• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Fian88
    sillencillasill skrev 2016-05-27 20:13:37 följande:
    Jag tar också lergigan comp och det har varit min räddning. Men visst mår man inte helt hundra ändå. Men det börjar ge sig (är i 10+3). Mår ibland sämre på eftermiddagarna nu, var nästan lättare när det var på morgonen. Men visst, äta ofta och lite är en räddning men jag har också svullnar upp. Men hellre det än att må skit jämnt
    Då är du i v 11:). Och grattis!:)
  • olw24311
    Babybluiee skrev 2016-05-27 17:39:33 följande:

Tänkte hoppa in i tråden :)

Första graviditeten för både mig och sambon, kom lite som en chock då vi inte hade planerat detta.. Men så kan det gå :)

Är i vecka 10 nu och har precis berättat för sambons familj och väntar till morsdag för att berätta för mina..

Har berättat för chefen för någon vecka sen då jag jobbar med utåtagerande så jag behövde förflyttas :) alla som vet om det är super positiva vilket känns bra för jag var lite orolig då jag och killen blev tillsammans (officiellt) i januari.. Har dock känt varandra i många år :)

Vad har ni gjort åt ert illamående? Håller på att bli tokig över att inget hjälper :/

Välkommen :) Känner igen scenariot. Blev ihop med min sambo i mars 2010 och blev gravida i juni 2010. Och vi träffades den 26 februari 2010 på en Silja kryssning ;) Men nu väntar vi vårt 3e barn så det har gått bra ändå :).

Illamåendet har jag inga bra tips. Kämpar själv med det. Småäta är det jag gör. Lakrits hjälpte de första veckorna. Nu blir det mycket morötter och vatten.
  • Babybluiee

Har testat åkesjuketabletter och armband.. Funkar inte, sen är ett annat problem att jag har svårt för att svälja tabletter eller medicin i flytande form.. Men ja bara att bita ihop, hade ett par nästan bra dagar förra veckan så :p

• Mamsterbabe

Jag födde första barnet vaginalt, en hemsk och helt vidrig upplevelse på alla sätt och vis. Detta resulterade i förlossningsrädsla vilket gjorde att jag fick planerat snitt med andra barnet (efter att ha gått på aurorasamtal). Nu väntar jag tredje (bf 14 december enligt mensen) och är livrädd att inte få snitt igen... :/

• Tvåbarnsmamman79
    Mamsterbabe skrev 2016-05-28 19:53:06 följande:

Jag födde första barnet vaginalt, en hemsk och helt vidrig upplevelse på alla sätt och vis. Detta resulterade i förlossningsrädsla vilket gjorde att jag fick planerat snitt med andra barnet (efter att ha gått på aurorasamtal). Nu väntar jag tredje (bf 14 december enligt mensen) och är livrädd att inte få snitt igen... :/

Jag kände oxå efter första förlossning att jag var glad när jag tillslut fick ett akut snitt det var verkligen en befrielse. Öppnade mig inte som jag skulle kunde inte sova på 2 nätter pga värkarna. När de la spinalbedövningen och jag domnade bort å slapp smärtan så var jag typ i himmelriket!
    Så ni som aldrig fött barn:ta epiduralbedövning om ni kan det måste göra en otrolig skillnad om man jag ondare än man står ut med.
    Andra gången ville jag ha snitt men de övertalade mig att försöka igen (var oxå livrädd för en vaginal förlossning.) Det slutade med ett planerat snitt ändå för i v 38 fick jag göra ett tillväxtultraljud och då såg de att jag väntade ett stort barn minst 4 kg och hon låg med rumpan ner å huvudet uppe vid revbenen. Blev rätt lättad när de ringde å sa att jag fått en tid för snitt.
    Nu 3:e gången är det inget snack om saken sa läkaren på mvc det blir snitt- vilket jag tycker e skönt.
    Visst e jag lite rädd för snitt det är en stor operation men jag pallar inte av värkar...
  • Y o L o

Har du tagit upp det med din bm? Jag har redan förklarat att jag vill ha snitt o det förstod hon.

Jag har svårt att tro att de nekar dig vid din tredje förlossning.

Mamsterbabe skrev 2016-05-28 19:53:06 följande:

• LyCKa55

Jag tyckte det var hemskt med vaginal förlossning med första men känner samtidigt att snitt inte är nåt för mig. Sen sa BM att det jag kände och att jag hade sytt en del o va lrolig för ännu värre skador pga de jag redan har, inte räcker för att få snitt. Då blir jag lite förbannad. Jag har en kompis som inte fött nåt av sina barn vaginalt o inte ens försökt(himla fisk tycker jag) och hon har gått på samma MVC. Hon har fått snitt pga sin rädsla. Sjukt jäkla orättvist. Jag har fött ett barn o vet vad det innebär o fått skador efter det men jag får inte snitt för det är inte motiverat.... Sen tror jag som sagt att jag kör vaginalt ändå om de inte säger att det jag sydde sist riskerar att ge mig värre skador. För som sagt tycker jag inte man fött barn egentligen om man inte fött på vanligt sätt så att säga.

Sen om det är akut osv är ju en sak,då ska man absolut få det. Men bara för att man inte vill eller vågar tycker jag är fel. Jag va livrädd innan men gjorde det o kände inte att jag hade nåt val. Smärtan är så läskig att man inte vet vart man ska ta vägen men vad ska man göra? Fanns typ inte att jag skulle få snitt. O när det väl va igång var det ju bara att köra.

Rekommenderar också starkt epidyral till er som inte fött innan! Jag hade bara effekt en timme av den men det var SÅÅ värt det för den vilan o pausen

• olw24311

Jag har valt att försöka med vaginal förlossning denna gång. Hade en inte så bra förlossning första gången och hade förlossningsskräck inför andra, eller mer gå över tiden skräck. Så när Bf kom och ingenting hade påbörjats så att jag kunde bli igångsatt så bröt jag ihop och blev erbjuden tid för snitt dagen efter.

Nu i efterhand ångrar jag det då min återhämtning efter snittet va betydligt värre än efter vaginal förlossning. Orkar inte gå igenom det en gång till. Chansar hellre på stor bebis :)

LyCKa55: så sa min BM hos mödravården med men när jag fick träffa en speciallistBM på SÖS så va det inga problem. Tror att de säger så mycket för att få kvinnor att välja vaginalt vilket är skonsammare för kroppen oftast.

Även jag lovordar epidural och lustgas. Man behöver inte ha mer ont än nödvändigt :)

Svar på tråden BF December 2016