• BIX

BF December 2016

mocha8676 skrev 2016-06-13 14:11:56 följande:

Det kliar verkligen i "shoppingfingrarna". Men jag ska vänta tills efter rul. Hoppas då på att få veta vilket kön bebisen har. Är det en pojk behövs lite nytt i varje storlek, men är det en flicka har vi allt sen innan. Men några plagg köps nog ändå. Vår dotter var 52 lång och vägde 3600 när hon föddes. Tror vi använde oss av stl 50 i tre veckor.

Vagn har vi en väldigt bra sen innan. Emmaljunga super Viking. Men vi måste köpa syskonvagn.. Tänkte nog kolla och ev beställa kort efter rul.

Vi behöver också skaffa en syskonvagn, kommer ha nyfödd samt en 20 månaders.. Har en brio go nu som vi är nöjda med, men nu vet jag inte om vi ska sälja av den. Jag tyckte det var så bra att ha babyskydd som passar till vagnen, men tror inte det finns motsvarande i syskonmodell.

Ska ni ha kvar vanlig singelvagn och skaffa en syskonvagn utöver det eller hur tänker ni?
  • BIX
    Seaflower skrev 2016-06-13 18:41:51 följande:

Är det några här som ska ta reda på könet då?

Det ska vi!

Och pekpinnar om att "det är väl viktigare att barnet är friskt" undanbedes vänligt, för man väljer ju inte bort barnets hälsa för att få veta könet

Åh svår fråga!! Både vill och inte vill.. Jag är galet nyfiken såklart, men valde att inte ta reda på det sist och det var ganska mysigt att gå och fundera över det på något sätt :)

Jag hade fö helt fel när jag gissade och blev hemskt förvånad när dottern kom haha :')
  • BIX
    Tess1990 skrev 2016-06-13 22:25:39 följande:
    Våran son kommer också vara runt 2 år och 10 månader när nästa kommer :)

Vi tänker satsa på att bära ergonomiskt, i trikåsjal och sen ringsjal och Tula

Vi har en vagn och passande hårdlift till ifall vi behöver vagn till lilla och en sulky, som storebror kommer använda när inte någon av oss bär honom i Tula Toddler
    Jo jag har haft trikåsjal när dottern var en spädis, och sedan Manduca - men hon har mest blivit arg när jag burit henne i den. Nu har vi en mei-tai som vi använder en del och som hon verkar gilla bättre (eller så är det för att hon är större). Hon sover dock alla sina sovpass utomhus i vagnen så skulle inte vilja vara utan den. Men bara för att man har en syskonvagn kanske inte syskonen vill sova i den samtidigt haha :)
  • BIX
    Anonym föräldraledig skrev 2016-06-14 06:29:32 följande:

Vi kommer ha två år emellan och behöver en syskonvagn. Jag har som krav att kunna ha barnen emot mig när de sitter i vagnen, så nu är jag nere på bara fyra alternativ. Men det är inte det lättaste, det enda positiva är väl att jag vet mer vad jag vill ha och vad som är viktigt för mig den här gången. :)

Vilka alternativ har du filtrerat fram då? :)
  • BIX
    Y o L o skrev 2016-06-13 21:16:19 följande:

Gud va svårt. Och vad förbannad jag blir av att höra hur de håller på mot gravida, usch.

Men jag röstar för att du säger det antingen när papprena är skrivna, eller om du kan ringa om någon månad och berätta då. Det KAN ju va så att du idag inte visste att du var gravid :)

Ja verkligen svår situation. Det tråkiga är ju att man måste vara ganska hård på ett sätt, annars går man rätt i kvinnofällan med sämre karriärsutveckling, lön osv. För övrigt håller jag på att man inte ska vara för lojal mot företag för företag är aldrig lojal mot dig (fast det kanske är annat i en skola, jag jobbar inom privata företag). Det finns tydliga lagar och regler och så länge du håller dig inom dem så ska du inte behöva tveka.

Det skulle kunna vara så att du inte vet om att du är gravid som YoLo säger, eller att du bara inte vill säga förrän efter rul/sommaren/när det känns säkert - slutdiskuterat. Tänk också att det skulle kunna vara så att du inte var gravid men sade upp dig från vicket i December för att du fått ett annat toppenbra erbjudande. Då hade ingen sagt så mycket...
  • BIX
    Redoförnytt skrev 2016-06-14 07:27:28 följande:
    Jag är i samma branch och förstår ditt dilemma. Har varit i samma sits lite här.

Jag fick ett vik erbjudet för nästa läsår som jag övervägde. Men fick sedan annat erbjudande om tillsvidare. Vilket jag tackat ja till. Tycker inte man behöver berätta innan rul

Jag skulle inte ta ett terminsvik när jag vet att jsg inte kan göra klart det. Det är hemskt att lämna över till annan med så kort tid kvar till betygsättning. (Om det är aktuellt) Men om det gäller tillsvidare skulle jag inte säga något innan rul. Då det är en säkrare tjänst.

Det är inte okej att nekas tjänst pga graviditet! Könsdiskriminering och kan anmälas till do !!

Hur tänker du göra?
    Så om man har fått ett erbjudande så kan det inte tas tillbaka pga grav, eller vad betyder det? "Det är inte okej att nekas tjänst pga graviditet! Könsdiskriminering och kan anmälas till do !!"
  • BIX
    Cossi skrev 2016-06-14 18:59:14 följande:

Är det fler än jag som känner av mycket sammandragningar redan? Flera gånger varje dag blir livmodern hård och känns knölig, sitter i en till flera minuter. Gör inte ont men känns när det kommer. Kommer inte ihåg att det var så mycket så tidigt i mina tidigare graviditeter. Bf 6 december då v 15 nu.

Om jag minns rätt kan det tyda på uvi, hade det sist och det måste ju behandlas. Kan vara värt att prata med bm!
  • BIX
    Fiamia skrev 2016-06-14 21:39:44 följande:

Nån mer än jag som blir mer och mer sötsugen och så? 
    Nu när man gått in i 2a trimestern så är illamåendet nästan helt borta för mig och i stället blir jag sugen på att äta gott, ofta! Tänkte försöka att inte gå upp föör mycket i vikt den här gången (alltid lika goda ambitioner, hihi!)

Så vad äter ni när suget sätts in?
    Jag försöker byta ut onyttigt mot sånt som liknar smaken men är nyttigt.
    T.ex mitt bästa tips: Är du sugen på saltlakrits- ät hel saltgurka. Funkar jättebra för mig. 
    Smoothie är ju bra substitut för glass, men kräver ju lite förberedelse...

Inte meningen att nojja nu, detta är bara för en annan som går upp över 20 kg. Glad

Har ni liknande tips?

Jaaaaag!! Jag är väldigt sötsugen, inte efter något specifikt dock utan mer generellt sug. Eftersom jag inte kommer på vad jag är sugen på är det ju svårt att tillfredsställa, händer ofta att jag scannar hyllorna i affären - godis, kakor, juice, frukt ?? - men kommer ut tomhänt för jag inte riktigt vill ha ändå.

Inte mycket till tips där kanske :/
  • BIX
    BIX skrev 2016-06-14 22:27:18 följande:
    Jaaaaag!! Jag är väldigt sötsugen, inte efter något specifikt dock utan mer generellt sug. Eftersom jag inte kommer på vad jag är sugen på är det ju svårt att tillfredsställa, händer ofta att jag scannar hyllorna i affären - godis, kakor, juice, frukt ?? - men kommer ut tomhänt för jag inte riktigt vill ha ändå.

Inte mycket till tips där kanske :/
    Har vi någon chokladbit hemma slinker den dock gärna ner :)
  • BIX
    bells123 skrev 2016-06-15 11:32:37 följande:

V.14 och idag vaknade jag upp med bruna flytningar. Ringde gyn som sa att de var helt normalt. Men om de fortsätter i flera dagar, blir färskt blod eller om jag får ont i magen skulle jag återkomma. Suck! Varför kan man inte bara få må bra och njuta?

Åh. Det är säkert ingen fara, kanske retade slemhinnor eller något sådant, men jag förstår varför du suckar... :/ Hoppas det slutar snart! <3
Svar på tråden BF December 2016