• BIX

BF December 2016

Y o L o skrev 2016-05-02 18:07:53 följande:

Ok vet inte vad jag tänkt att skillnaden skulle vara egentligen :) känns väl mer roligt att gå på vanligt ul har jag fått för mig men det har ju endast att göra med att man är längre gången då. Får se om jag orkar vänta eller om jag desperat ringer runt till Stockholms olika gynekologer i morgon och jagar en tid haha.

Förstår att det är jobbigt att vänta (tycker jag också) men är det inte bättre att vänta tills de har chans att se hjärtat slå? Annars kan de väl endast konstatera att fostersäck och foster finns där men inte att det faktiskt lever. Och sen blir du ändå kvar med undran. Så tänker i alla fall jag, även om jag också vill veta nu nu nu! :)
  • BIX

Gick in i vecka 10 i lördags (9+2 idag alltså) och plötsligt känns det som att den extrema tröttheten jag kämpat med har släppt. Det känns verkligen som att en dimma har lättat! Hoppas nu det fortsätter under eftermiddagen, och ett tag framöver :)

• BIX
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-09 13:26:08 följande:
    Å vad skönt har varit extremt trött jag oxå så hoppas det släpper snart men mest hoppas man att allt går bra såklart :).
    Väldigt skönt!! Mest hoppas man att allt går bra såklart, men det gör det säkert och det är skönt om man kan hålla ögonen öppna under tiden ;) Det släpper säkert för dig också snart!
  • BIX
    Plommon skrev 2016-05-10 09:21:35 följande:

Hoppar in! Går in i vecka 10 idag (9+0) och är så gott som symptomfri, precis som jag var med dottern. Lite kväljningar ibland, hunger och halsbränna. Med dottern blev halsbrännan bara värre och värre ju längre in i graviditeten jag kom. Jag hoppas att allt går vägen trots att jag (såhär får man inte säga) inte skulle bli förstörd om det skulle bli ett missfall. Anledning till detta är pga att jag redan har en liten, födde dottern i januari i år och kommer alltså vara 11 månader mellan barnen. Men naturligtvis hoppas jag ju på att det går vägen :)

Så tätt mellan dem :) Då blir de väl pseudotvillingar om båda föds 2016? Jag tycker det låter häftigt, men skönt iaf att du inte har så mycket symptom med tanke på att du har en så liten hemma!
  • BIX
    Fian88 skrev 2016-05-10 16:02:12 följande:
    För att upptäcka om man löper risk att få graviditetsdiabetes. Konstigt att de inte gör det överallt..
    Det beror nog på vilket landsting man tillhör - en del gör glukosbelastning på alla, en del bara på de som är i 'riskzonen' har jag förstått.
  • BIX
    Helena 383 skrev 2016-05-10 15:55:39 följande:

Jag som var så glad igår efter VUL. Var sedan på inskrivning och jag märkte att barnmorskan såg orolig ut då hon tog blodtrycket, hon tog om flera gånger med olika " apparater" och sa att jag hade 200/118 i tryck . Det blev färd till akuten och snabb medicinering för att få ner trycket så jag låg inne över natten. Så nu har jag bara normalhögt. Har nu fått medicin som jag ska ta 3 ggr per dag men jag känner mig uppgiven över att allting ska gå bra:((( . Nån mer som har högt blodtryck?

Usch så jobbigt! Men vilken tur att bm upptäckte det och du kunde få vård och åtgärda omgående! Nu kanske det inte längre utgör en fara så att det faktiskt kan gå bra. Förstår att det måste varit lite omvälvande men försök hålla humöret uppe och oron i styr. Vad säger läkarna nu? <3
  • BIX
    lynx vox skrev 2016-05-10 22:06:03 följande:
    Nu är det ju 10 år sen jag fick barn sist, men då jag har ett fysiskt jobb fick jag havandeskapspenning 2 månader innan bf. Dock fick man inte det de sista 2 veckorna innan bf för då kunde man ju ta ut mammapengen, något jag tycker är helt vansinnigt! Jag är ju troligtvis mindre rörlig sista veckorna och är barnet sedan lite envist o vill ligga kvar i magen ytterligare några veckor så "slösar" man ju dagar i förväg...
    Fast de två sista veckorna är väl alla jobb för tunga för de flesta (även om det är att sitta på kontor) så då skulle de väl få betala ut havandeskapspenning åt alla ;)
  • BIX
    Miaairam skrev 2016-05-12 08:48:59 följande:

Idag mår jag helt annorlunda än jag gjort hittills - inget illamående, inga ömma bröst, mår som vanligt. Skönt iofs att vakna pigg och kliva in i duschen utan att känna sig yr, men klart orolig när det nästan känns som allt hittills bara varit inbillning! 18 dagar kvar till kub-ul och har ju bestämt mig för att vänta tills dess (träna tålamod?) om jag inte börjar blöda eller får ont. Syrran fick MA som upptäcktes i v 16, avstannat i v10, så det spökar ju en del i hjärnan förstås... Jag är 10+2 nu. Någon mer som plötsligt mår bra igen?

Jag har visserligen inte haft så mycket symtom (denna eller förra graviditeten) men de jag hade är som bortblåsta - vaknade en morgon och de var puts väck :) Det är väl de sk spökveckorna som börjar nu. Oroligt på ett sätt, mycket skönt på andra!
  • BIX
    Emmask skrev 2016-05-12 17:52:39 följande:
    Fostervattensprov innebär vad har förstått ca 1/150 risk för tidig vattenavgång så jag skulle nog välja bort det om inget indikerar att det är nödvändigt.
    Jag tycker det låter konstigt att de skulle erbjuda fostervattensprov men inte kub.. Fvp är ju invasivt och förknippat med risk och det erbjuds väl inte om man inte har över 1:200 sannolikhet på kub:en. Kan det inte blivit missförstånd och bm menade tvärtom? Om du vill göra kub är det nog värt att höra med henne igen.
  • BIX
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-12 22:25:03 följande:
    Jag ska göra kubtestet 1:a juni tänkte ta blodproverna snart men måste man vänta till veckan innan?
    Nej det behöver du inte men du måste ha gått hela vecka 9, alltså vara 10+0 eller längre. Jag ska lämna blodprov i morgon och har sedan tid för nupp/resten av kub den 31a maj.
Svar på tråden BF December 2016