• Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • Anonym (Godismamma?)

Kul med lite förståelse iaf! Min man förstod inte alls varför jag störde mig så på den mamman. han tyckte det var bra att hon stod på sig och sina livsval, mer än att följa strömmen. Jag tyckte däremot att man borde ha lite guldkant. Hellre att hon ringt innan, så hade vi kunna lagt nåt annat i det barnets påse (även om det också vore knäppt), men då hade hon ju inte blivit ifråntagen sig den!

• Anonym (onödigt)
    Anonym (Godismamma?) skrev 2016-03-15 15:06:38 följande:

Kul med lite förståelse iaf! Min man förstod inte alls varför jag störde mig så på den mamman. han tyckte det var bra att hon stod på sig och sina livsval, mer än att följa strömmen. Jag tyckte däremot att man borde ha lite guldkant. Hellre att hon ringt innan, så hade vi kunna lagt nåt annat i det barnets påse (även om det också vore knäppt), men då hade hon ju inte blivit ifråntagen sig den!

Ja, det hade ju kunnat vara en variant, att hon hade ringt innan och sagt att de velat minimera sockret i fiskdammspåsen. Det hade jag som kalasarrangör lätt köpt även om jag tyckt det varit liiiite löjligt ändå.... Men hellre att barnet får vara delaktigt i kalasrutinerna än att stå utanför. Samma sak om någon är vego/vegan eller allergisk, då skulle man ju ställa upp och anpassa fikat lite för just det barnet.
  • Anonym (Godismamma?)
    Anonym (onödigt) skrev 2016-03-15 15:14:08 följande:
    Ja, det hade ju kunnat vara en variant, att hon hade ringt innan och sagt att de velat minimera sockret i fiskdammspåsen. Det hade jag som kalasarrangör lätt köpt även om jag tyckt det varit liiiite löjligt ändå.... Men hellre att barnet får vara delaktigt i kalasrutinerna än att stå utanför. Samma sak om någon är vego/vegan eller allergisk, då skulle man ju ställa upp och anpassa fikat lite för just det barnet.
    Precis. Men vem vet hon kanske bara umgås med andra föräldrar som typ har frukt i påsen? 
  • Anonym (Mami)

På kalas får mitt barn äta godis, kakor, bullar och tårta. Men det är också de enda tillfällena som sådant äts. Jag har vissa restriktioner; exempelvis så räcker det med en kaka och en bulle, tex. Varför ska man trycka mer än så? Gör jag, som vuxen det? - Nej, varför ska då mitt barn göra det? Och dessutom tårta och godis på det???

• suziz
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-15 15:21:33 följande:

På kalas får mitt barn äta godis, kakor, bullar och tårta. Men det är också de enda tillfällena som sådant äts. Jag har vissa restriktioner; exempelvis så räcker det med en kaka och en bulle, tex. Varför ska man trycka mer än så? Gör jag, som vuxen det? - Nej, varför ska då mitt barn göra det? Och dessutom tårta och godis på det???

Oj, äter du bara en kaka och en bulle på ett kalas? Har aldrig stött på någon som bara tar en kaka och en bulle på ett kalas där man dukat upp många olika sorter (om det inte varit av medicinska skäl). 
  • Duckan

suziz, tänkte detsamma.
    Jag fikar inte så ofta så när jag går på kalas tar jag gärna två bullar om jag är på det humöret.  Tårta och finns det en godisskål är jag nog där och gräver också

• Mika86

Oj, aldrig stött på nån som bara ta en kaka,visst att man inte tar av alla sorter kanske men alltid mer än en o gärna om det är favoritkakan med, här brukar havreflarnen o cornflakeskakorna va mycket uppskattade o gå åt som smör i solsken, ändå är inte vår släkt några storätare eller gottegrisar

• Anonym (Stackars)

Stackars barn. Har man den synen tackar man nej till kalas så barnet i alla fall slipper se andra barn sitta och äta och dricka gott.

• Anonym (Mami)
    suziz skrev 2016-03-15 15:30:25 följande:

Oj, äter du bara en kaka och en bulle på ett kalas? Har aldrig stött på någon som bara tar en kaka och en bulle på ett kalas där man dukat upp många olika sorter (om det inte varit av medicinska skäl). 

Jag tar oftast EN sak från kakfatet, oftast en småkaka, gärna choklad, då har jag chokladbehovet täckt för ett tag.

Både jag och mitt barn äter borta, som vi gör på restaurang och café. Vi tar mat en gång (en portion), eller en bulle, bakelse, eller kaka - såväl borta som på fik.
  • Anonym (Maja)

Framför allt låter det oflexibelt. Även om de bara äter godis på lördagar skulle de ju kunna byta dag utan att öka veckans ranson.

Gällande kakransonen kan de ju vara så att barnet har väldigt svårt att begränsa sig och äta lagom så att hon behövde sin mammas stöd. Kan förstås också vara så att barnet har någon sjukdom som kräver sockerbegränsningar. Men det låter överdrivet ja.

Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?