• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • AcileONicco

Hej hej. Bf 8December.

Första barnet men har vanan inne från syskon och som barnskötare. ????

Däremot helt orutinerad på när man borde börja köpa på sig saker till liten. Och vad man kan köpa begagnat vs. Nytt

• LyCKa55

Igår kände min sambo en spark för första gången denna graviditet???? Så kul att kunna dela det med nån! Sen är han inte jättebrydd men det är ju andra barnet så jag antar det är därför. Fast han är lite sån.

Han hade kunnat känna tidigare om han haft handen kvar mer än 15sekunder åt gången????

• Emmask
    AcileONicco skrev 2016-07-27 08:24:20 följande:

Hej hej. Bf 8December.

Däremot helt orutinerad på när man borde börja köpa på sig saker till liten. Och vad man kan köpa begagnat vs. Nytt

Min riktlinje är att köpa allt begagnat. Det enda vu köpt nytt med vårt första barn är amningskudde och bilbarnstol (efter babyskydd alltså) eftersom de var så svåra att hitta beg utan att vara gamla. Barn har dem ju så länge, medan babyskyddet bara används 68-12 månader typ. Nappflaskor som kostar 80 nya köpet jag för 10 på loppis och kokar upp. Köper till nya napp-delar.
  • Emmask
    AcileONicco skrev 2016-07-27 08:24:20 följande:

Hej hej. Bf 8December.

Sängkläder har vi fortfarande inte börjat använda till vår tvååring. Underlakan ja, men ingen kudde och täcke. Hon sover med en tunn filt pga är så varm. Alla kläder har jag köpt på stora barnloppisar. Man får sjukt mycket kläder. Köp inte för mycket, är mitt råd.

Vi skulle ha råd att köpa allt nytt, men jag ser ingen anledning. När det gäller barngrejer har så många köpt så mycket dyrt i onödan att det finns all möjlighet att spara stora pengar genom att köpa i andra hand. Men framför allt är det mer hållbart. Skötbord nytt 1200, begagnat exakt lika 3-400. Spjälsäng 1500 ny, begagnad 250. Vår syskonvagn ny 15000, begagnad 7500. Första förskoleoverallen ny 900, begagnad 250. Takvagga ny 1800, begagnad köpte vi för 400. Klädset nyfödd 300, beg 30-50 i nyskick.
  • mocha8676

Det där med begagnat är jag och min man helt oense om. Fast jag lovade honom redan innan första graviditeten att vi skulle köpa allt nytt. Han vägrar begagnat. Det är för att han själv från baby ända upp i tonåren fått ärva allt då hans föräldrar alltid hade det dåligt ställt. Han minns det bara negativt och vill därför av princip att våra barn ska få allt nytt. Men jag har allt smugit hem loppisfynd utan hans vetskap till dottern. Som sagt till små barn är ju mycket i nyskick.

Idag har jag shoppat lite neutrala fina kläder på Lindex Halvapriset rea!

Rul på fredag. Fått känslan om en pojke som känns starkare för varje dag. Ska bli spännande att se om jag har rätt :)

• Cossi

Grattis till alla som fått se era små på Rul!

Håller med ovanstående om att begagnat oftast är smartast, men jag vet inte hur vi kommer att göra med vagnen, lutar åt att köpa ny. Vår gamla var helt utsliten, efter tre barn, så den är slängd. De jag sett på blocket verkar antingen gamla/slitna till ett billigt pris eller så gott som nya till pris nästan som ny...och då väljer jag hellre en ny. Man använder ju vagnen flera år, så de blir ju slitna efter i alla fall två barn som många får. Hur tänker ni andra kring vagn?

Jag hade ambitioner att vara aktiv och i fin form i under hela graviditeten, men förutom promenader (ca 20-30min/dag i ganska lugnt tempo) får jag inte till något annat. Känner mig trött och ur form, gympar jag lite hemma en dag har jag ofta ont i halsen dagen efter. Tycker det drar och spänner över magen när jag anstränger mig, jag blir andfådd och får hög puls direkt och motivation saknas. Lyckas ni andra bättre, och hur håller ni igång? Tur i alla fall att vi har hund . Kom gärna med tips som kan ge en spark i baken, känner att jag behöver det!

• mocha8676

Om jag gör något lätt ansträngt.. Oftast städar, går på stan osv så blir jag väldigt trött och yr. Måste sätta mig och vila ofta. Om jag inte sätter mig direkt får jag svimningskänsla och ser mörka prickar/ fläckar. Hände idag i kön på Lindex när jag höll i massa kläder. Mådde bättre på en gång när jag kom ut i friska luften. Vad tror ni det kan bero på? Järnbrist? Fråga på rul? Ringa mvC? :)

• frkvilljunu

Skönt att se att jag/vi inte är ensam om att köpa begagnat/gå i de tankarna. Jag har också haft lite tankar om att jsg ville köpa nytt pga egen uppväxt och jag ärvt och siitit med mina två äldre nu tonåringar men även om jag har råd idag på ett annat sätt så känner jag att begagnat ofta blir smartast. finns så mycket i bra skick!

Håller med lite om vagn utbud men vi har ändå chansat på en teutonia som vi gav 1000 kr för med både liggdel, mjuklift.sittdel.åkpåse.myggnät etc etc. . mycket för liten peng.nä jag kanske inte kommer va nöjd med den hela tiden men då finns det ju ett gott utrymme att byta utan att ruinera sig tänker jag.

Emmask skrev 2016-07-27 14:55:15 följande:

Sängkläder har vi fortfarande inte börjat använda till vår tvååring. Underlakan ja, men ingen kudde och täcke. Hon sover med en tunn filt pga är så varm. Alla kläder har jag köpt på stora barnloppisar. Man får sjukt mycket kläder. Köp inte för mycket, är mitt råd.

Vi skulle ha råd att köpa allt nytt, men jag ser ingen anledning. När det gäller barngrejer har så många köpt så mycket dyrt i onödan att det finns all möjlighet att spara stora pengar genom att köpa i andra hand. Men framför allt är det mer hållbart. Skötbord nytt 1200, begagnat exakt lika 3-400. Spjälsäng 1500 ny, begagnad 250. Vår syskonvagn ny 15000, begagnad 7500. Första förskoleoverallen ny 900, begagnad 250. Takvagga ny 1800, begagnad köpte vi för 400. Klädset nyfödd 300, beg 30-50 i nyskick.

Cossi skrev 2016-07-27 16:14:04 följande:

Håller med ovanstående om att begagnat oftast är smartast, men jag vet inte hur vi kommer att göra med vagnen, lutar åt att köpa ny. Vår gamla var helt utsliten, efter tre barn, så den är slängd. De jag sett på blocket verkar antingen gamla/slitna till ett billigt pris eller så gott som nya till pris nästan som ny...och då väljer jag hellre en ny. Man använder ju vagnen flera år, så de blir ju slitna efter i alla fall två barn som många får. Hur tänker ni andra kring vagn?

Jag hade ambitioner att vara aktiv och i fin form i under hela graviditeten, men förutom promenader (ca 20-30min/dag i ganska lugnt tempo) får jag inte till något annat. Känner mig trött och ur form, gympar jag lite hemma en dag har jag ofta ont i halsen dagen efter. Tycker det drar och spänner över magen när jag anstränger mig, jag blir andfådd och får hög puls direkt och motivation saknas. Lyckas ni andra bättre, och hur håller ni igång? Tur i alla fall att vi har hund . Kom gärna med tips som kan ge en spark i baken, känner att jag behöver det!

• Y o L o

Ang vagn, använder samma som till dottern född -14. Brio go.

Ang hålla formen; går bättre än förväntat eftersom jag iaf kan röra mig fortfarande :) vid den här tiden förra grav så var foglossningen så jävlig att jag blev sjukskriven o orörlig.

Har också hund men blir bara korta promenader nu och sen lek med dottern. Jag cyklar till o från jobbet men det tar typ 7-8 min enkel väg.

Träning känns långt borta just nu!

Cossi skrev 2016-07-27 16:14:04 följande:

Svar på tråden BF December 2016