• Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • Anonym (fjfl)
    Anonym (fjfl) skrev 2016-03-16 08:29:28 följande:
    Jajamänsann! Raketforskning!
    Klart att socker är lika farligt än heroin och kokain. Det begriper ju vem som helst.
    LVM nästa!
    Nej, förlåt, FARLIGARE ska det givetvis vara!
  • Anonym (mimmi)
    cupcakemom skrev 2016-03-15 13:50:26 följande:

Känns lite som att det är bättre att lära barnen äta måttligt än förbjuda...en familj lät bara barnen äta kakor på kalas aldrig annars.. Fan dom var ju helt galen när det väl bjöds.. Kunde äta hur mkt som helst och blev ju även otroligt sockerspeedade.

Mitt barn verkar vilja ha mer socker ju mer han får. Ett tag hade vi liberalare inställning och då ville hen ha hela tiden och kunde äta hur mycket kakor som helst när det bjöds. Nu när vi plockat bort socker helt frågar hen inte ens längre. Och när vi är bortbjudna äter hen några stycken och blir nöjd. Kanske för hen några gånger upptäckt att hen mår illa när hen äter för mycket.

Tror personligen att man inte bör göda någon sockertand hos sina barn. Ju mer socker de är vana vid desto mer äter dem är min upplevelse.
  • Anonym (mimmi)
    london skrev 2016-03-15 22:11:57 följande:

Vad hjälper det barnet att andra vuxna sitter och nickar och stöttar den andra vuxna i sin sockerrädsla när alla barn utom ett ändå får äta socker?

Eller menar du med att "stötta" så ska de andra tio vuxna förbjuda sina barn att äta som normala människor (dvs fika på kalas) och tvinga ALLA barn äta nötter och bark?

Helt befängt att prata hur "normala" människor äter när "normalmänniskan" är både fet och ohälsosam.

Tänka sig att det finns föräldrar som vill skydda sina barn från en ohälsosam livsstil.. ;)
  • Anonym (Mami)
    Klart att socker är lika farligt än heroin och kokain. Det begriper ju vem som helst.
    LVM nästa!
    Fortsätt du att leva i förnekelse.
  • Anonym (mimmi)

LVM nästa!

Du raljerar. Men tänk på det lidande livsstilssjukdomar (diabetes, fetma, ledproblem etc) orsakar och hur mycket de förkortar livet på människor så inser du att socker är att jämföra med en drog.
  • Duckan

(peps) så har vi också alltid gjort, lämnat godispåsen som det sista vi gör när kalaset är slut.

Jag tycker att det är lite väl hysteriskt att jämföra socker med knark. Faktiskt.
    Ät ni era rawfoodbollar och annat ni kallar för gott. Jag räds inte en kaka till kaffet på kalas.

• Anonym (fjfl)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 08:35:59 följande:
    Fortsätt du att leva i förnekelse.
    Nej, jag har , precis som andra kloka i de här tråden sett ljuset -socker är den FARLIGASTE drogen!
    Anonym (mimmi) skrev 2016-03-16 08:37:39 följande:
    Du raljerar. Men tänk på det lidande livsstilssjukdomar (diabetes, fetma, ledproblem etc) orsakar och hur mycket de förkortar livet på människor så inser du att socker är att jämföra med en drog.
     Javisst, sockret ska bekämpas!  Trots allt är  det ju farligast, och då bör det ju prioriteras framfört mindre farliga droger, såsom heroin och kokain.
  • Anonym (Mami)
    Duckan skrev 2016-03-16 08:38:48 följande:

(peps) så har vi också alltid gjort, lämnat godispåsen som det sista vi gör när kalaset är slut.

Jag tycker att det är lite väl hysteriskt att jämföra socker med knark. Faktiskt.
    Ät ni era rawfoodbollar och annat ni kallar för gott. Jag räds inte en kaka till kaffet på kalas.

Forskning pekar ju på det.
  • Anonym (fjfl)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 08:55:42 följande:
    Ja, och helt entydig är den också.
  • Anonym (fjfl)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 08:55:42 följande:
    Ja, och helt entydig är den också.
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?