är glutenintolerant så kan man ju ordna alternativ så att alla får något att äta och undvika läget där ett barn inte får/kan äta. Anpassningen behöver inte vara låst till att alltid ge ett alternativ heller utan skulle t.o.m. kunna vara att ett barn inte bjuds alls då denne är förhindrad att delta på olika sätt och av olika skäl.
  • Anonym (varför)

Vad jag inte förstår är...det är 2016! Och ännu finns det föräldrar som inte fattat att socker och skräpmat är SKIT. Det handlar inte bara om kalorier det handlar om vad det gör med kroppen, hur kan man vilja stoppa i sitt barn sånt skit?

Är det för att man är lat eller vad är det frågan om? Varför har man kalas där man bara serverar skit ens? Det får ju lika bra att servera bär, ekologisk frukt, vatten osv osv. Det finns liksom tusentsls bättre alternativ. Hade alla lärt sina barn det hade det ju aldrig varit något problem.

Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?