• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Tvåbarnsmamman79

Ang trötthet så har jag varit så extremt trött fram tills v 11 ungefär. Nu är jag i vecka 12 och nu plötsligt har jag orkat städa och fixa lite mer innan jobbade jag nattade barnen och däckade typ. Så jag har nog piggnat till :).

• Alphyra

Hej alla! Upptäckte nyss denna chatt. Jag har bf 21 dec men jag får inte föda vaginalt så om allt går bra blir det lite tidigare. Detta är mitt andra barn. Första föddes vaginalt men sen insjuknade jag i december 2014 så nu blir jag snittad. Är redan nu extremt nervös för snitt. Tur man har 6 månader på sig att vänja sig. Någon av er som har något bra tips till mig för att stilla oron?

• Mliiii4
    elyse skrev 2016-05-26 17:03:06 följande:

Tack, hörrni! Men jag hoppar ur tråden nu. Det blir ju i alla fall ingen bebis i december.

Jag var på tidigt ultraljud för drygt 3 veckor sedan och där kunde de inte heller se något så vi bokade en ny tid och en vecka senare
    så kunde man se ett pickande hjärta så det var säkert för tidigt för er att kunna se något :)

Som bm sa till mig så måste fostret få en chans att växa, det har blivit så hispigt idag att man vill se fostret tidigt och risken är ju då att man kollar för tidigt och inte ser någonting och bara blir orolig.

Vet inte heller vilken månad vi är beräknade till, ligger på nyårsgränsen, får se på nästa ul va de visar :)

Stort lycka till iaf <3
  • BIX
    Alphyra skrev 2016-05-26 17:47:00 följande:

Hej alla! Upptäckte nyss denna chatt. Jag har bf 21 dec men jag får inte föda vaginalt så om allt går bra blir det lite tidigare. Detta är mitt andra barn. Första föddes vaginalt men sen insjuknade jag i december 2014 så nu blir jag snittad. Är redan nu extremt nervös för snitt. Tur man har 6 månader på sig att vänja sig. Någon av er som har något bra tips till mig för att stilla oron?

Vad gäller själva snittet så borde det finnas massa bra statistik och andra solskenshistorier. Men jag skulle nog försöka att inte tänka på snittet i sig, utan ha som målbild hur det kommer vara några dagar senare när ni är hemma från bb med bebis i famn :)
  • BIX
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-26 17:04:01 följande:

Ang trötthet så har jag varit så extremt trött fram tills v 11 ungefär. Nu är jag i vecka 12 och nu plötsligt har jag orkat städa och fixa lite mer innan jobbade jag nattade barnen och däckade typ. Så jag har nog piggnat till :).

Samma här! Visst är det skönt när man inser att tröttheten inte kommer vara hela graviditeten :)
  • Ingensmamma

Skriv privat meddelande till mig här så kan jag adda er som vänner på fb och bjuda in till gruppen. Vill helst inte skriva mitt fullständiga namn här då jag fortfarande inge gått ut med att jag är gravid!

• olw24311

Jag snittades andra gången. Själva snittet behöver du inte oroa dig för. Sköts av proffsig personal som inte kommer att vara lika stressade som på förlossningen. Finns tid för frågor och annat. Själva operationen kommer kännas jättekonstig men det glöms bort så fort du får träffa bebisen :)

Det viktigaste är att du tar det lugnt efteråt. Lyssna på vad läkare och andra på sjukhuset säger. Jag överansträngde mig och det blev kaos. Har fortfarande känningar av det ibland. Så ta det lugnt!
  • Y o L o

Wow va kul o lättande. Trodde nog att fick man dåligt med första skulle man få det med andra, tom sämre har jag ställt in mig på. Hade en på 750 med första så räknar med sämre siffror eftersom jag är äldre. Min bm sa idag att om jag skulle få hög risk får jag göra Nipt gratis så det var ju bra.

JonnaEmilia75 skrev 2016-05-26 16:00:31 följande:

Idag är jag lycklig! Var på kub-ultraljud och fick 1:20000 på alla trisomierna! Trodde inte ens man kunde få så bra siffror i min ålder.

När jag väntade min son fick jag 1:4, så jag var helt inställd på att få dåliga siffror idag. (Det visade sig efter fvp att han inte hade några kromosomförändringar.)

Började böla när jag fick resultatet, skönt att det var glädjetårar den här gången! ??????

• Y o L o

Jag ska med snittas. Tänk att det är en rutinop för läkarna, du slipper väntan o ovissheten, du slipper värkarna och du har ett helt team i rummet som bara är där för din och bebisens skull.

Försök att inte oroa dig för det, det är långt fram och det är betyder ju att du får din bebis efteråt :)

Jag fick akut snitt 2014 och det var helt ok, åt bara alvedon efteråt och var uppe på benen snabbt.

• Tvåbarnsmamman79

Har snittats 2 ggr och det gick bra båda gångerna det jobbiga är efteråt när man ska lära sig att stå och gå igen efter snittet.
    Bara att ställa sig upp första gången kan vara jobbigt.
    Det är iof väldigt individuellt hur man mår och hur fort man mobiliserar sig (tror jag det heter.) Är man kraftigt överviktig som mig kan det vara jobbigare att ta sig ur sängen efter operationen osv. Det kan göra ont i smittsåret såklart men man får ju en del smärtlindring oxå.
    Fördelen är att man slipper de onda värkarna :).
Svar på tråden BF December 2016