• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • De5pojkarna
    frkvilljunu skrev 2016-07-25 09:48:35 följande:

Har du haft några symtom som gjort att du testade för det?

Frusen, torr i hyn, trött, huvudvärk och lite andra symtom. Men det stod i brevet jag fick från läkaren att det är pågrund av graviditeten som jag fått det och kommer få äta det tills bebis kommer vad jag vet nu.
  • Mariro
    LyCKa55 skrev 2016-07-25 20:27:08 följande:

Jag tänkte på det här med moderskapsintyget(det man får efter RUL att skicka till FK). När får man det? På RUL eller efter? Eller skickar de till FK? min s inte o ingen har sagt nåt...

Bra att du sa det, glömde helt bort det och har ingen aning om när man får det!
  • Fian88

Man får moderskapsintyg av sin bm på första/andra besöket efter rul:)

• Mariro
    LyCKa55 skrev 2016-07-25 20:25:31 följande:

Vad roligt med en tjej! Vi ska få vår andra pojke????

Det där är nog väldigt olika. I landstinget vi bodde i när vi skulle ha första barnet så tog det 20min. Kändes väldigt snabbt o rutinmässigt o då var det det ända ultraljudet vi fick.

Nu har både KUB och RUL tagit ca 40min. De har inte stressat o så har bebisen trilskats lite????

Åh vad kul! Jag var nämligen bombsäker på kille så jag brast ut i gråt (antagligen av förvåning) när bm sa att det var en tjej, haha! Bebisen sov i mitt fall så hon kunde mäta ifred, men sen väckte bm henne och då blev det fart. Väldigt speciell känsla, första barnet och allt. Men då är det väl olika med vad det är för längd på UL :)
  • Anonym föräldraledig
    Sarahoee skrev 2016-07-25 20:36:32 följande:

Hej. Jag har märkt att jag är otroligt mycket svagare än vanligt och blir andfådd av absolut nada. Orkar inte springa, flåsar när jag ska upp för trappor m.m. sen är jag otroligt trött också.

Tror ni att jag börjar få järnbrist? Kan jag börja käka tillskott eller borde jag ta prov först? Pallar inte vara såhär svag. Känns nästan som att jag är sjuk men ändå inte :(

Tror inte att extra järn kan göra någon skada, även om det skulle vara något annat som är orsaken. Tänker att det också skulle kunna bero på din ökad blodvolym. Men ring din bm så kan säkert hen hjälpa dig med lite tips på vad det kan vara!
  • Y o L o

Tycker det låter normalt i en graviditet :) känner likadant, fast tröttheten har blivit bättre. Har ätit järntabletter några veckor, vet inte om det är det som gjort mig piggare men det skadar ju inte att ta järntabletter.

Sarahoee skrev 2016-07-25 20:36:32 följande:

Hej. Jag har märkt att jag är otroligt mycket svagare än vanligt och blir andfådd av absolut nada. Orkar inte springa, flåsar när jag ska upp för trappor m.m. sen är jag otroligt trött också.

Tror ni att jag börjar få järnbrist? Kan jag börja käka tillskott eller borde jag ta prov först? Pallar inte vara såhär svag. Känns nästan som att jag är sjuk men ändå inte :(

• Y o L o

Fick samma svar, inga barn/syskon på rul.

Andan skrev 2016-07-25 13:40:04 följande:

Härligt att du mår bra! Är inget stort fan av värmen, men vägrar klaga på sommaren ????

Vi frågade vår bm om det var ok att ta med vår son på 3 år på rul, då vi inte har släkt boende i samma stad till barnvakt. BM sa trevligt att det inte är att rekomendera då hon vill ha mörkt och tyst när hon mäter. Samt att man kan få ta emot "dåliga nyheter" om man har riktigt otur, och då vill ser de hälst att barnen inte är med om möjligt.

Men säkert olika överallt....

Lycka till med RUL, vi ska gå på torsdag ????

• Y o L o

Jobbigt att du känner så. Tror man lätt är känsligare nu, dessutom när det gäller något så stort som ens barn. Din svärmor måste iaf vara väldigt glad åt att bli farmor? Det är ju kul iaf :)

Sen känns det ofta som att svärmödrar slänger ur sig klumpiga lite då o då!

Mariro skrev 2016-07-25 19:27:15 följande:

Asså hörrni. Långt inlägg men behöver skriva av mig.

Jag vet inte om jag har ett problem eller om jag bara är lite less på den plötsliga uppmärksamheten jag fått de senaste dagarna (har inte sett sambons släkt på ett tag och några har nyligen fått veta att vi ska ha barn). Svärmor vill tala om för precis alla om att hon ska bli farmor - vänner, kollegor, alla grannar, avlägsna släktingar som vi aldrig har träffat. När jag påtalade att jag helst vill tala om det för folk jag känner, som faktiskt kan glädjas åt det genuint, och inte bara ALLA i min omgivning, så frågade hon bara rätt ut: men kan du själv då glädjas åt att ni ska ha barn? Jag blev lite paff då alla har en egen uppfattning om hur man glädjer sig, och jag har inte det direkta behovet att bara skrika ut det till alla. Är väldigt glad men kanske mer inombords. Har gått och varit irriterad över det där. Kanske är hormoner, men att ifrågasätta om jag är glad över att vi ska ha barn trots att jag inte berättar för alla upplevde jag som konstigt.

• Tess1990

Jag känner hen varje dag nu, bök och sparkar

Särskilt på kvällarna och efter jag ätit

Måste ligga ner efter måltider för att inte kräkas så tillbringar mycket tid i sängen :/

Mår fortfarande illa och kräks, foglossning som gör ont och tål inte värmen alls!

Längtar till sval höst nu ^^

Så otroligt skönt att bada i sjön! Hittat en perfekt strand 20min bilväg ifrån, både barnvänlig och möjlighet att simma lite längre sträckor

Slarvat som tusan med järntabletterna :/ blir så otroligt hård i magen av dom.. men måste börja ta dom mer noga nu

• Miaairam

Jag har inte ont av värmen på dagarna - har semester och ägnat tre dagar åt att bygga trädäck i trädgården. Funkar dock inte att sitta på huk, så jag har växlat mellan att sitta på knä och på en liten pall. Har haft tokmycket energi - kanske detta som kallas att boa? Men på nätterna avskyr jag värmen. Fötterna kliar och känns svullna och hårbottnen kliar för det blir så varmt. Kan inte sova. Går upp och spolar kallvatten på benen ibland och då känns det lite bättre en liten, liten stund...

Svar på tråden BF December 2016