-
Stödstrumpor? För åderbråck i underlivet? Låter jättekonstigt men trycket i benen kanske påverkar hela kroppen, eller hur funkar det annars?Ledilnaan skrev 2016-09-28 10:11:18 följande:När jag var hos mvcläkaren så rekommenderar hon bara stödstrumpor, då det inte finns nåt att göra åt det när man är gravid. -
Och jag har 66 dagar kvar! Jag ska jobba fram till 2 veckor innan bf, så har ca 6 v kvar. Tycker också det börjar bli tungt och skulle gärna trappa ner. Men det är inte planerat så på jobbet och för övrigt har vi gått på en lön + en föräldrapenning sedan dottern föddes i april 2015, så dubbla löner i ett par månader känns ganska välkommet ^^ Att ta fl med dottern är 100 ggr mer ansträngande för kroppen så jag har det egentligen bra på jobbet :)Cossi skrev 2016-10-03 16:42:16 följande:64 dagar kvar! Jag längtar så tills jag ska sluta jobba och bara får slappa och förbereda inför fl. Vet inte hur jag ska orka med 7 veckor till....har i alla fall ledigt höstlovet. Jag ville inte ta ut så mycket fl innan bebisen är född, och jag har inte mycket sparad semester, så jag har inget annat val än att kämpa på. Hur gör ni andra, när slutar ni jobba? Semester eller fl innan?
Det visade sig att mitt blodvärde inte alls gått upp när man kollade venöst prov, trots så mycket järn. Nu ska jag öka järnintaget ytterligare . Enl läkaren gör man inget annat eftersom det inte gått ner och ligger över 100 (102...). Vet inte hur mycket av tröttheten som kan skyllas järn/blodbrist eller om det är den eländiga sömnen. Vaknar hela tiden, drömmer mycket, gör ont när jag vänder mig, ska kissa mm. Någon annan? Usch vad gnälligt det här blev, känner mig bara lite nere för tillfället. Hoppas ni har överseende...
-
Det känns som att jag ska spricka.
-
Nä precis - kan väl knappast bli större nu?!? Kan ju inte låta bli att undra var det ska sluta och om jag bär runt på en jättebebis :)Mariro skrev 2016-10-08 11:23:59 följande:Hahahaha, alltså förlåt, men jag skrattade så mycket när jag läste det. Jag har exakt samma känsla, liksom hur mycket större kan magen bli?! Och ändå är det typ mer än två månader kvar. Det är verkligen komiskt. Försöker smörja med allt möjligt för huden tänjs och det kliar helt galet! -
Jag får ofta sd när jag reser mig efter att ha suttit länge t.ex på jobbet, det brukar dra samman långt ner och de släpper efter någon minut. Sen om jag gör någon häftig ansträngning får jag och sd, eller ibland av ingenting, då brukar det dra ihop sig mer över hela magen. Jag är inte orolig men tänkte ta med ett urinprov imorgon bitti när jag ändå ska till bm på rutinbesök.
-
Bm i morse, blodtryck såg fint ut och sf på 30 (v 32 (31+3)) vilket tydligen var ok det med. Halvstressig morgon hemma då dottern börjat förskolan och sambon börjat jobba efter föräldraledighet, så det hade varit full fart på cykeln dit och bebis hjärtslagsfrekvens låg på 60 (gissar att det dels berodde på mammas stressnivå, dels på att han blev irriterade av dopplern). Det sjönk iaf till 54 efter en stund så allt ok.
-
Det blir nya morgonrutiner hemma nu då dottern börjat dagis och både jag och sambon jobbar heltid med en timmes enkel resväg båda två. Sambon cyklar och jag tar pendeltåg, men för att få till hämtning och lämning i tid måste jag från och med idag ta cykeln till tågstation istället för bussen. Det var ett tag sedan jag cyklade haha :) Inte helt lätt att nå styret och jag fick verkligen vinkla ut knäna så magen kunde hänga ner mellan låren haha :*)
-
Haha, jo såklart menade jag det :)Ledilnaan skrev 2016-10-11 13:52:22 följande:Du måste mena att bebisens hjärtslag låg på 160 och inte 60!? Om det låg på endast 60 så har bm antingen mätt dina hjärtslag eller så är något fel på bebisen. -
Jag minns också föräldrakursen som gick innan förlossningen som väldigt bra och informativ, men lite stel och inte så lätt att få kontakt med folk. Kändes som många redan var inne i sin egen bubbla. Däremot var den föräldragruppen (som vi alla kallade mammagruppen för det var inga pappor med) som startade efter födseln, med helt andra människor, mer social och de har jag fortfarande kontakt med.Vasilisat skrev 2016-10-11 20:25:57 följande:
Tackar alla underbara mammor/blivande mammor för stöd
Ni är helt fantastiska 
Men nu tillbaka till dagens föräldrakurs
Vi var 7 st blivande mammor ,några med partner ,några utan. Tack och lov alla fick inte med sina gubbar
Ganska intressant ,väldigt informativt möte måste jag säga. Vi pratade eller lyssnade mer om förlossning (normal förlossning).Hur det går till, och inga skräck historier. Ganska stelt i gruppen,men ändå kändes att vi alla är i freds med sig själv . Och jag som tjatade mest vid varje tillfälle :D men detta kan man väl förstå, då jag redan suttit hemma i en månad , hungrig på lite sällskap :D
En av oss var omföderska, med lite erfarenhet i bagaget :) som jag sa till henne att det är fusk :D men hon gjorde detta för sin sambo, detta är hans första barnet :) oooo det tyckte jag va omtänksamt från hennes sida :)
Nästa gångs tema är hur förändras relationer när barnet kommer.
Oj! Längtar dit ändå :) BM gör sitt bästa för oss och hon lyckades göra kvällen intressant för mig iallafall :)
-
Får jag lov att fråga förresten om du kommer ta med dig någon (förälder, syskon, vän, doula?) när det är dags att föda eller om du tänker göra det själv? Den personen är väl i så fall den som borde följa med på kursen innan för att få ta del av infon.Vasilisat skrev 2016-10-11 20:25:57 följande:
Tackar alla underbara mammor/blivande mammor för stöd
Ni är helt fantastiska 
Men nu tillbaka till dagens föräldrakurs
Vi var 7 st blivande mammor ,några med partner ,några utan. Tack och lov alla fick inte med sina gubbar
Ganska intressant ,väldigt informativt möte måste jag säga. Vi pratade eller lyssnade mer om förlossning (normal förlossning).Hur det går till, och inga skräck historier. Ganska stelt i gruppen,men ändå kändes att vi alla är i freds med sig själv . Och jag som tjatade mest vid varje tillfälle :D men detta kan man väl förstå, då jag redan suttit hemma i en månad , hungrig på lite sällskap :D
En av oss var omföderska, med lite erfarenhet i bagaget :) som jag sa till henne att det är fusk :D men hon gjorde detta för sin sambo, detta är hans första barnet :) oooo det tyckte jag va omtänksamt från hennes sida :)
Nästa gångs tema är hur förändras relationer när barnet kommer.
Oj! Längtar dit ändå :) BM gör sitt bästa för oss och hon lyckades göra kvällen intressant för mig iallafall :)