• Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • Tow2Mater
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-16 18:36:35 följande:
     Ni kan snacka er gula och blå om att socker och skitmat inte är farligt. Men statistiken säger emot er. Ni vågar riskera era barns liv. Det gör inte jag.
    Men man kan bli lika överviktig av nyttig mat som t ex nötter, avocado, kokosolja mm också. Det handlar ju inte alls enbart om socker och "skräpmat", men de senare får ofta hela skulden för ev övervikt.
  • PennyLane
    cupcakemom skrev 2016-03-16 18:03:18 följande:

Största boven är att många barn (och vuxna) rör sig för lite framförallt längre upp i åldrarna när gymnastiken blir mindre och mindre i skolan... Men även för mindre barn då gruppidrotter (framförallt i storstäder) är så dyra att många inte har råd att låta barnen idrotta och är min inre en aktiv familj så är det lätt att lägga på sig även om man inte äter mängder med sötsaker

Verkligen, håller med!
  • PennyLane

Som förälder är det superviktigt att se till att ens barn rör på sig och äter bra mat. Och om man gör det, så tror jag knappast att socker är farligt ibland.

Mitt äldsta barn ( 5 år) går på dansträning en dag i veckan, vi dansar också hemma flera dagar i veckan och hon åker rollerblades, skridskor, cyklar och går långa sträckor ( vi slutade med vagn när hon var tre år). Vi är också mycket ute i skogen och i parker och klättrar / hoppar / springer. Hon ska också börja simskola till hösten.

Min minsta ( 3 år) ska snart börja på gympa och klättrar och springer hon med och är ute i skog och park dagligen.

Vi gör hemlagad mat. Egna köttfärsbiffar, potatismos, köttfärssås, osv med mycket grönsaker och frukt, med vatten som måltidsdryck.

Jag anser att lite chips och godis inte är skadligt för mina barn.

• Anonym (mimmi)
    Tow2Mater skrev 2016-03-16 20:21:05 följande:

Men man kan bli lika överviktig av nyttig mat som t ex nötter, avocado, kokosolja mm också. Det handlar ju inte alls enbart om socker och "skräpmat", men de senare får ofta hela skulden för ev övervikt.

Problemet med socker är att det ökar aptiten (grovt förenklat) och i stimulerar dopamin i hjärnan (som missbruk). 'Nyttig' mat därför är inte alls lika 'farligt' som socker även om energimängden är den samma.
  • Anonym (mimmi)
    PennyLane skrev 2016-03-16 20:51:16 följande:

Som förälder är det superviktigt att se till att ens barn rör på sig och äter bra mat. Och om man gör det, så tror jag knappast att socker är farligt ibland.

Mitt äldsta barn ( 5 år) går på dansträning en dag i veckan, vi dansar också hemma flera dagar i veckan och hon åker rollerblades, skridskor, cyklar och går långa sträckor ( vi slutade med vagn när hon var tre år). Vi är också mycket ute i skogen och i parker och klättrar / hoppar / springer. Hon ska också börja simskola till hösten.

Min minsta ( 3 år) ska snart börja på gympa och klättrar och springer hon med och är ute i skog och park dagligen.

Vi gör hemlagad mat. Egna köttfärsbiffar, potatismos, köttfärssås, osv med mycket grönsaker och frukt, med vatten som måltidsdryck.

Jag anser att lite chips och godis inte är skadligt för mina barn.

Vad ska ditt barn göra med sina matvanor när hon blir vuxen och förmodligen adopterar ett stillasittande liv (exempelvis tonår med mycket dataspel, högre studier eller kontorsjobb i värsta fall)? Sjukt svårt att röra på sig fyra timmar om dagen som vuxen. Eller att ändra på matvanor. Det är vanligt att föräldrar tänker i nuet men fan ingen verkar tänka på barnens framtid. Så undrar bara hur du tänker.
  • PennyLane
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-16 21:47:20 följande:

Vad ska ditt barn göra med sina matvanor när hon blir vuxen och förmodligen adopterar ett stillasittande liv (exempelvis tonår med mycket dataspel, högre studier eller kontorsjobb i värsta fall)? Sjukt svårt att röra på sig fyra timmar om dagen som vuxen. Eller att ändra på matvanor. Det är vanligt att föräldrar tänker i nuet men fan ingen verkar tänka på barnens framtid. Så undrar bara hur du tänker.

Jag tänker att vanorna ( att äta allsidigt och nyttigt och att röra sig) skall hålla i sig även till vuxen ålder och att mina barn, precis som jag, skall eftersträva att leva ett aktivt liv.

Får jag då fråga dig; Du säger att du knappt äter kolhydrater...gäller det även dina barn? och om du inte ger dem kolhydrater; känner du dig trygg i dagens bristande forskning angående lågkolhydratkost och hjärnans utveckling ur ett långtidsperspektiv?
  • Tow2Mater
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-16 21:47:20 följande:
    De flesta av oss med stillasittande jobb och fritid blir inte feta av lite chips och godis heller.
  • Tow2Mater
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-16 21:43:13 följande:
    Problemet med socker är att det ökar aptiten (grovt förenklat) och i stimulerar dopamin i hjärnan (som missbruk). 'Nyttig' mat därför är inte alls lika 'farligt' som socker även om energimängden är den samma.
    Dopamin är bra. Motion och fysisk träning frisätter t ex dopamin.

"Dopaminbrist kan leda till trötthet, koncentrationsproblem, depression, sömnbrist, mental slöhet, dysterhet, tungsinne, ointresse och att man blir allmänt ouppmärksam. Stor dopaminbrist kan leda till psykiska sjukdomar, depressioner, Parkinsons sjukdom, RLS (rastlösa ben)"
  • Anonym (mimmi)
    PennyLane skrev 2016-03-16 23:31:26 följande:

Jag tänker att vanorna ( att äta allsidigt och nyttigt och att röra sig) skall hålla i sig även till vuxen ålder och att mina barn, precis som jag, skall eftersträva att leva ett aktivt liv.

Får jag då fråga dig; Du säger att du knappt äter kolhydrater...gäller det även dina barn? och om du inte ger dem kolhydrater; känner du dig trygg i dagens bristande forskning angående lågkolhydratkost och hjärnans utveckling ur ett långtidsperspektiv?

Mitt barn får äta kolhydrater men vi äter inget socker hemma.
  • Anonym (mimmi)
    Tow2Mater skrev 2016-03-17 03:14:14 följande:

De flesta av oss med stillasittande jobb och fritid blir inte feta av lite chips och godis heller.

"De flesta av oss" är faktiskt överviktiga eller feta. Jag är normalviktig. Kanske du med. Men 45% av befolkningen i min åldersgrupp lider av antingen övervikt eller fetma. Det innebär att ditt inlägg är hittepå.
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?