Alphyra skrev 2016-05-26 17:47:00 följande:
Hej alla! Upptäckte nyss denna chatt. Jag har bf 21 dec men jag får inte föda vaginalt så om allt går bra blir det lite tidigare. Detta är mitt andra barn. Första föddes vaginalt men sen insjuknade jag i december 2014 så nu blir jag snittad. Är redan nu extremt nervös för snitt. Tur man har 6 månader på sig att vänja sig. Någon av er som har något bra tips till mig för att stilla oron?
Tänk att ett planerat snitt ju är planerat och rutin för läkarna. De har stenkoll på alla moment och du kommer vara i trygga händer. Jag fick urakut snitt pga att sonen mådde dåligt därinne. Sövdes 20 min efter jag kom till sjukan, men det lilla jag såg av teamet var grymt imponerande. Så proffsiga och alla hade stenkoll på sin uppgift.
Eftersom jag inte alls var beredd på förlossning, skulle bara in för kontroll, så var jag väldigt chockad efteråt, men så behöver det ju inte bli när det är planerat. Dessutom får man ju oftast vara vaken när det är planerat och får då träffa bevisen med en gång. Då vet du ju dessutom vilken dag det blir och slipper ovissheten på slutet, gå över tiden etc.
Kan vara bra att vara beredd på att man inte får lyfta något tyngre än bebisen i nån månad efteråt, så bra om man kan ha sin partner eller någon annan som hjälp första tiden. Jag kunde t ex inte öppna hissdörren hemma och det tog lång tid innan jag kunde sätta mig upp obehindrat. Det tar tid för alla muskler och nerver i magen att läka. Bli inte orolig om du inte har någon känsel på magen efteråt - obehagligt, men ofarligt. Beror på de avskurna nerverna, men de hittar tillbaka till varandra så småningom. Nu tre år efter snittet är det bara själva ärret som inte har full känsel.
Kan också vara bra att investera i några riktigt stora mjuka byxor som man kan dra upp över magen att ha efter. Tyvärr sitter sömmen på de flesta mammabyxor precis där operationssåret är och det är ju ömt innan det har läkt, så kan vara svårt att ha dem...
Lycka till, det kommer att gå bra!