-
Oj, hoppas det lugnar ned sig! Ta det lugnt nu lilla bebis!Hastis skrev 2016-08-22 15:54:37 följande:Ligger inne på förlossningen och har fått bricanyl mot sammandragningarna då läkaren tycker dom är på tok för starka så här tidigt. Hoppas det lugnar sig annars blir jag kvar här. :/ -
Igår var vi hos bm för att mäta och lyssna. Alla mått helt normala (förväntar mig alltid halvt att bm ska ropa "omg det var det största jag sett" typ :*)).
När bm lyssnade började bebis plötsligt sparka hej vilt så hela magen hoppade. Första gången den här graviditeten vi sett det på utsidan :) <3 -
Kan bara hålla med :DY o L o skrev 2016-08-24 18:33:11 följande:Jag måste få säga att jag ändå Njuter av att vara gravid, trots foglossning, kramp i vaderna, ont i bihålor, näsblod och allt vad det är.
Känner ändå att jag mår så jäkla bra, en inre glädje som bubblar upp när jag tänker på magen.
Tycker även det är så fint att vara gravid!
-
Ouch! Jag har också vaknat några gånger senaste veckan med kramp/sendrag i foten, men inte i närheten av vad du beskriver :( Varför får man kram när man är gravid? Hoppas det inte kommer igen!Miaairam skrev 2016-08-24 21:41:50 följande:Att få kramp i vaderna hör ju till och jag får ofta kramp i benen på natten även när jag inte är gravid. Inatt fick jag dock värsta krampen jag någonsin upplevt. Jag vrålade rakt ut och fick panik. Försökte ta mig upp och stå, men det gjorde så förbannat ont att jag inte kom upp, kunde liksom bara ligga och fäkta. Det slutade med att jag trillade ur sängen med ett brak ner på golvet! Krampen släppte när mannen tillslut lyckats hjälpa mig upp på fötter, men jag har haft som kraftig träningsvärk hela dagen i krampbenet. Vågar knappt somna nu av rädsla att få liknande kramp igen. :/
-
Vi har en Brio Go från 2015, vet inte hur mycket som uppdaterats sen dess men vi har varit väldigt nöjda. Bra gung, lättmanövrerad, går att fälla ihop med sittdelen på. Det enda jag saknat är en större suflett, sett att en del andra märken har sufletter som går att fälla ner jättelångt men det går inte på vår.Cossi skrev 2016-09-03 16:15:30 följande:Funderar på brio/britax go, verkar bra och hittat ett billigt nypris kring 5000 kr. Någon som har erfarenhet av denna vagn?
Många verkar välja Emmaljunga, vad är det som lockar?
-
Jag hade också en bra förlossning, hoppas det går lika bra igen. Fick första värken på kvällen och låg hemma i sängen, slumrade lite och jobbade med värkarna medan sambon småsnarkade bredvid mig. Det var hur mysigt som helst :) Sen åkte vi till förlossningen och då tappade jag fokus lite och började jobba mot värkarna istället för att flyta med. Det var inte lika mysigt, var 8 cm öppen när jag kom in och de två sista cm tog 6 timmar. Så jag skulle nog egentligen gärna föda hemma, men det vågar jag knappt andas om :) Dessutom är jag rationell och inser att det finns fördelar med att ha läkare nära till hands :)
Som smärtlindring hade jag lustgas och kvaddlar, kvaddlarna gjorde sjukt ont men var grymt bra :) Hade två bm som stack samtidigt i varsin skinka haha :) Fel att kalla det smärtLINDRING bara :) För övrigt tankade jag i mig lite mycket lustgas så var ganska hög och kände mig berusad vilket jag hoppas jag kan undvika nästa gång. -
Jag ville inte heller trampa någon på tårna om det var så det upplevdes. Och jag tror inte att någon som berättade om motsatt upplevelse ville trampa på mig. Vi har ju alla olika erfarenheter om allt som rör våra graviditeter och om vi inte kan diskutera förlossning och utbyta tankar om det i en gravidtråd vet jag inte vad vi ska prata om.HJ0812 skrev 2016-09-08 19:20:41 följande:Det var inte meningen att låta aggressiv men det lät överlag som att det var ett val och jag ville bara poängtera att det är inte är ett val utan ett måste för en del. Det kanske är fel forum att diskutera förlossningserfarenheter eftersom alla har olika erfarenheter och det är lätt att trampa varann på tårna i ett utsatt läge.Alvin 081121 Asta 130730 -
Njae skönt vet jag inte om jag tyckte de var.. Det stacks som typ 30 getingstick. Det roliga var att när jag fick dem och tittade upp såg jag att det hängde en tavla på väggen, med en målning av ett getingbo. Udda motiv överlag och just då framstod det som ett bisarrt skämt :)Friedan skrev 2016-09-08 19:10:31 följande:Åh kvaddlar, jag tyckte att de var sköna! På riktigt alltså. Skön smärta som dessutom hjälpte att ta bort den onda smärtan. Tyvärr fanns det ingen bm som ville ge det när mitt yngsta barn föddes men jag ska göra ett nytt försök den här gången
Jag ser också fram mot förlossningen och för egen del är jag rädd för kejsarsnitt (bl.a. beroende på att jag fått svåra komplikationer i ärret efter en annan op). Men jag ser ingen prestige i hur man väljer och gör och jag tycker det är toppen om vården lyssnar och respekterar den blivande mammans önskningar och val.
-
Jag antar att de har vikten som mätvärde och referenspunkt för att kunna upptäcka avvikelser år ena eller andra hållet lättare. Om du tycker det är jobbigt och de ändå vill väga kan du kanske låta dem göra det men be dem hålla resultatet för sig själva? Det har jag isf hört andra göra.Ledilnaan skrev 2016-09-14 09:31:07 följande:Jag var hos bm igår, är i samma vecka som dig, och vi kollade inte äggvita i urinen, jag tror att det är först nästa vecka. Däremot så kollade hon alla andra värden, järn, blodtryck och blodsocker.
Sen ville hon att jag skulle väga mig, men jag kände inte för att göra det igen, då jag gjorde det för bara några veckor sedan, när jag var där sist. Förstår faktiskt inte varför vi ska vägas varje gång!?
Jag har bara gått upp 6 kg, så jag behöver inte kollas så mycket, har ju ingen extrem viktuppgång, men jag förstår inte riktigt hysterin att vägas hela tiden.
Imorgon ska jag till mvcläkaren och min bm sa att hon förmodligen vill att jag ska väga mig, varför undrar jag? Nån som vet? -
Ja det borde också räcka :) Min förra bm (förra grav) vägde inte mig varje gång utan frågade alltid om jag vägt mig eller om jag ville göra det när jag var där på kontroll.Ledilnaan skrev 2016-09-14 12:22:27 följande:Jag tycker att det räcker med att jag väger mig och vet hur mycket jag gått upp, väger redan för mycket innan och tycker det är jobbigt att de ska veta vad jag väger.