• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Emmask
    olw24311 skrev 2016-05-28 23:03:52 följande:

Jag har valt att försöka med vaginal förlossning denna gång. Hade en inte så bra förlossning första gången och hade förlossningsskräck inför andra, eller mer gå över tiden skräck. Så när Bf kom och ingenting hade påbörjats så att jag kunde bli igångsatt så bröt jag ihop och blev erbjuden tid för snitt dagen efter.

Nu i efterhand ångrar jag det då min återhämtning efter snittet va betydligt värre än efter vaginal förlossning. Orkar inte gå igenom det en gång till. Chansar hellre på stor bebis :)

LyCKa55: så sa min BM hos mödravården med men när jag fick träffa en speciallistBM på SÖS så va det inga problem. Tror att de säger så mycket för att få kvinnor att välja vaginalt vilket är skonsammare för kroppen oftast.

Även jag lovordar epidural och lustgas. Man behöver inte ha mer ont än nödvändigt :)

Roligt att du vill testa vaginalt! Jag arbetade mycket med att läsa och visualisera inför min förra förlossning och kände mig konstigt nog förberedd på vad som helst. Jag hittade mitt sätt att hantera värkarna och har aldrig känt mig så stark. Visst vacklade jag ibland, men jag kände mig i min kropp för första gången j mitt liv, så kompetent. Det berodde dels på arr min kropp var samarbetsvillig, men också på mitt förarbete. Föda utan rädsla och gatskins bok är väldigt användbara. Studier visar att kvinnors förlossningsupplevelser inte står i paritet till hur "jobbiga" förlossningar de haft i journalen, utan till hur de förhåller sig till smärtan. Sånt kan man som tur är jobba med! Inget gör mig så ont som när kvinnor i One born every minute får ligga där i paniktillstånd och ingen tar ansvar för att ta dem ur det och in i en trygg sinnesstämning. En doula är guld när det kommer till sånt, men även en barnmorska som vet vilket stöd du vill ha. Jag hoppas verkligen att du får en bra upplevelse!
  • Emmask

Med sagt menar jag inte att det inte finns kvinnor vars upplevelser är bortom förberedelse, inställning, verktyg och stöd, men utifrån allt jag läst borde vi arbeta ännu mer med förberedelse och stöd.

• mocha8676
    Emmask skrev 2016-05-29 09:03:12 följande:

Morfin används visst runt om i Sverige när födande haft värkar länge och behöver en sovdos för att orka med förlossningen. Ibland ingår då morfin, enligt min barnmorskevän. Min gissning är att fördelarna av att barn och mamma får vila överväger nackdelarna, annars skulle nog inte dessa proffs fortfarande använda det.

Det har du nog rätt i. Annars har jag svårt att tro att man blir erbjuden.
  • olw24311
    Emmask skrev 2016-05-29 09:43:04 följande:

Med sagt menar jag inte att det inte finns kvinnor vars upplevelser är bortom förberedelse, inställning, verktyg och stöd, men utifrån allt jag läst borde vi arbeta ännu mer med förberedelse och stöd.

Jag va förberedd på smärta och hade bra koll. Lever med konstant smärta pga kronisk sjukdom så den kan jag hantera. Jag hade oturen att få en sprillans ny bm som inte hade koll på något. Hennes svar på allt va " jag vet inte, jag ska gå och fråga" Ingav ingen trygghet för mig direkt. Sen fick jag kramp i båda ljumskarna och kunde bara krysta i väldigt konstig position med undersköterskan hållande mitt vänstra ben i mycket konstig vinkel. Sonen va väldigt stor och fastnade. Fick dras ut med sugklocka. Fick sys men inte jättemycket men den helt nya BM fick sy det yttre och tog i lite väl mycket så ett år senare fick jag operera upp ärret och sy om. Det va det som gjorde mig rädd andra gången.
  • Tess1990
    Fian88 skrev 2016-05-29 07:21:50 följande:

Nej det förstår jag, var ingen kritik mot dig alls! Man litar ju på sjukvårdspersonalen. Men man undrar ju vad det är för bm som hellre ger morfin än Eda, Eda påverkar ju inte barnet alls.

Dom kan ju inte sätta eda när man bara är öppen 2cm, det hinner ju gå ur kroppen innan det verkligen börjar göra ont, från 2cm och fram till 4-5cm kan det ju ta många timmar, särskilt som förstföderska

Morfinet dom ger är en förhållandevis liten dos och dom ger det bara ett tag innan så det hinner gå ur innan barnet kommer

Så dom hade nog en medicinsk orsak och visste vad dom gjorde
  • Friedan

Jag har fött fyra barn. Första var hel kaotisk och fruktansvärd. Jag blev erbjuden snitt med andra men tackade nej (det skrämde mig ännu mer). De tre andra förlossningarna har gått hyffsat bra och jag ser fram mot nästa. Visst gör det jävulskt ont men jag har gjort en del andra operationer och de läkningsprocesserna har varit fruktansvärda och kan jag slippa en stor bukop som ett kejsarsnitt är så är jag tacksam!

Däremot lägger jag absolut ingen värdering i hur man väljer att göra och jag hoppas att alla får göra sina egna val utan en massa pekpinnar från andra föräldrar och personal i vården.

• LyCKa55
    Y o L o skrev 2016-05-29 08:28:40 följande:

Usch vilken missunnsam och bitter kommentar. Var glad att din kompis fick som hon ville istället.

Alla tycker som de vill. Jag tycker man borde försöka iaf. Sen om man inte klarar det är en sak.

Du får väl tycka jag är det då.
  • Redoförnytt

Tycker det är lite dåligt drag i tråden!

Hur mår ni tjejer? Hur går det med allt?

Här har vi gått in i vecka 10 och precis fått se en liten böna i rätt storlek och med galopperande hjärta. BF runt nyår.

Jag mår bra men har en hel del oro.

Va händer där ute? :)

• Tvåbarnsmamman79
    LyCKa55 skrev 2016-05-29 12:44:13 följande:
    Alla tycker som de vill. Jag tycker man borde försöka iaf. Sen om man inte klarar det är en sak.

Du får väl tycka jag är det då.
    Det är nog bra att försöka vagnialt om man kan pga att det oftast är skonsammare för kroppen speciellt efteråt.
    Men jag kan förstå om någon är extremt rädd inför förlossningen att de kan bevilja snitt då i vissa fall.
    I mitt fall andra gången så fick de mig på Auroramottagningen att ställa in mig på en vaginal förlossning men jag fick ett löfte om att få snitt direkt om det blev för jobbigt och utdraget igen. Det tyckte jag kändes bra att försöka men att veta att snitt var möjligt om det blev för outhärdligt.
  • LyCKa55
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-29 13:51:41 följande:

Det är nog bra att försöka vagnialt om man kan pga att det oftast är skonsammare för kroppen speciellt efteråt.

Men jag kan förstå om någon är extremt rädd inför förlossningen att de kan bevilja snitt då i vissa fall.

I mitt fall andra gången så fick de mig på Auroramottagningen att ställa in mig på en vaginal förlossning men jag fick ett löfte om att få snitt direkt om det blev för jobbigt och utdraget igen. Det tyckte jag kändes bra att försöka men att veta att snitt var möjligt om det blev för outhärdligt.

Ja det lät ju som en bra grej. Jag ska faktiskt på Aurorasamtal denna gånen eftersom smärtan var hemsk o outhärdlig sist samt att jag fick bristningar i mellangården som ev kan göra att risken är större för liknande eller värre skador denna gång. Jag skulle nog vilja ha de alternativ du fick sist. Så man kan sluta om man vill
Svar på tråden BF December 2016