• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Tvåbarnsmamman79
    Ledilnaan skrev 2016-05-17 14:52:16 följande:
    Och jag går och hoppas på att gå över en vecka så att det inte blir december. Så olika man tänker.
    Varje dag man går över är ju som 1 år jättejobbigt. Gick över 15 dgr med första barnet men sedan hade jag ju så svinont av foglossningen och var enorm plus enorm mage det gick knappt att sova på nätterna eller ta sig ur säng/soffa. Man kissade ju minst 1 gång/timme även på nätterna.
    Men har man en lätt graviditet kanske det är annorlunda jag vet ju inte hur det är.
  • Seaflower
    Ledilnaan skrev 2016-05-17 14:52:16 följande:

Och jag går och hoppas på att gå över en vecka så att det inte blir december. Så olika man tänker.

Haha, jag tänker samma, ska försöka knipa så mycket det går över jul/nyår

Min dotter är dock 2 v för tidig, så vi får väl se :-O

Just nu sitter jag och mumsar sour créme & onion-chips, jag som inte är nån direkt chipstjej annars

Jag har dessutom märkt att jag blir kurr i magen-hungrig på en sekund!

Mår illa - mår illa - mår illa - HUNGRIG!
  • Shhaw
    Azz skrev 2016-05-17 14:20:05 följande:

Nån som vet när man får gå på ultraljud för första gången i Göteborgs området? ????

Du har rätt att göra ett ultraljud enligt min barnmorska i vecka 9-10 om du vill. I bergsjöns barnmorskemotagning alltså
  • Nicoolina
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-17 12:00:11 följande:
    Det låter som att du kämpat hårt och som du skriver så kommer du nog få kämpa med smärtan dessa månader fram till december.
    Vet en tjej som har ngn typ av smärta i kroppen eds el liknande och jag tror hon fick planerat snitt pga att det skulle göra för ont för henne, hennes kropp värker dagligen som det är ändå.
    Jag hade två svåra graviditeter med svimningskänslor (det svartnade för ögonen, snurrade i huvudet, blev illamående visste inte om jag skulle svimma el spy) från ca 4-8 månaden båda graviditeterna. På det hade jag kraftig foglossning som slutade med kryckor i slutet av graviditeten. Jag var envis och jobbade till v 34 med första och v 30 med andra men jag tror inte jag skulle palla att kämpa så länge denna gången med två småbarn. Det blir ju bara värre om man tar ut sig.
    Varför var jag då så envis och kämpade så länge kan jag nästan undra själv. Jo det var så att pappan var arbetslös och så hade man ju rädslan att f-kassan skulle neka en sjukpenning. Så därför kämpade jag över mina gränser men min kropp skulle nog inte orka det en gång till. Tror det är bäst att vara lite snäll mot sig själv speciellt om man har ett krävande jobb.
    Kämpa på men inte FÖR mycket! :)

Jo, jag är rädd för att jag får göra det, men hoppas att det ska vara värt det trots allt.. Jag misstänker dock starkt att det kommer att bli igångsättning tidigare, för att skona både min kropp och bebisen så gott det bara går. Och ja, vi får väl helt enkelt se om vi ska testa vanlig födsel (vilket jag helst av allt vill!) eller om jag måste inse att det kanske är bättre med planerat kejsarsnitt. Hoppas dock på vanlig födsel som sagt :)

Ja alltså.. Jag pratade med min smärtmottagning lite snabbt idag, har telefontid med läkaren nästa vecka, men det börjar tryta ordentligt med kroppen nu. Och jag som inte behövt säga ngt tidigare till min arbetsgivare om min smärtproblematik har idag behövt blotta det hela vägen. Jag har ju alltså mediciner i vanliga fall som håller ihop mig någorlunda när jag arbetar, sen får jag väl erkänna att viljans kraft till att arbeta spelar väldigt stor roll också ;)

Aldrig bra att vara överambitiös, eller att pusha sig längre än man bör, men jag förstår precis, gör samma sak själv tyvärr. Därför försöker jag nu vara lite förutseende och vara ärlig mot mig själv kring detta, att det antaligen blir sjukskrivning åtminstone på deltid från ganska snart.. Dessvärre. Men jag vill ju inte köra slut på mig fullständigt, vill kunna fungera sen när bebis kommer också.

Jag har ett ganska krävande jobb, dels fysiskt tungt, men också ganska riskfyllt då jag arbetar med fysiskt utåtagerande barn och ungdomar, så jag har redan fått anpassa mina arbetstider och dagar något. Men framförallt så är det stresspåslagen som är jobbiga, och att jag är så fruktansvärt trött.

Men jag tänker att jag ska försöka stå ut fram till semestern i juli, eller åtminstone att inte bli heltidssjukskriven förrän efter det, så att jag hinner förbereda den som ska ta över efter mig, samt få lite ordning på allting in jag lämnar (dels för mitt kontrollbehov, men också för att jag har stora ansvarsområden i mitt arbete, avseende barn, föräldrar, handläggare samt skola och all planering, placering av barn och personal samt inköp). Så ja..

Asch, det är väl inte så problematiskt allting egentligen, behövde mer bara få ur mig allting, känns som att jag bara kräks ut allting till min närstående, och jag vill ju inte de ska oroa sig allt för mkt heller, så skönt att bara få ur allting ibland.

Min mamma kan vara så rolig, jag tror hon vill lugna mig då hon tror att jag bara går runt och tänker skräckscenarion samt är konstant orolig, vilket jag ju inte är, haha! Men hon säger väl mer eller mindre att "Ja men du kommer att må sååå bra under graviditeten, och det är klart att allting kommer att gå fantastiskt och smidigt och utan problem", haha! Men verkligheten är ju ändå en helt annan, känner bara att det är tur att jag ändå är så van vid konstant daglig smärta (även då jag var medicinerad), så jag kan hålla mig ganska cool i det, så länge jag försöker ligga steget före och inte hör av mig till läkaren förrän det är "försent" typ :)

Hur mår du annars i din graviditet såhär långt? Det händer så mkt i denna grupp nu så jag tror jag har missat hur långt gången du är?

Pyret i magen, BF 2016-12-06 (första barnet)
  • MP88

Hur mår ni alla? Jag mår som en sur disktrasa, har ingen ork, illamående och inte sugen på någon mat. Min stackars sambo får jobba röven av sig här hemma. Jag är så fruktansvärt trött och orkar inte göra nånting!

• celavie1
    Nicoolina skrev 2016-05-17 10:16:54 följande:

Hej tjejer!

Imorgon går jag in i v.12 (11+0) och symtomen ändras lite märker jag, och framförallt börjar hormonerna sätta sig på känslorna nu, haha! ^^

Jag har börjat få molande växtvärk nu magen samt i ryggen, är fortfarande fruktansvärt trött, klarar inte längre av att steka mat (oset får mig att bli rejält illamående) och jag har en konstant craving efter glass och jordnötsringar, haha!

Något som är mindre roligt är att jag från början har en ganska svår smärtproblematik, och nu 1,5 månad utan dem börjar det bli en ren mardröm varje dag med det onda.

Någonstans får jag det ändå att fungera, jag vet ju att det ändå är för en relativt kort period i livet jag behöver vara utan dem, och det är ju för min lilla guldklimps skull, och då är det mer värt det på ett sätt, men det plågar mig hela dagarna nu.

Jag börjar redan nu inse att det enda som kommer gå är att bli sjukskriven, vilket är det absolut sista jag egentligen vill! För att inte göra historien allt för lång så är det så att jag kämpat mig igenom att få lära mig gå, stå och sitta igen (inlagd på neurorehab för snart 3 år sedan), till att få inse att jag behövde byta jobb, genomgick en GBP då jag inte får träna men bara gick upp mer och mer i vikt, har gått ner över 50kg, arbetar nu äntligen heltid... Och att behöva se sig slagen är svårt.

Även fast jag vet att det inte är hela världen, att jag behöver sjukskrivning för min och bebis skull, och att jag kommer att kunna arbeta igen, så känns det ändå lite surt att jag redan nu ska behöva inse att det snart är dags. Kommer klättra på väggarna! Haha!

Sen är jag lite fundersam över hur förlossningen ska gå. Jag kommer inte att kunna få epidural pga smärtproblematiken, och frågan är om jag ens klarar en vanlig förlossning egentligen. Jag vill ju helst slippa kejsarsnitt..

Men, det konstiga är att jag inte är nervös eller orolig, känner mig lugn och litar på att det kommer att gå hur bra som helst! Det är bara arr tankarna såklart finns där..

Jag börjar förstå smärtläkaren som för 4 år sedan sa till mig att jag nog får omvärdera drömmen om att skaffa barn.. Och läkaren som för några veckor sedan var lite orolig och mer eller mindre avrådde mig från att fortsätta graviditeten..

Men jag vill inte ha det ogjort för något i världen! Och ännu mindre avsluta det lilla mirakel som nu ligger därinne och gottar sig för fullt! <3

Graviditeten var så oplanerad den bara kan bli (hade tid för insättning av ny p-stav 3 dagar efter jag gjorde testet), men nu när ödet ville det här så kan jag bara inte avsluta det. Min högsta dröm!

Förlåt, behövde bara få ur mig detta! Och säkert låter jag väl jättedeprimerad - så är inte fallet! Haha! Jag är överlycklig, lugn och harmonisk. Behövde som sagt bara få ur mig tankar, funderingar och känslor som bubblat över nu.

Oj vilken resa genom livet du verkar ha haft. Låter som du fått vara stark många gånger. Nu har du något riktigt bra att se fram emot men jag förstår att det måste vara tufft med så svår smärta. Du är beundransvärd! Skickar styrkekramar!
  • celavie1
    ranten skrev 2016-05-17 14:18:02 följande:

Skönt att det funkar med varierad kost för de flesta. Jag tål inte socker och kolhydrater så bra, verkligen en markant skillnad nu mot första graviditeten i mående. Fast sambon tror att det beror på att det är en pojk denna gången :) jo det blev ju lite udda där hos tandläkaren haha

Ja framtiden får väl utvisa om din sambo har rätt :)
  • celavie1
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-17 15:30:27 följande:

Varje dag man går över är ju som 1 år jättejobbigt. Gick över 15 dgr med första barnet men sedan hade jag ju så svinont av foglossningen och var enorm plus enorm mage det gick knappt att sova på nätterna eller ta sig ur säng/soffa. Man kissade ju minst 1 gång/timme även på nätterna.

Men har man en lätt graviditet kanske det är annorlunda jag vet ju inte hur det är.

Herregud! Jag har nog inte riktigt tagit in hur det kommer bli. Jag har nu endast fokuserat på mitt vul i morgon. Hoppas så att jag kommer få chansen att bli enorm och kissa varje timme :) Alternativet vore så mycket hemskare (ingen baby i magen)
  • Tess1990
    MP88 skrev 2016-05-17 18:21:28 följande:

Hur mår ni alla? Jag mår som en sur disktrasa, har ingen ork, illamående och inte sugen på någon mat. Min stackars sambo får jobba röven av sig här hemma. Jag är så fruktansvärt trött och orkar inte göra nånting!

Samma här! + att sonen kräver sitt som vanligt och måste till förskolan/underhållas under vabb

Jag kräktes offentligt idag :( som tur de ute iaf! Men var massa folk som gick förbi.. ska till läkaren på mvc för mitt illamående imorrn

Tar du nån medicin för de? Lergigan comp hjälpte lite för mig förut men inte längre, ska testa att öka dosen (bara tagit 1 åt gången tidigare och får ta upp till 3)
  • Tvåbarnsmamman79
    MP88 skrev 2016-05-17 18:21:28 följande:

Jag är oxå extremt trött och har tappat orken för de dagliga sysslorna. Det ser förjäkligt ut här hemma men hoppas orken kommer tillbaka snart.
Svar på tråden BF December 2016