• Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • PennyLane

Nej, av mig får du inga banor för ditt tänk ts, jag tycker som dig. Är det kalas så är det klart att barnen både ska få leka och ha roligt men också få äta gott tycker jag.

Stackars lilla barnet, det blev ju heldumt. Då tycker jag att mamman istället kunde ha låtit bli att köpa godis till lördagen, så barnet fick gotta sig tillsammans med de andra kompisarna.

Hos oss äter vi också godis och snacks på helgen, men om vi är bortbjudna eller det är nåt annat speciellt som händer så tycker jag absolut att man kan frångå sina principer litegrann.

Båda mina barn äter " vanlig " husmanskost med grönsaker och frukt, dricker vatten till måltider och rör sig mycket. De är normalviktiga och mår bra, trots en snaskpåse på kalas ibland mitt i veckan.

• Anonym (SthlmMamma)
    Duckan skrev 2016-03-16 11:02:04 följande:

Okej, jag ser vad det står och uppenbarligen missade jag väl lite där då jag fastnade här:

Hellre att hon ringt innan, så hade vi kunna lagt nåt annat i det barnets påse (även om det också vore knäppt), men då hade hon ju inte blivit ifråntagen sig den

Man läser det man vill läsa tydligen.

Jaja, det blev en rivig diskussion iaf där jag slutade som ett fetto i någons ögon, men det går ju bra det också.

Jag ber om ursäkt för min kommentar det var barnsligt skrivet.
  • Anonym (mimmi)
    Duckan skrev 2016-03-16 10:19:17 följande:

(SthlmMamma) jag har inte sagt att ni har fel eller sagt att man måste få äta socker. Jag tror bara inte att lite socker eller för att ta det svenskaste vi har, lagom med socker, är så farligt som knark.

Sen håller jag med om att hälsosam mat och mindre socker gagnar alla.

Och ps. Jodå jag köper grönsaker, men också den förbannade frukten ds

Kanske inte farligt som "knark" men trots allt farligt.

Varför erbjuder man barn socker när man vet att en jättestor andel av barn (och vuxna) har supersvårt att hantera socker? Herregud, typ 30% av alla barn är överviktiga. Ringer det inga varningsklockor hos folk??

Nästa generation kommer vara den första som har kortare medellivslängd än föregående generation på grund av kroppslig ohälsa.

Jag vågar i alla fall inte chansa och bidra till mitt barns liv riskerar förkortas med 10-20 på grund av fetma, diabetes eller någon annan livsstilssjukdom som grundlagts i barndomen.
  • Duckan

Nä men det var ju inte du (SthlmMamma). Jag tog det inte så hårt faktiskt. Jag har en bred bakdel som jag försöker springa bort och sluta göda med skit. Jag är svag för rödtjut och jordnötsringar

• Anonym (mimmi)
    PennyLane skrev 2016-03-16 11:08:13 följande:

Nej, av mig får du inga banor för ditt tänk ts, jag tycker som dig. Är det kalas så är det klart att barnen både ska få leka och ha roligt men också få äta gott tycker jag.

Stackars lilla barnet, det blev ju heldumt. Då tycker jag att mamman istället kunde ha låtit bli att köpa godis till lördagen, så barnet fick gotta sig tillsammans med de andra kompisarna.

Hos oss äter vi också godis och snacks på helgen, men om vi är bortbjudna eller det är nåt annat speciellt som händer så tycker jag absolut att man kan frångå sina principer litegrann.

Båda mina barn äter " vanlig " husmanskost med grönsaker och frukt, dricker vatten till måltider och rör sig mycket. De är normalviktiga och mår bra, trots en snaskpåse på kalas ibland mitt i veckan.

Varför jämställer du socker med lycka och att äta gott? Om du slutar överföra den attityden till dina barn så kanske de inte lär sig göra den sjukliga kopplingen socker = lycka/kärlek/fest
  • Anonym (mimmi)
    PennyLane skrev 2016-03-16 11:08:13 följande:

Jag är innerligt trött på folk som säger "Vi äter skiiit men våra barn är ändå smaaala". Precis som om det skulle vara en sanning att man kan äta precis vad som helst men ändå förbli smal och hälsosam.

Lyssna, runt 30% av alla barn är överviktiga. Det innebär att nästan HÄLFTEN av alla barn INTE tål skitmat och socker.
  • Duckan

(Mimmi) skulle folk hålla sig till nån gång ibland behövdes inte hetsjakten.

Jag har turen att min dotter (kors i karamellen) inte har blivit inpräntad med "lördagsgodis" och ibland vill hon hellre ha salami än snask när vi erbjuder, men hon är liksom jag en småätare och det är ju allt annat än hälsosamt. Även om vi inte äter just godis då så är det ju skitkorkat.

• isolande
    Anonym (SthlmMamma) skrev 2016-03-16 11:20:15 följande:
    Jag ber om ursäkt för min kommentar det var barnsligt skrivet.
    Stort att du ber om ursäkt, bra gjort. Reagerade faktiskt oxå på att du och Mami slog under bältet på Duckan. Inläggen verkar borttagna iaf.

Work da junk in da trunk Duckan, hela vägen till grönsaksdisken Solig
  • Anonym (mimmi)
    Duckan skrev 2016-03-16 11:29:04 följande:

(Mimmi) skulle folk hålla sig till nån gång ibland behövdes inte hetsjakten.

Jag har turen att min dotter (kors i karamellen) inte har blivit inpräntad med "lördagsgodis" och ibland vill hon hellre ha salami än snask när vi erbjuder, men hon är liksom jag en småätare och det är ju allt annat än hälsosamt. Även om vi inte äter just godis då så är det ju skitkorkat.

Vad behövs för att gemene man ska hålla sig hälsosam och normalviktig? Mer information? Knappast, alla vet. Bättre karaktär? Svårt att skaffa sig ett nytt personlighetsdrag. Bättre gener? Går inte att påverka..

Det finns en anledning till att den stora folkmassan är överviktiga trots att de vet bättre och konstant försöker. Det stora grundläggande problemet är att socker och skitmat i allmänhet är beroendeframkallande. Och det för många är svårt att hålla det på en lagom låg nivå. Den stora massan är helt enkelt lika bra på att hantera socker och skitmat som alkoholister är på att hantera alkohol. Därför tror jag på att det absolut bästa är absolut återhållsamhet. Särskilt för små barn vars hjärnor och matvanor är under utveckling.

Själv är jag sockerberoende. Har alltid älskat skitmat och godis men har först nu på senare dagar upptäckt vilka kickar jag får av det och hur jag använt mat för andra syften än att stilla hungern. Som tur och otur har jag alltid varit pinnsmal. Vilket förmodligen är anledningen till att det tagit mig 30+ år att inse mina problem. Men nu när jag slutat med allt sånt mår jag såå mycket bättre. Men märker att jag inte kan äta lagom mycket "skit". Faller dit igen på direkten som en alkoholist.
  • Duckan

Gemene man vet jag ej (Mimmi). Jag håller kosten (äter åt GI-hållet) till vardags, men på helgen är det lätt hänt att det blir pommes till maten, nåt snacks och rödvin. Dvs skit. Jag är ingen frossare dock. Jag kan stilla mig vid 5 fem bitar godis, men svårt att avstå helt.

(För att ni inte ska gå runt och tro att jag är det fetto som målats upp vill jag säga att jag är 155 cm och väger 51 kg och drar strl 34 i kläder. Så några kilo vill jag få bort, men jag är inte aktuell för Biggest looser så att säga.)

Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?