• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • sabmil

Tack för tipset! Ska till BM på torsdag och ta proverna. Känner jag av hela tiden så bokar jag en tid tidigare. Gjorde inte det nu i helgen för det känns som att man tar upp deras tid, trots att man har rätt till att bli kollad. Ska köpa hem tranbär också. Men eftersom jag fick en uvi i somras som gick upp i njurarna på några dagar så blir man lite nervös.

Knyttan skrev 2016-05-21 16:56:55 följande:

Visade sig på inskrivningen att jag har uvi, i min journal stod det att kag haft GBD(?) hela förra grav, det är tydligen vanligt men kräver antibiotikadropp vid förlossningen. Jag hade ingen aning men dropp fick jag visst så tydligen visste min BMutan att berätta det för mig (????). Iaf pga detta tog de en odling och jag hade visst kraftig uvi nu igen utan att ha några symptom alls! Utom möjligen att jag var tvungen att springa ofta på toa, men det kan ju vara graviditeten bara liksom. Men det kan vara läge att kolla, tydligen får man inte lika kraftiga symptom på uvi som gravid. Minns att jag tyckte det känndes irriterat och lite tungt just vid blåsan eller hur man ska säga, kände igen den känslan nu, jag trodde det var en del av graviditeten! Men sen jag började med antibiotikakuren så har den känslan helt försvunnit!

• Tess1990
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-22 13:39:01 följande:

Gud vad jag längtar efter att kunna färga håret. Har lite grått som jag vill färga men vågar inte då de inte vet om fostret tar skada hade tänk vänta till efter v 12 iaf då alla organ är bildade. Färgar ni håret under graviditeten?

Lite varning, min syrra färgade håret som gravid och det blev grönt ^^ hon färgade typ mellanbrun men det blev en klar grön nyans i hela håret, försvann inte förren efter födseln, fast hon vågade inte färga mer efter de första då

Håret kan bli konstigt av hormonerna och resultatet kan bli annorlunda än vad man tänkt
  • Jibe92

Hej allihop! Jag har BF den 28 December så jag hoppar in i tråden :)

Jag är 24 år och gravid med första barnet nu. Det var inte planerat så det har vart en massa tankar som snurrat senaste veckorna! Symptom som jag har känt är illamående, kramp i vänstra benet, känt mig extremt varm och oerhörd trötthet. Dessutom måste jag äta något minst var tredje timme för att inte drabbas av panikhunger/illamåående.

• Hastis
    Tess1990 skrev 2016-05-22 16:41:43 följande:
    Lite varning, min syrra färgade håret som gravid och det blev grönt ^^ hon färgade typ mellanbrun men det blev en klar grön nyans i hela håret, försvann inte förren efter födseln, fast hon vågade inte färga mer efter de första då

Håret kan bli konstigt av hormonerna och resultatet kan bli annorlunda än vad man tänkt
    Oj, var hon blond innan?
    Jag har färgat håret under båda mina tidigare graviditeter och ska göra det nu oxå. Har aldrig varit problem med det. :)
  • Madicken_82
    Jibe92 skrev 2016-05-22 16:43:17 följande:

Hej allihop! Jag har BF den 28 December så jag hoppar in i tråden :)

Jag är 24 år och gravid med första barnet nu. Det var inte planerat så det har vart en massa tankar som snurrat senaste veckorna! Symptom som jag har känt är illamående, kramp i vänstra benet, känt mig extremt varm och oerhörd trötthet. Dessutom måste jag äta något minst var tredje timme för att inte drabbas av panikhunger/illamåående.

Jag har bf 30 dec och känner likadant :)
  • Tess1990
    Hastis skrev 2016-05-22 16:50:34 följande:

Oj, var hon blond innan?

Jag har färgat håret under båda mina tidigare graviditeter och ska göra det nu oxå. Har aldrig varit problem med det. :)

Nej lite mörkare brun

Ne de händer ju inte alla men de går ju tyvärr inte att veta i förväg :)
  • Hastis
    Tess1990 skrev 2016-05-22 17:53:07 följande:
    Nej lite mörkare brun

Ne de händer ju inte alla men de går ju tyvärr inte att veta i förväg :)
    Okej annars är ju risken ganska stor.. Tråkigt iaf! Men skönt dör henne att det gick över.
  • Miaairam
    Tess1990 skrev 2016-05-22 16:41:43 följande:

Jag färgade förra veckan hos frissan. Hon sa också att färgen inte beter sig riktigt som vanligt när man väntar barn, så en anledning arr inte färga hemma. Dessutom är ju frisören bättre på att bara färga håret och inte huden i hårbotten, så jag tänker att det nog är skonsammare. Plus att det ju är en lugn och avkopplande stund jämfört med att kladda med färg hemma... Förra graviditeten färgade jag inte, men vill inte se så glåmig och trist ut denna gång...
  • Y o L o

Det är lustigt det här med appar. Har mått mycket mindre illa nu typ 2 dagar, så idag v 10 står det att det är vanligt att illamåendet avtar.

Med dottern blev jag helt plötsligt jättesugen på mjölk, någon dag senare stod det i appen typ "nu är det vanligt att bli sugen på mjölk för att .... " minns inte, något med kalcium lagrades eller nått".

Får se om det blir lika denna gång. :)

• Mliiii4

Detta är min första graviditet och helt ärligt så känns de som värsta bakfyllan som aldrig vill ta slut, haha. Mår så fruktansvärt illa emellanåt och efter man har kräkt (ursäkta detaljerna) så känns de genast mycket bättre och man kan äta som vanligt igen sedan kommer illamåendet krypandes tillbaka efter 15-20 min. Haha! Men helt klart värt de <3 får ju nåt för de i slutändan :)

Svar på tråden BF December 2016