• BIX

BF December 2016

Hej hoppar gärna in här! Jag plussade för en vecka sedan, och bf borde vara 10/12 :) Detta blir barn nr 2, jag har en dotter som är 11 månader så det blir ganska tätt emellan. Jag är 40 fyllda så vi hade lite bråttom att få till ett syskon, och jag blev fantastiskt glad över plusset eftersom det inte alls kändes som någon självklarhet att jag skulle bli gravid igen. Nu hoppas vi bara att det håller hela vägen :) Oro finns där såklart men jag lyckas ganska bra med hålla den stången. Ibland glömmer jag till och med att jag är gravid ett par timmar i sträck vilket jag tycker är ganska skönt :) Grattis alla andra i tråden också :)

• BIX
    Knyttan skrev 2016-04-11 19:49:32 följande:
    Jag är lärare och det är skitkass i kombo med graviditetsillamående :s Förra graviditeten var jag tvungen att sjukskriva mig en vecka i v. 8 för jag var så rädd att behöva kräkas på en lektion. Och dessutom orkade jag inte med konflikterna med en jobbig klass jag hade vid tillfället rent psykiskt. Så då fick jag ju berätta för chefen...

Denna gång är läget lite annorlunda, jobbar på gymnasiet nu (= färre konflikter) men dessutom har jag bara vikariat nu så vill inte berätta "för tidigt" så att säga...
    Jag tänker vänta till kub är gjort. Har precis tagit mig an en ny chefsroll vilket gör det lite knepigare. Jag visste inte att jag var gravid när jag blev tillfrågad och under förhandlingarna men det har inte annonserats än så egentligen skulle jag kunna bespara gruppen ännu ett chefsbyte om 8 månader.. Men det är verkligen en chans att få chefserfarenhet så jag tänker mörka ändå. Mår hittills ganska bra med ytterst lite illamående så hoppas det fortsätter så.
  • BIX
    3flickor4pojkar7barnsmamma skrev 2016-04-12 15:27:19 följande:

Skulle ju såklart inte stå frågetecken i slutet.....vi är beräknade till 10 dec.

Grattis!! Då har vi samma bf :) Vad är det för ålder på dina andra barn? Häftigt med 8 det här man inte så ofta :)
  • BIX
    mocha8676 skrev 2016-04-18 21:43:54 följande:

Hej!

Fick äntligen det efterlängtade plusset idag!

Beräknad nånstans mellan 19-23 enl graviduträknare.

Vet dock exakt när befruktning skett då det är ivf.

Vi har en dotter på 14 månader sedan tidigare. Har många symptom, men inget illamående som tur är.

Ni som har gravidapp, vilken är bäst?

Grattis!! Jag har bf 10/12 och har en dotter på 11 månader. Tycker det ska bli otroligt roligt med ett syskon men det svindlar ibland när jag tänker på att ha två småbarn :)

Jag använder en app som heter Ovia Pregnancy som jag gillar. Det kommer små uppdateringar dagligen, varje vecka får man storlek beskrivet i frukt (typ bebis är nu stor som ett blåbär) och lite annat smått och gott. Finns dock bara på engelska.
  • BIX
    sarahcarolina skrev 2016-04-18 16:28:14 följande:

Är det vanligt att ha som mensvärk varje dag ibland mer ibland mindre? Haft det sen ett par dagar innan BIM, läst att man kan ha värk men undra ändå.. Orolig, jag är i slutet av v 5 4+6

Det tror jag är mycket vanligt. Jag känner det varje dag men inte hela tiden och vill minnas att det var likadant i början av förra graviditeten. Det avtog efter de första månaderna, antar att livmodern hade växt till sig då :) Men om du känner dig orolig kan du ju alltid ringa bm, det kan vara skönt att få det bekräftat därifrån också.
  • BIX
    sarahcarolina skrev 2016-04-19 12:13:07 följande:
    Ok tack för svar Lilltrollet och BIX.

Hoppas att det går vägen för mig, vi har försökt i 9 månader och blev gravid nu (v 6 idag). 
    Men grattis så roligt!! Hoppas du kan njuta lite av detta fantastiska ????
  • BIX
    Tess1990 skrev 2016-04-19 19:58:18 följande:
    Förlossningen blev väldigt utdragen, fick värkstorm och var tvungen att åka långt bort till en främmande stad med blåljus ambulans, fick inte smärtlindrande i tid, värkstimulerande dropp, extremt smärtsam förlossning, väldigt kort navelsträng så jag fick inte ta upp honom på bröstet, dom klippte navelsträngen tidigare än vad vi ville, han andades dåligt efter en stund så dom sprang iväg och jag visste inte något, han mådde sen bra men jag fick en stört blödning, några minuter till och jag hade kunnat dö.. mådde väldigt dåligt

Fick ingen/dålig hjälp med amningen som gick åt helvetet..

Fick även en förlossningsdepression och vände inte förren han blev 10 månader..

Jag kräktes i princip varje dag i 8 månader med sonen, skadade även halsen av det, och samma sak andra gången jag var gravid, kräktes hela tiden

Nu har jag bara kräkts en gång men mår fruktansvärt illa hela tiden.. tar postafen och provat varje knep i boken, inget hjälper (därför dom ska kolla upp min sköldkörtel noga också)

Barnmorskan bedömde iaf att jag ska gå på extra kontroller och det känns väldigt bra.
    Vilken mardröm! :o Förstår om du är traumatiserad och hoppas verkligen du kan få all hjälp du kan för att känna dig trygg denna gång! <3
  • BIX

Det här kanske har varit uppe tidigare, men vad har ni som väljer att inte berätta direkt för förklaringar? Jag tänker främst på jobbet där jag inte vill säga något innan vi har gjort kub och innan dess är det ju minst tre besök hos bm. Blir lite mycket läkarbesök plötsligt så jag behöver komma på en bra 'ursäkt' :)

• BIX
    celavie1 skrev 2016-04-26 23:20:22 följande:
    Nej jag klår dig! Fyllde nyligen 40 år Flört
    Jag är också nyss fyllda 40 :)
  • BIX

Jag var på inskrivning hos bm i måndags, men det känns inte mer verkligt för det :) Dåligt blodvärde vilket delvis förklarar min oerhörda trötthet (går och lägger mig med dottern och somnar senast 21 typ, ändå trött!). Nu väntar jag på remiss för kub. Förra graviditeten fick jag ett tidigt ul av min syster som är obstretiker men den här gången försöker jag vara lugn och lita på att det går bra. Får se om jag kan hålla mig till kub.

Svar på tråden BF December 2016