• Anonym (Godismamma?)

Godis på kalas, men ett barn blir utan?

I helgen hade vi 5-årskalas för vår dotter. Bjöd fem barn från dagis och föräldrar fick komma. Jag lade märke till att ett av barnen hela tiden hade sin mamma som påpekade vad hon åt av. "Nej, mej, bara ett glas saft, inte mer, har ni vatten?", "Bara två kakor, det räcker, det är inte lördag, jag har frukt i väskan". Vi hade som final på kalaset fiskdamm och med detsamma tog mamman påsen från sitt barn och sa att det inte var lördag, och då äter man inte godis. Flickan blev ju jätteledsen, alla andra barn satt ju med sina påsar och åt. 

Vi är inte sockergalningar, utan vi har en dag i veckan. Fre, lör eller sön. Är det kalas på en annan dag, så får naturligtvis barnen fika av det som bjuds. Vi hade tårta, kakor, saft och fiskdamm. Lekar och aktivitet. Jag förstår inte denna hysteri och begränsning när det är ett barnkalas! Är jag ensam om det? 

• Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?
  • Anonym (Haft samma.)

Varit med om samma. Hade 4 års kalas. Kollade av med alla 6 barnens föräldrar innan om barnen fick äta allt, eller om det var något jag skulle känna till osv. Men alla gav okej. Inget speciellt alls.

Hur som haver, kalasdags, glasstårta, fruktspett, lekar och skoj. Sedan var det fiskdamm, alla barn stod i kö och tyckte att det var så spännande som det är ju. Sedan när ett av barnen fick upp sin påse var mamman framme direkt "du, den där tar jag, nu har du ätit vad du ska idag". 
    Man såg barnets blick, ner i golvet och såg jätteledsen ut. Usch. Det var inte ens massa godis, det var tablettask, klubba, 3-4 godisbitar och såpbubblor. 

• london

Det är barn till såna föräldrar, som kommer att växa upp och tänka "När jag var barn så fick jag aldrig.." och göra tvärtemot med sina barn.

För mamman handlar det om sockret som princip, för barnet kan det handla om att känna sig annorlunda och inte få ha den där småbarnsglädjen som de flesta upplever på kalas.
    Låter skitlöjligt, men för ett litet barn kan det vara en stor sak. Vilken dum morsa som inte släpper på sina principer på kalas. Gå inte dit då!

• Anonym (suck)

Förnuftig mamma som förstår att man behöver inte trycka i barnen mängder med socker bara för att det är kalas. Man kan ha bättre alternativ som går hem hos barn. Allt behöver inte vara proppat med socker. Inte konstigt att det finns så många sockerberoende. Det är ganska ofta kalas för barn. Många kalas, många tillfällen med socker. På det lördagsgodis, fredagsmys och storhelger. Snart kommer påsk. Att det är kalas ursäktar inte sockerknarkandet.

• Anonym (Haft samma.)
    Anonym (suck) skrev 2016-03-15 18:31:14 följande:

Förnuftig mamma som förstår att man behöver inte trycka i barnen mängder med socker bara för att det är kalas. Man kan ha bättre alternativ som går hem hos barn. Allt behöver inte vara proppat med socker. Inte konstigt att det finns så många sockerberoende. Det är ganska ofta kalas för barn. Många kalas, många tillfällen med socker. På det lördagsgodis, fredagsmys och storhelger. Snart kommer påsk. Att det är kalas ursäktar inte sockerknarkandet.

Men vet man att det är kalas på söndagen, så kanske man då kan skippa fredagsmys eller lördagsgodiset hemma. Eller hur? 
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Haft samma.) skrev 2016-03-15 18:37:18 följande:

Men vet man att det är kalas på söndagen, så kanske man då kan skippa fredagsmys eller lördagsgodiset hemma. Eller hur? 

Elt hysteriskt att ha en speciell socker och fett-dag - en dag VARJE vecka. VARFÖR???
  • Anonym (suck)
    Anonym (Haft samma.) skrev 2016-03-15 18:37:18 följande:
    Barn äter för mycket godis och sötsaker över lag. En gång per vecka är oansvarigt mycket det med. Jag blir bestört över de sjuka kostvanor många föräldrar har. Det går att få in andra vanor. Allt måste inte smaka sött. Många kalas, många tillfällen. Vi tror lätt att kalas MÅSTE innehålla massa sötsaker. Vi vuxna är inkörda på det och för över de tankarna på våra barn.
  • Anonym (Haft samma.)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-15 18:41:31 följande:
    Elt hysteriskt att ha en speciell socker och fett-dag - en dag VARJE vecka. VARFÖR???
    Vad pratar du om? Jag hänger inte med riktigt i vad du vill ha fram.
  • Anonym (Mami)
    london skrev 2016-03-15 18:19:39 följande:

Det är barn till såna föräldrar, som kommer att växa upp och tänka "När jag var barn så fick jag aldrig.." och göra tvärtemot med sina barn.

För mamman handlar det om sockret som princip, för barnet kan det handla om att känna sig annorlunda och inte få ha den där småbarnsglädjen som de flesta upplever på kalas.

Låter skitlöjligt, men för ett litet barn kan det vara en stor sak. Vilken dum morsa som inte släpper på sina principer på kalas. Gå inte dit då!

Nähädå! Ta det du bara lugnt! Jag hade exakt samma regler kring godis då jag växte upp. Det lärde mig att uppskatta annat gott, så pass att jag idag inte ens tycker om godis! Det gjorde mig väldigt väl och vid tiden då jag hade egna pengar som jag kunde handla för själv i affären, så visste jag att godis var dåligt och inget man slösar sina pengar på.
  • Anonym (Haft samma.)
    Anonym (suck) skrev 2016-03-15 18:45:11 följande:
    Barn äter för mycket godis och sötsaker över lag. En gång per vecka är oansvarigt mycket det med. Jag blir bestört över de sjuka kostvanor många föräldrar har. Det går att få in andra vanor. Allt måste inte smaka sött. Många kalas, många tillfällen. Vi tror lätt att kalas MÅSTE innehålla massa sötsaker. Vi vuxna är inkörda på det och för över de tankarna på våra barn.
    Men du skriver att mamman är klok som sa åt sitt barn på kalaset. Samtidigt skriver du att barnen äter fredagsmys och lördagsgodis. Då skrev jag, att man kanske, om man är så att man anser att det får räcka med sötsaker efter fredagsmys och lördagsgodis kan låta bli att ge fredagsmys och/eller lördagsgodis om man vet att barnet ska på kalas.

Håller med om att barn äter mer än vad dom ska, eller kanske främst att dom rör sig alldeles för lite. Men det är en annan diskussion. 
  • Anonym (Mami)
    Anonym (Haft samma.) skrev 2016-03-15 18:49:23 följande:

Vad pratar du om? Jag hänger inte med riktigt i vad du vill ha fram.

Jag menar att det är helt hysteriskt att införa en godis dag VARJE vecka, för sina barn. Varför gör man så???

Mitt barn, en femåring, får äta: ett kinderägg på påsk, ett kakfat (brukar vara en bulle eller muffin samt två småkakor - vi tar en kaka var, barnet får även den mjuka kakan) på midsommar, en liten chokladkaka på halloween (som barnet byter mot alla infångade godisar från pinata samt trick or treating, - godisar som barnet ändå inte gillar), en liten chokladtomte på julafton, samt kakor, glass, bullar, tårta på kalas.
Svar på tråden Godis på kalas, men ett barn blir utan?