• Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • Anonym (Haft samma.)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-15 18:58:39 följande:
    Jag menar att det är helt hysteriskt att införa en godis dag VARJE vecka, för sina barn. Varför gör man så???

Mitt barn, en femåring, får äta: ett kinderägg på påsk, ett kakfat (brukar vara en bulle eller muffin samt två småkakor - vi tar en kaka var, barnet får även den mjuka kakan) på midsommar, en liten chokladkaka på halloween (som barnet byter mot alla infångade godisar från pinata samt trick or treating, - godisar som barnet ändå inte gillar), en liten chokladtomte på julafton, samt kakor, glass, bullar, tårta på kalas.
    Jaha, varför skriver du det till mig? Jag har inte sagt att man ska ha en dag i veckan som godisdag.

Men mena på du, jag kan också tycka och tänka en massa. T ex tycker jag att människor som har problem med att tolka text kan verka lite lätt okunniga. Men det är jag det. Och det kanske inte har med dig att göra.

Logiskt?
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Haft samma.) skrev 2016-03-15 19:04:28 följande:

Jaha, varför skriver du det till mig? Jag har inte sagt att man ska ha en dag i veckan som godisdag.

Men mena på du, jag kan också tycka och tänka en massa. T ex tycker jag att människor som har problem med att tolka text kan verka lite lätt okunniga. Men det är jag det. Och det kanske inte har med dig att göra.

Logiskt?

Inte ett dugg!
  • Anonym (suck)
    Anonym (Haft samma.) skrev 2016-03-15 18:52:14 följande:

Men du skriver att mamman är klok som sa åt sitt barn på kalaset. Samtidigt skriver du att barnen äter fredagsmys och lördagsgodis. Då skrev jag, att man kanske, om man är så att man anser att det får räcka med sötsaker efter fredagsmys och lördagsgodis kan låta bli att ge fredagsmys och/eller lördagsgodis om man vet att barnet ska på kalas.

Håller med om att barn äter mer än vad dom ska, eller kanske främst att dom rör sig alldeles för lite. Men det är en annan diskussion. 

Jag skrev att det är allmänt vad folk brukar trycka i sina barn. Fredagsmys, lördagsgodis, kalas mm. Mamman är klok som inte låter sitt barn hålla på att vräka i sig. Starkt att stå på sig i en värld där sockret är vårt största gift. Ts är den som borde ta sig en funderare. Istället för att racka ner på mamman som faktiskt tänker till om vanor och volymer så kanske ts faktiskt ska tänka lite själv på vad man sänder ut för budskap.
  • Anonym (Haft samma.)
    Anonym (suck) skrev 2016-03-15 19:23:44 följande:
    Jag skrev att det är allmänt vad folk brukar trycka i sina barn. Fredagsmys, lördagsgodis, kalas mm. Mamman är klok som inte låter sitt barn hålla på att vräka i sig. Starkt att stå på sig i en värld där sockret är vårt största gift. Ts är den som borde ta sig en funderare. Istället för att racka ner på mamman som faktiskt tänker till om vanor och volymer så kanske ts faktiskt ska tänka lite själv på vad man sänder ut för budskap.
    Okej. Missade helt i att du hade full insyn i varje barnfamiljs kosthållning. My bet! 
  • Anonym (suck)
    Anonym (Haft samma.) skrev 2016-03-15 19:27:10 följande:

Okej. Missade helt i att du hade full insyn i varje barnfamiljs kosthållning. My bet! 

Jag pratar fortfarande om allmän inställning. Ts rackar ner på någon som har en sund inställning. istället för att stötta mamman. Det krävs mod att sätta ner foten och säga ifrån. Det krävs mod att faktiskt ha gränser för sina barn som går emot den stora massan. Det modet hade den mamman.
  • Anonym (.)
    Anonym (suck) skrev 2016-03-15 19:37:15 följande:
    Jag pratar fortfarande om allmän inställning. Ts rackar ner på någon som har en sund inställning. istället för att stötta mamman. Det krävs mod att sätta ner foten och säga ifrån. Det krävs mod att faktiskt ha gränser för sina barn som går emot den stora massan. Det modet hade den mamman.
    Vill man inte att barnet ska äta godis meddelar man det i förväg så kan det ligga en frukt eller liknande i påsen. Här handlar det om att medvetet bidra till utanförskap och det tycker jag inte är ok.
  • whitestar

Men varför vara så hård på just ett kalas och missunna barnet att få den där godispåsen som alla andra får!? Det är ju inte mycket som brukar vara i påsarna så jag tycker det är överdrivet att ta bort påsen för att det inte är Lördag!just därför kalas är roligt och spännande för då får man göra sånt man i regel inte får annars

• whitestar
    Anonym (.) skrev 2016-03-15 20:18:10 följande:

Vill man inte att barnet ska äta godis meddelar man det i förväg så kan det ligga en frukt eller liknande i påsen. Här handlar det om att medvetet bidra till utanförskap och det tycker jag inte är ok.

Precis det jag tänkte också, då får barnet också nåt roligt som hen inte behöver få avslitet ur handen direkt efter man fått det i handen.
  • Anonym (Trist)

Låter sorligt och får kanske motsatt effekt än vad mamman önskar.

En gång när jag var på barnkalas så var födelsedagsbarnet allergisk mot massa saker. Jag kollade då upp just jelly beans som inte innehåller gluten och massa annat som han inte tål, eftersom utbudet på godis han tålde var ganska smalt. Han blev jätteglad och åt en del, sen när de hade fiskdamm så fick han inget för att han redan ätit godis. Det tyckte jag var taskigt av föräldrarna, hellre då att han fick spara presenten till ett annat tillfälle än att han inte fick delta på sin egen fiskdamm.

Själv kommer jag göra som mina föräldrar, inte snacka om lördagsgodis och det nya "fredagamyset". Däremot så kommer vi köpa godis och fika då och då. På kalas och högtider blir det fri tillgång. Jag växte upp så och det fungerade bra för mig så jag hoppas det fungerar igen.

• Furienna
    Anonym (suck) skrev 2016-03-15 19:37:15 följande:
    Men när man går man på kalas, så blir det socker i fikat och godiset. Så är det bara! Jag som har diabetes brukar bara ta halva portioner av fikat och undvika godiset. Men det är svårt nog för mig, som är vuxen. Hur ska det då inte vara för ett barn? Dessutom blir det ett onödigt utanförskap, när alla de andra barnen äter av det goda.
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?