• BIX

BF December 2016

Nicoolina skrev 2016-06-01 09:33:24 följande:

Vecka 14 idag (13+0) och tröttheten hänger med mig fortfarande. Tror dock det beror på den senaste tidens stress också.

Ni som följt mig någorlunda vet ju om min smärtproblematik och min oro kring det.

I måndags blev jag sjukskriven på heltid. Var inte alls vad jag hade väntat mig redan nu, så är fortfarande lite chockad. Men kroppen mår skit och foglossningen har dessutom redan tagit ett grepp om mig. Så nu ska jag vara hemma 4 veckor och bara vila kroppen så att jag förhoppningsvis klarar att gå tillbaka på 50% efter dessa veckor, vilket jag verkligen vill! Jobbet är så otroligt viktigt för mig (och inkomsten såklart) och vill inte missa för mycket eller tappa kontrollen fullständigt, men nu ska jag lära mig att lyssna på kroppen och bara vila vila vila :)

Var iaf på KUB förra veckan, allting såg jättefint ut (risk 1 på 20000), pyret har växt jättefint och hade så mycket gymnastik därinne att det inte gick att få några fina bilder, haha! Skönt at se iaf :)

Jag har moderkakan i framvägg,men har redan känt det där berömda fladdret <3

Pyret i magen, BF 2016-12-06 (första barnet)
    Det låter väl bra att du får vara sjukskriven nu så att du har chans att orka lite mer längre fram? Förstår att det är jobbigt att vara borta från jobbet dock.

Jag har också moderkaka i framvägg som det såg ut på ul igår. Lite tråkigt tänkte jag först eftersom man känner mindre av bebis, men vi kommer nog vara glada vecka 30 och framåt när de boxas och sparkas som värst :)
  • BIX
    Tess1990 skrev 2016-06-01 12:50:27 följande:
    Jag hade moderkakan i framvägg förra gången, det gjorde att han sparkade väldigt mycket neråt så det kändes som att han skulle sparka hål på buken längst ner eller så sparkade han på min blåsa *aj*

Fast mest tyckte han om att sparka på mitt högra nedersta revben sen när han hade vänt sig ^^

Häftigt det där
    Jaha haha! Jag tänkte att jag skulle känna mindre helt och hållet, men så lätt kommer jag inte undan :)
  • BIX
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-01 13:37:47 följande:
    Har varit här precis kl 13 hade jag tid och jag är så glad för bebben levde sprattlade och hjärtat slog allt såg tydligen fint. :) Undrar bara varför jag får såna blödningar.

Fick 1:2844 på trisomi 21
    Och 1:6267 på trisomi 13 & 18

Förra gången hade jag ju 1:187 så det var mkt lägre risk denna gång trots 2 år äldre ( 37)
    Härligt!
  • BIX
    Tess1990 skrev 2016-06-01 14:10:29 följande:
    Oj jobbig sits :/

Vad jag läste nyss så är vattnet den största smittokällan

Om du undviker att äta musslor, ostron och kall sallader, dricker bara dryck på flaska och bara äter mat som hettats upp

Rengör händerna noga och undviker att få i dig lokalt vatten eller smutsiga saker/hantera livsmedel så minskar du risken iaf

Vet inte vad jag själv skulle gjort, läskigt att ta vaccin som man inte vet är säkert för fostret, även om jag generellt är för vaccinering :/
    Men är Hepatit A farligt för gravida/fostret? Jag reste till Sri Lanka när jag var gravid 2015 och då hoppade jag nog över den vaccinationen helt. Råden ovan är bra.

Jag skulle nog kolla upp det ordentligt innan jag avbokade resa iaf. Skulle nog kännas olustigt att ta vaccinet. Hur länge har vaccinet funnits? Det finns ju i princip inga vetenskapliga studier med gravida/foster över huvud taget eftersom det är oetiskt, men vissa är väl så beprövade att de anses ok ändå.
  • BIX

Det är ju aldrig roligt att bli magsjuk el annat pga något man ätit, men det man ska akta sig för pga graviditeten är väl rått kött (inkl rökt, kurat osv). Är köttet stekt el kokt dör ju eventuella listeriabakterier som är det som kan skada fostret. Eller tänker jag fel nu?

Sen kan jag känna mig lite mer noggrann och kräsen för att jag är mer medveten om vad jag äter, men det är ju en annan sak.

Opastöriserad ost ska man givetvis också akta sig för :)

• BIX
    sillencillasill skrev 2016-06-02 11:11:19 följande:

Jag har fått se bebisen!!! Det var bara en och hjärtat tickade så fint. 47 mm lång ???????? Snabbt ul innan blodprov för Kub nästa vecka

Wihoo! Grattis :)
  • BIX
    LyCKa55 skrev 2016-06-07 22:45:45 följande:
    Jag fick inte veta mina siffror. De gav inte ut dem. De sa bara att risken var låg o långt ifrån nån risk. Jag frågade men de ville inte ge ut dem. De brukar inte göra det o såg inte anledningen till det..
    Egentligen väldigt bra tänkt av dem. Det är klart att det är lätt att börja jämföra sig med andra fast man har jättefina siffror, som för Miaairam. Och då blir det ju lätt fel fokus och oro i onödan. Hoppas du kan glädjas åt dina bra siffror Miaairam!
  • BIX

Angående gravidförsäkring så tecknade jag med trygghansa med dottern och fortsatte med deras barnförsäkring, mycket för att jag är en lat konsument. Det som är viktigt är väl att man kommer ihåg att omvandla gravidförsäkringen till barnförsäkring snarast möjligt efter födsel och inte låta tiden gå (gravidfösäkringen sträcker sig väl ett antal dagar efter födseln). Om en eventuell skada konstateras innan man 'upograderar' till barn så kan de väl neka försäkring för barnet. Så har jag förstått det iaf.

• BIX
    Y o L o skrev 2016-06-13 15:49:08 följande:

Alla på just mitt kontor vet, berättade redan v 8-9 eftersom jag mådde så dåligt (min chef frågade ju rakt ut då om jag var gravid så då berättade jag).

Ni som vill vänta så länge möjligt, varför vill ni vänta? Är det av rädsla att bli åsidosatt eller liknande, eller vill ni bara ha det privat o för en själva så länge det går?

Jag ska berätta i morgon, då i v. 15. Har lite dåligt samvete för jag fick reda på att jag var gravid i samma veva som jag blev erbjuden en chefsroll med personalansvar på jobbet och jag hade kunnat bespara mina kollegor ännu ett chefsbyte (har varit typ 5 på 2 år så lite känsligt..). Samtidigt fick jag också ett nytt spännande uppdrag hos kund (kör rollerna parallellt) i ett projekt som jag vet jag inte kan jobba fram till leverans i, så det ställer till det för kunden en del. Samtidigt kommer det betyda mycket för mig att ha varit med i det här projektet i..

Så jag har varit lite egoistisk i detta att inte berätta. Rädd att bli åsidosatt, ja. Annars hade jag inte haft samma chans som kvinna i min bransch.
  • BIX
    BIX skrev 2016-06-13 18:29:32 följande:
    Jag ska berätta i morgon, då i v. 15. Har lite dåligt samvete för jag fick reda på att jag var gravid i samma veva som jag blev erbjuden en chefsroll med personalansvar på jobbet och jag hade kunnat bespara mina kollegor ännu ett chefsbyte (har varit typ 5 på 2 år så lite känsligt..). Samtidigt fick jag också ett nytt spännande uppdrag hos kund (kör rollerna parallellt) i ett projekt som jag vet jag inte kan jobba fram till leverans i, så det ställer till det för kunden en del. Samtidigt kommer det betyda mycket för mig att ha varit med i det här projektet i..

Så jag har varit lite egoistisk i detta att inte berätta. Rädd att bli åsidosatt, ja. Annars hade jag inte haft samma chans som kvinna i min bransch.
    Hade ju kunnat berätta med en fång, gått miste om de här möjligheterna och så hade det kunnat skita sig..
Svar på tråden BF December 2016