• Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • Duckan

(mami) låt mig säga så här, jag har haft folk omkring med drogproblem och det går inte att jämföra med när jag blir lite sugen på godis. Det blir bara larvigt och förminskande när du skriver så.

• Anonym (SthlmMamma)

Fy fan för vuxna som ger sina barn socker. Ett glas vin skulle ni aaaaaaaldrig ge dem men ändå är det 100 gånger hälsosammare! Barn bör få lite frukt en dag i veckan, det är nog med socker för en normal person.

• Anonym (Mami)
    Duckan skrev 2016-03-16 09:04:04 följande:

(mami) låt mig säga så här, jag har haft folk omkring med drogproblem och det går inte att jämföra med när jag blir lite sugen på godis. Det blir bara larvigt och förminskande när du skriver så.

Då har du aldrig träffat på någon med ett sockerberoende. Det är snarare du som förlöjligar allvaret i ett sockerberoende och ett sockermissbruk.
  • Duckan

Kan det ha att göra med att det är alkohol i vinet (SthlmMamma)? Eller är det okej bara vinet är sockerfritt menar du? 

• Anonym (Mami)
    Duckan skrev 2016-03-16 09:17:51 följande:

(Mami) vi får enas om att vi inte kan enas helt enkelt.

Vi kan vara överens om att du är ignorant mot ledande forskning (har du läst länkarna?), samt att du ser din sanning som den enda sanningen. Vi kan även enas om att du inte är lika upplyst som en annan.
  • Anonym (SthlmMamma)
    Duckan skrev 2016-03-16 09:12:42 följande:

Kan det ha att göra med att det är alkohol i vinet (SthlmMamma)? Eller är det okej bara vinet är sockerfritt menar du? 

Om en mamma eller pappa skulle säga "Jag ger mitt barn ett glas vin Med alkohol på fredagsmyset" så skulle folk tappa hakan och göra en orosanmälan direkt.

Men när föräldrar låter sin småbarn äta ren skit hela veckan och sen fira med socker på socker hela helgen så ungarna går runt med svarta ringar under ögonen, det är helt ok! Till och med att klaga på föräldrar som inte låter sina barn äta socker, hur sjukt är inte det? Förstör era egna ungar och ge fan i de få duktiga föräldrar som finns som inte låter sina barn äta skit!
  • isolande
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 09:19:59 följande:
    Vi kan vara överens om att du är ignorant mot ledande forskning (har du läst länkarna?), samt att du ser din sanning som den enda sanningen. Vi kan även enas om att du inte är lika upplyst som en annan.
    Det finns forskning och forskning oxå. Jag arbetar med beroendeforskning (alltså av riktiga droger som amfetamin, heroin, alkohol, cannabis och läkemedel). Bland mina kollegor är det många som anser att det påslag i hjärnan som socker (eller sex, eller spel) ger inte går att jämföra med det som en hit av valfri drog ger.

Socker är liksom en fis i universum i jämförelse. Samma sak med abstinenssymptomen. Du "tänder inte av" på socker i den meningen att du blir så dålig att du behöver sjukhusvård, läggas in på psykiatrisk avdelning eller få läkemedelsassisterad abstinensbehandling. Det är däremot ofta nödvändigt när du ska sluta med "riktiga droger".

Så det kanske ändå är du själv Mami som behöver läsa på lite mer om vanligt drogberoende innan du jämför socker med det....
  • Anonym (Mami)
    Anonym (SthlmMamma) skrev 2016-03-16 09:22:01 följande:
    Om en mamma eller pappa skulle säga "Jag ger mitt barn ett glas vin Med alkohol på fredagsmyset" så skulle folk tappa hakan och göra en orosanmälan direkt.

Men när föräldrar låter sin småbarn äta ren skit hela veckan och sen fira med socker på socker hela helgen så ungarna går runt med svarta ringar under ögonen, det är helt ok! Till och med att klaga på föräldrar som inte låter sina barn äta socker, hur sjukt är inte det? Förstör era egna ungar och ge fan i de få duktiga föräldrar som finns som inte låter sina barn äta skit!
    Enough said! Bra inlägg!
  • Anonym (Mami)
    isolande skrev 2016-03-16 09:26:33 följande:
    Det finns forskning och forskning oxå. Jag arbetar med beroendeforskning (alltså av riktiga droger som amfetamin, heroin, alkohol, cannabis och läkemedel). Bland mina kollegor är det många som anser att det påslag i hjärnan som socker (eller sex, eller spel) ger inte går att jämföra med det som en hit av valfri drog ger.

Socker är liksom en fis i universum i jämförelse. Samma sak med abstinenssymptomen. Du "tänder inte av" på socker i den meningen att du blir så dålig att du behöver sjukhusvård, läggas in på psykiatrisk avdelning eller få läkemedelsassisterad abstinensbehandling. Det är däremot ofta nödvändigt när du ska sluta med "riktiga droger".

Så det kanske ändå är du själv Mami som behöver läsa på lite mer om vanligt drogberoende innan du jämför socker med det....
    Läskigt med så ignoranta människor. Detta är inte ens värt att kommentera. Jag lutar mig mot forskning, du lutar dig mot eget tyckande.
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?