• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • MP88
    Seaflower skrev 2016-07-20 14:14:59 följande:
    Tack!

Man vill ju att det ska synas på riktigt, inte att folk sneglar och bara tror att man ätit lite för mycket

Tycker du det är jobbigt att magen inte växt, eller det kanske bara är skönt!
    Jag tycker att det är skönt att magen inte växt så mycket - min mage är relativt smal från början och det ser inte ut som man ätit för mycket. Inte än iaf ;) Man kan se en liten bebiskula men det är verkligen inte mycket. Jag önskar att man inte blir så stor! Hade varit skönt att bara gå upp ett par kilo ;) 

Men din mage är iaf jättelik en bebismage och  det ser verkligen inte ut som du ätit för mycket ;)
  • bells123

Hej på er, 
    imorrn är de äntligen dags för RUL för mig. Spännande! Känner rörelser och sparkar på den lilla sedan 1 vecka tillbaka ungefär. Är i vecka 19 nu. Är de något man ska tänka på inför RUL? Ska man vara kissenödig eller ha tömd blåsa tillexempel? :)

• Seaflower
    Friedan skrev 2016-07-20 17:06:30 följande:

Idag sa min 7-åring helt oprovocerat att "mamma, jag längtar så till december när bebisen kommer".

Blir alldeles varm i hjärtat över att han tänker och ser fram mot det här med syskon. Som yngst av fyra är det ju han som fortfarande är familjens "bebis" men det känns som perfekt i tiden med syskon åt honom nu när han början 1:an och börjar få egna kompisar och eget liv. 

Åh va mysigt!

Min 6-åring längtar också till december Hon kramar, pussar och pratar med magen

Dock fick hon ett bryt härom veckan där hon grät och sa att hon inte kommer få hjälpa till med bebisen och att den kommer att ta mitt hjärta!

Jag förklarade tydligt att både hon och bebis får plats i mitt hjärta, och att min dotter var där först

Hoppas hon tog det rätt, lilla hjärtat
  • Cossi
    Seaflower skrev 2016-07-20 12:03:12 följande:

Jag är så nojig här, känner ingenting. Jag vet att det är typ normalt, ringde BM igår och hon lugnade mig och sa att allt lät normalt.

Men jag tycker inte att min mage växer.. Hon sa visserligen också att magen kan rusa iväg i början för att sedan plana ut och det är väl det som har hänt då.

Bifogar en bild, och från vänster till höger är jag i v11, v14 och v17 och jag ser ingen skillnad

Så tråkigt att bara vänta på rörelser och rul 9/8 :-/

Tycker du har en fin gravidmage! För mig har det också varit så att magen växt i ryck, stått stilla någon vecka, nytt ryck osv. Senaste veckorna har jag fått en stor mage, nästan en fotboll, så folk lämnar plats osv. Känns då lite dumt att säga att jag ska ha i december, flesta tror nog jag är längre... Är i v 21, känner sparkar flera gånger dagligen även min man har fått känna, för ett par veckor sedan kände jag bara enstaka svaga fladder. Så det har hänt massor de senaste 3 veckorna, ha förtröstan även om jag vet att det är segt och oroligt ibland.
  • Cossi
    bells123 skrev 2016-07-20 17:36:30 följande:

Hej på er, 

imorrn är de äntligen dags för RUL för mig. Spännande! Känner rörelser och sparkar på den lilla sedan 1 vecka tillbaka ungefär. Är i vecka 19 nu. Är de något man ska tänka på inför RUL? Ska man vara kissenödig eller ha tömd blåsa tillexempel? :)

Enl vår kallelse är det bättre med fylld blåsa. Jag hade dock en morgontid och var tvungen att kissa en timme innan och det gick bra . Lycka till imorgon
  • Seaflower
    Cossi skrev 2016-07-20 18:52:44 följande:

Tycker du har en fin gravidmage! För mig har det också varit så att magen växt i ryck, stått stilla någon vecka, nytt ryck osv. Senaste veckorna har jag fått en stor mage, nästan en fotboll, så folk lämnar plats osv. Känns då lite dumt att säga att jag ska ha i december, flesta tror nog jag är längre... Är i v 21, känner sparkar flera gånger dagligen även min man har fått känna, för ett par veckor sedan kände jag bara enstaka svaga fladder. Så det har hänt massor de senaste 3 veckorna, ha förtröstan även om jag vet att det är segt och oroligt ibland.

Tack för hoppfulla ord!

Så fort rul är gjort och första sparkarna kommer så ska jag sluta noja och bara njuta

Hihi va roligt att folk lämnar plats redan
  • Y o L o

Precis som du! Men när jag granskar mina bilder från olika veckor inser jag att jag blivit tjockare över ryggen, typ att svanken försvunnit lite. Tänker att det är därför magen stått still lite, jag har blivit tjock runtom. Fast nu de senaste två dagarna känns det som magen växt igen. Tyckte jag kände något i magen igår kväll, men har ju mk i framvägg så får vänta på sparkar. Längtar till rul om en vecka.

Seaflower skrev 2016-07-20 12:03:12 följande:

Jag är så nojig här, känner ingenting. Jag vet att det är typ normalt, ringde BM igår och hon lugnade mig och sa att allt lät normalt.

Men jag tycker inte att min mage växer.. Hon sa visserligen också att magen kan rusa iväg i början för att sedan plana ut och det är väl det som har hänt då.

Bifogar en bild, och från vänster till höger är jag i v11, v14 och v17 och jag ser ingen skillnad

Så tråkigt att bara vänta på rörelser och rul 9/8 :-/

• Miaairam
    bells123 skrev 2016-07-20 17:36:30 följande:

Hej på er, 

De trycker ju ganska hårt, så inte värt att vara alltför kissnödig... Min BM sa att tidigare i graviditeten är det bra att vara lite kissnödig för det blir lättare att se då, men att det inte spelar lika stor roll när man är nästan halvvägs som på rul.
  • Miaairam
    Miaairam skrev 2016-07-20 23:29:07 följande:
    De trycker ju ganska hårt, så inte värt att vara alltför kissnödig... Min BM sa att tidigare i graviditeten är det bra att vara lite kissnödig för det blir lättare att se då, men att det inte spelar lika stor roll när man är nästan halvvägs som på rul.
    Och lycka till imorn! :)
  • Y o L o

Åhhh jag är sjuk. Känns som det är bronkit. Har sån värk i luftrören. Känns meningslöst att gå til vårdcentralen, får man ens någon medicin som gravid?

Vet inte vad jag ska göra? Är rädd att det ska gå över till lunginflammation eller nått om jag bara låter det vara...

Några förslag på hemmakurer? Använder min astmaspray med kortison, inget annat.

Svar på tråden BF December 2016