• Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • Anonym (varför)

Alla skriver:

"Mitt barn är inte överviktigt"

"Mitr barn har inte hål i tänderna"

"Jag fick godis som liten jag mår bra"

"Dom måste ha kolhydrater"

Ni har ingen aning om hur er kropp mår invärtes. Bara för att man är smal betyder det inte att kroppen mår bra. Det finns ingen som helst anledning att ge barn godis, chips, läsk, saft, tårta, kakor. Det dom inte vet om är dom inte intresserade utav. Att dom kommer överäta det när dom blir vuxna, nej inte om ni lär dom rätt från början. Det finns INGET alls bra eller behov av sånt i ens kost. Det bidrar inte till något bra alls vare sig man är vuxen eller barn. Det är bara ren lathet och att vilja njuta.

• hallonhopp

Jag vet hur mitt barn är, och ja, jag måste faktiskt ofta stoppa henne lite när det gäller sötsaker så jag hade nog också sagt att det får räcka med ett visst antal kakor. När det gäller godispåse så hade jag nog stoppat efter hon fått smaka på godisarna så jag ligger nog någonstans mellan att låta barnen äta fritt på kalas och att begränsa. Jag tror inte på helförbud och ja, jag har sett många som haft väldigt restriktiv tillgång på sötsaker som blivit mer eller mindre galna i det i tonåren så jag ser det som en risk att det blir någon form av uppror att äta socker om det varit extremt snålt med detta. Det händer inte alla men tillräckligt många. 

Vi äter själva mycket grönsaker och oftast rätt bra mat men total noja över socker är inget jag vill känna själv eller föra över till mitt barn. 

• Tom Araya
    Anonym (varför) skrev 2016-04-19 08:08:03 följande:

Alla skriver:

"Mitt barn är inte överviktigt"

"Mitr barn har inte hål i tänderna"

"Jag fick godis som liten jag mår bra"

"Dom måste ha kolhydrater"

Ni har ingen aning om hur er kropp mår invärtes. Bara för att man är smal betyder det inte att kroppen mår bra. Det finns ingen som helst anledning att ge barn godis, chips, läsk, saft, tårta, kakor. Det dom inte vet om är dom inte intresserade utav. Att dom kommer överäta det när dom blir vuxna, nej inte om ni lär dom rätt från början. Det finns INGET alls bra eller behov av sånt i ens kost. Det bidrar inte till något bra alls vare sig man är vuxen eller barn. Det är bara ren lathet och att vilja njuta.

...och vad är felet i att njuta då?
  • Anonym (men hjälp)
    Anonym (varför) skrev 2016-04-19 08:08:03 följande:
    Det finns INGET alls bra eller behov av sånt i ens kost. Det bidrar inte till något bra alls vare sig man är vuxen eller barn. Det är bara ren lathet och att vilja njuta.
    Så njutning är alltså fel? Späkning är det som gäller, även för små barn på kalas? Ooookej...

Ska njutning alltså avskaffas helt och hållet i samhället i stort? Eller gäller det främst när det handlar om att njuta av bakverk vid festliga tillfällen? Jag tror knappast folk föder upp sina ungar på sockrig kalaskost till vardags, så du kanske kan skruva ner hälsohetsandet en aning.
  • Anonym (varför)
    Anonym (men hjälp) skrev 2016-04-19 12:16:04 följande:

Så njutning är alltså fel? Späkning är det som gäller, även för små barn på kalas? Ooookej...

Ska njutning alltså avskaffas helt och hållet i samhället i stort? Eller gäller det främst när det handlar om att njuta av bakverk vid festliga tillfällen? Jag tror knappast folk föder upp sina ungar på sockrig kalaskost till vardags, så du kanske kan skruva ner hälsohetsandet en aning.

NJUTA???? Stackars barn som har föräldrar som inte fattar bättre. NJUTA av vadå? Av skräp fullt med skit??? Jo man kan njuta men av BRA och EKOLOGISKA produkter.

Lata föräldrar som inte kan avstå från sånt skit själva så därför lär man sina barn samma sak. Läs på vad skiten innehåller så kanske varningsklockorna börjar ringa.
  • Tom Araya
    Anonym (varför) skrev 2016-04-19 12:31:29 följande:
    NJUTA???? Stackars barn som har föräldrar som inte fattar bättre. NJUTA av vadå? Av skräp fullt med skit??? Jo man kan njuta men av BRA och EKOLOGISKA produkter.

Lata föräldrar som inte kan avstå från sånt skit själva så därför lär man sina barn samma sak. Läs på vad skiten innehåller så kanske varningsklockorna börjar ringa.
    Ge dig! Påverkan av sötade bakverk några gånger om året och lite godis en lördag om man i övrigt lever hälsosamt och äter bra mat är försumbar.
  • Anonym (Godismamma?)

Frukt och bär är inte godis, inte alls att ersätta. Så därför godis och sötsaker på kalas!

• Anonym (Jisses)
    Anonym (varför) skrev 2016-04-19 12:31:29 följande:

Eller kanske ni rabiata hälsofreaks kommer att upptäcka att era barn kommer ta chansen att trycka i sig allt ohälsosamt de kommer över så fort ni vänder ryggen till.
  • Anonym (Diabetes?)

Det som slår mig är frågan, har barnet diabetes?

Det kan ställa till stora problem för ett barn med svårtkontrollerad diabetes med ett barnkalas.

• Anonym (Godismamma?)
    Anonym (Diabetes?) skrev 2016-04-19 19:22:41 följande:

Det som slår mig är frågan, har barnet diabetes?

Det kan ställa till stora problem för ett barn med svårtkontrollerad diabetes med ett barnkalas.

Nej. Och hade barnet det så hoppas jag att diabetesföräldern är klok och berättar det, eftersom det är en viktig info för alla. Och även diabetiker kan äta sötsaker under förutsättning att de kollar sig noggrant.
  • Anonym (Diabetes?)

Jo, jag är diabetiker så vet hur det funkar. Klart att man kan äta sötsaker som diabetiker, men som sagt med MÅTTA och det kräver en ganska strikt kontroll på vad man äter för att kunna matcha mängden insulin. Det hade ju varit en fullt naturlig förklaring på beteendet menar jag.

Är föräldern med så är det nog inte troligt att de berättar att barnet har diabetes för alla, det är sällan vuxna har någon vidare koll på hur det ska bemötas ändå.

• Furienna

Jag har diabetes och äter sötsaker (och då menar jag den vanliga sorten med vanligt socker). Men bara någon gång och även då bara hälften så mycket som jag gjorde innan jag fick sjukdomen. Men jag är också vuxen och kan bestämma själv. Det är nog skitjobbigt att vara barn och ha diabetes. 

• Anonym (Godismamma?)
    Anonym (Diabetes?) skrev 2016-04-19 22:49:28 följande:

Jo, jag är diabetiker så vet hur det funkar. Klart att man kan äta sötsaker som diabetiker, men som sagt med MÅTTA och det kräver en ganska strikt kontroll på vad man äter för att kunna matcha mängden insulin. Det hade ju varit en fullt naturlig förklaring på beteendet menar jag.

Är föräldern med så är det nog inte troligt att de berättar att barnet har diabetes för alla, det är sällan vuxna har någon vidare koll på hur det ska bemötas ändå.

På vår förskola är det en diabetiker, och det vet alla om. Varför ska man hemlighålla något sådant?
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?