• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Anonym föräldraledig
    Lt16 skrev 2016-05-19 21:28:11 följande:

Hej, har följt gruppen sen i början och vågar nu hoppa med på riktigt. Är 24 år och väntar mitt första barn med bf 18 december, är i skrivande stund i vecka 9+3.

Jag har inte haft så mycket symtom, molvärk och lite illamående bara. Dock så börjar jag oroa mig för graviditetsdepression. Dom värsta dagarna gråter jag från och till hela tiden, jag kan inte känna lycka för graviditeten, vill inte prata om det med min sambo, eller gud förbjud någon annan nära. Jag har alltid velat ha barn och det här var planerat så jag förstår inte varför jag inte kan känna lycka över detta.

Är det någon annan här inne som kan relatera?

I min förra graviditet var jag väldigt fylld med hormoner, och grinade mycket, speciellt i början, men även hela graviditeten. Vad jag än såg på tv så grinade jag, oavsett om det var något lyckligt eller sorgligt. Hade också väldigt svårt att relatera till att jag faktiskt bar ett barn. Tror inte jag landade i det förrän några veckor efter förlossningen. Hade lite svårt att säga att jag var glad åt graviditeten, som var väldigt efterlängtad, eftersom det var så overkligt för mig. Men är du orolig för en depression tycker jag du ska ta upp det med din bm!
  • Lt16
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-19 21:35:18 följande:

Det är nog hormonerna man kan gråta för vadsomhelst som gravid :).

Jag har oroat mig mkt under de två förgående graviditeterna mest ang pengar då sambon var arbetslös. Mycket tankar om hur det skulle gå, skulle vi klara detta hur skulle livet förändras. Jag har oxå alltid drömt om barn men när jag väl blev gravid så var det som att åka berg och dalbana av känslor. Väldigt läskigt skrämmande men även underbart! Det är såå härligt sedan när man får känna bebisen sparka osv. Och livet brukar ordna upp sig man hittar oftast lösningar på saker om man är orolig över sådant. Barnet blir automatiskt viktigast moderskänslorna (hormonerna mm) tar över.

Lite trött snurrigt inlägg kanske får skylla på att jag är gravid ;).

Jag har alltid varit dålig på förändringar så det är väl det som spökar, kan nog inte smälta hur mycket livet kommer att förändras. Kan ju vara svårt nu i början att se det positiva i förändringarna när så mycket kan hända på vägen. Men det är alltid skönt att höra att man inte är ensam :)
  • Lt16
    Y o L o skrev 2016-05-19 21:35:37 följande:

Åh det låter jobbigt. Men tror det är vanligt att känna oro. Jag kan ibland tänka "herregud vad har jag gett mig in på" men så kände jag även ibland förra graviditeten men ju längre tiden gick desto mindre blev rädslorna. Jag tror att när du du gått lite längre och sen när du känner bebisen sparka o röra sig kommer all oro och tvivel försvinna och ersättas med kärlek o längtan efter att få hålla din bebis.

Ja, jag har förhoppningar att det efter ultraljudet kan kännas mer verkligt och jag börjar må bättre :)
  • Lt16
    Anonym föräldraledig skrev 2016-05-19 21:44:17 följande:

I min förra graviditet var jag väldigt fylld med hormoner, och grinade mycket, speciellt i början, men även hela graviditeten. Vad jag än såg på tv så grinade jag, oavsett om det var något lyckligt eller sorgligt. Hade också väldigt svårt att relatera till att jag faktiskt bar ett barn. Tror inte jag landade i det förrän några veckor efter förlossningen. Hade lite svårt att säga att jag var glad åt graviditeten, som var väldigt efterlängtad, eftersom det var så overkligt för mig. Men är du orolig för en depression tycker jag du ska ta upp det med din bm!

Vad skönt att höra att man inte är ensam om dessa känslor. Har 3 vänner som också ska ha barn, men dom är bara lyrisk och fylld av glädje så jag känner mig så konstig och dålig "mamma" som inte kan knyta an och känna kärlek till fostret i magen.

Jag hade inskrivning igår och tog upp det med bm då, jag fick ett nummer att ringa om det blir värre och inte går över. Så tiden får väl visa hur detta slutar.
  • lynx vox
    mocha8676 skrev 2016-05-19 17:12:11 följande:
    Olika beroende på vart man bor i Sverige det där. Det här är min andra ivf graviditet och jag blev flyttad fem dagar trots ivf. Tyckte det var konstigt och ifrågasatte det då man vet exakt när allt hände. Barnmorskan sa att det beror på när ägget fäster, att det kan vara flera dagars skillnad. Konstigt svar tycker jag :) men enlig denna ivf omgång är jag beräknad till julafton, ska bli spännande att se efter kub vad dom säger!
    Gjorde IVF med min dotter och de ville på RUL flytta fram mej 2 dagar men det vägrade jag :D
    Sen kom hon en vecka efter bf, så dom var ju närmare än mej i sin uträkning i alla fall;)
  • lynx vox
    Seaflower skrev 2016-05-19 20:19:40 följande:

Var det någon här som har ett lite äldre barn sen innan?

Min tjej fyllde 6 år i mars, så det kommer ju nästan skilja 7 år på dem.

Sambons dotter är 15, så där blir glappet enormt!

Hade jag vart tillsammans med hennes pappa så hade vi nog skaffat syskon tidigare, men nu blev det inte så.

Nu kommer hon ju inte ha samma "nytta" eller vad man ska säga, av ett syskon, men jag hoppas de kommer nära varandra ändå..

Hon pratar heeela tiden om att hon vill ha syskon och hur hon kommer vara som storasyster, så jag vet ju helt säkert att hon kommer bli glad när vi berättar!

Jag har en dotter som fyller 10 år om ett par veckor och en bonusson som blir 13 år i höst... Min tjej har också tjatat om syskon i flera år så jag tror det kan vara därför mitt ex blev så glad när jag berättade för honom igår om min graviditet... Åh! Då blir dottern glad, var hand spontana reaktion, så han blir nog nöjd över att slippa tjat därhemma ;)
    Sambons son har redan ett småsyskon hos sin mamma så vi får se hur lycklig han blir *ha ha*
  • Anonym föräldraledig
    Lt16 skrev 2016-05-19 21:53:38 följande:
    Vad skönt att höra att man inte är ensam om dessa känslor. Har 3 vänner som också ska ha barn, men dom är bara lyrisk och fylld av glädje så jag känner mig så konstig och dålig "mamma" som inte kan knyta an och känna kärlek till fostret i magen.

Jag hade inskrivning igår och tog upp det med bm då, jag fick ett nummer att ringa om det blir värre och inte går över. Så tiden får väl visa hur detta slutar.
    Det är också viktigt att komma ihåg att det inte alls är ovanligt att föräldrar inte älskar sina barn vare sig i magen eller direkt när de är födda. För vissa så kan det behöva växa fram. Det kan också skilja sig från en graviditet till en annan för samma person. Det är högst individuellt och inget är fel. Problemet är väl bara att det inte pratas om det särskilt mycket och att en dessutom är alldeles för fylld av hormoner under en graviditet för att kunna tänka helt logiskt.
  • Lt16
    Anonym föräldraledig skrev 2016-05-19 22:03:14 följande:

Det är också viktigt att komma ihåg att det inte alls är ovanligt att föräldrar inte älskar sina barn vare sig i magen eller direkt när de är födda. För vissa så kan det behöva växa fram. Det kan också skilja sig från en graviditet till en annan för samma person. Det är högst individuellt och inget är fel. Problemet är väl bara att det inte pratas om det särskilt mycket och att en dessutom är alldeles för fylld av hormoner under en graviditet för att kunna tänka helt logiskt.

Precis, det är synd att det är så tabubelagt med dessa känslor i dagens samhälle. Jag tror skammen att ha dessa känslor gör så att man heller håller tyst och mår dåligt. Man känner sig genast bättre av att veta att man inte är ensam om det.

Tack för svaren, de gjorde mig lite lugnare :)
  • Anonym föräldraledig
    Lt16 skrev 2016-05-19 22:14:43 följande:
    Precis, det är synd att det är så tabubelagt med dessa känslor i dagens samhälle. Jag tror skammen att ha dessa känslor gör så att man heller håller tyst och mår dåligt. Man känner sig genast bättre av att veta att man inte är ensam om det.

Tack för svaren, de gjorde mig lite lugnare :)
    Det är absolut tabubelagt. Jag kan uppleva att det ofta är det när det kommer till ett mödraskap. Det ska vara på ett visst sätt och alla ska känna på ett visst sätt under en graviditet. Alla ska vilja föda vaginalt, helst utan bedövning, och dessutom så är amning ett måste efteråt, annars är en ingen bra mamma.
    Det gör att det blir en skam för alla som inte passar in i mallen. Jag tänker att det är lite lika kring att det sällan pratas om hur vanligt missfall är, det är också tabubelagt av någon konstig anledning. Att en är en dålig kvinna om en inte kan behålla ett foster, vilket ju inte alls har med saken att göra.
    Så jag tycker det är jättebra att du uttrycker dina känslor, utan personer med det modet kan vi inte ändra på något. :)
Svar på tråden BF December 2016