• Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • isolande
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 09:49:32 följande:
    Läs på om hjärnan ffs. Du är obehagligt okunnig!
    Jaja, vi säger så Cool. Ring mig nästa gång någon dör av akut sockeröverdos Drömmer
  • Duckan

(Mami), varför skulle det vara så farligt då om jag vet vem du är? Inte så att jag tror att du ingår i min närmaste bekantskapskrets och så många trevliga typer brukar jag inte heja på heller

• Anonym (Mami)
    isolande skrev 2016-03-16 09:48:07 följande:
    Du måste ju skämta... kan något annat än tänderna och karaktären dö av socker?

Och hur kan den vara den FARLIGASTE om det ändå finns annat som är värre? Obestämd
    Socker påverkar hjärnan på många negativa vis, bl a försämrar det koncentrationen och inlärningen, minnet blir sämre och risken för demens ökar vid ett kontinuerligt intag av vitt socker.
  • Anonym (fjfl)
    isolande skrev 2016-03-16 09:48:07 följande:

Du måste ju skämta... kan något annat än tänderna och karaktären dö av socker?

Och hur kan den vara den FARLIGASTE om det ändå finns annat som är värre?

Läs mina inlägg - jag är jätteseriös!
  • Anonym (fjfl)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 09:51:31 följande:

Socker påverkar hjärnan på många negativa vis, bl a försämrar det koncentrationen och inlärningen, minnet blir sämre och risken för demens ökar vid ett kontinuerligt intag av vitt socker.

Med andra ord:mycket värre än heroin och kokain.
  • Anonym (fjfl)

• isolande
    Anonym (fjfl) skrev 2016-03-16 09:51:45 följande:
    Läs mina inlägg - jag är jätteseriös!
    Skål
  • isolande
    ok, ja så kan man se på saken.

Vet du hur heroin, amfetamin, alkohol, cannabis och andra droger påverkar koncentration, minne och risk för hjärnskador?
  • Anonym (Mami)
    Anonym (fjfl) skrev 2016-03-16 09:53:53 följande:
    Inte mycket värre, men precis lika farligt.
    Socker är dock ett större globalt hälsoproblem, iom att det finns lättillgängligt överallt och det mesta, now days, innehåller socker.
  • Anonym (Mami)
    isolande skrev 2016-03-16 10:00:04 följande:
    ok, ja så kan man se på saken.

Vet du hur heroin, amfetamin, alkohol, cannabis och andra droger påverkar koncentration, minne och risk för hjärnskador?
    Ja, på ett identiskt sätt, fast förloppet går snabbare med exempelvis herion. Men ser man till hjärnans reaktion, under en period, så ser man ett identiskt mönster.
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?