• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Andan

Härligt att du mår bra! Är inget stort fan av värmen, men vägrar klaga på sommaren ????

Vi frågade vår bm om det var ok att ta med vår son på 3 år på rul, då vi inte har släkt boende i samma stad till barnvakt. BM sa trevligt att det inte är att rekomendera då hon vill ha mörkt och tyst när hon mäter. Samt att man kan få ta emot "dåliga nyheter" om man har riktigt otur, och då vill ser de hälst att barnen inte är med om möjligt.

Men säkert olika överallt....

Lycka till med RUL, vi ska gå på torsdag ????

Javas skrev 2016-07-25 13:24:24 följande:

Jag mår superbra i värmen, älskar när det är varmt, att dricka isvatten och äta glass och melon :)

RUL imorgon, det behöver jag verkligen för att kunna börja tro på graviditeten, är det någon här som vet om det är okej att ta med barn på UL?

• bells123

Någon som kan de där att söka graviditets penning från FK? Är de chefen som ska fylla i hela den blanketten?

• Mariro
    Redoförnytt skrev 2016-07-25 08:25:11 följande:

Hörrni! Det är ju urdåligt drag i denna tråden!!

Hur mår ni? Har ni gjort RUL? Börjat handla?

Har nån hört hjärtljud med sån där app?

Jag mår toppen, ingen mage än dock. Vilket känns lite tråkigt. Men det kommer väl.

Har RUL om en vecka, ska nog kolla kön om det går att se.

Ha det bra i värmen!

Var på RUL i fredags, fick se en liten tjej! Dock kändes det som att det gick väldigt fort, totalt 20 minuter var vi där inne. Bm mätte huvud och lårben, och sa att det var proportionerligt. Såg att någon här skrev att bebis verkade ha liten mage, kollar de sånt separat? Min sa inget om det. Fick för mig att RUL tar mycket längre tid?
  • Cossi
    Redoförnytt skrev 2016-07-25 08:25:11 följande:

Hörrni! Det är ju urdåligt drag i denna tråden!!

Hur mår ni? Har ni gjort RUL? Börjat handla?

Har nån hört hjärtljud med sån där app?

Jag mår toppen, ingen mage än dock. Vilket känns lite tråkigt. Men det kommer väl.

Har RUL om en vecka, ska nog kolla kön om det går att se.

Ha det bra i värmen!

Precis på väg hem från Frankrike var det var 35 gr några dagar, puha, jag som brukar älska värme blev helt däckad!

RUL gjorde jag i början av juli, allt så fint ut men ska göra ett extra hjärtultraljud om några veckor då jag har en flicka som föddes med hjärtfel.

Lyssnar med doppler ibland efter hjärtljud men börjar kännas överflödigt då jag får många gulliga sparkar dagligen

Senaste veckan har jag till och från fått rejält ont nedre delen av magen, ibland vä ibland hö. Inatt höll det mig vaken det mesta av natten. Ingen relation till sammandragningar. Tycker inte det känns som ligamentsmärtor, de brukar väl ge med sig när man ligger ner ett tag? Känns inte heller som tarmarna. Tagit alvedon i dag, hoppas det slutar. Någon som känner igen?
  • Anonym föräldraledig
    Mariro skrev 2016-07-25 18:24:21 följande:
    Var på RUL i fredags, fick se en liten tjej! Dock kändes det som att det gick väldigt fort, totalt 20 minuter var vi där inne. Bm mätte huvud och lårben, och sa att det var proportionerligt. Såg att någon här skrev att bebis verkade ha liten mage, kollar de sånt separat? Min sa inget om det. Fick för mig att RUL tar mycket längre tid?
    Det var jag som skrev om liten mage. Vet inte om det är en standard. Bm sa att hon mätte huvudet för att avgöra hur långt gången en är, och sedan lårben och mage för att kolla så att barnet växer som det ska i övrigt. Vet inte om magen är något extra bara för att dottern var något tillväxthämmad när hon föddes eller om det är standard.
    Vårt RUL tog nog 30 minuter, men då var bebisen väldigt envis och låg med huvudet dåligt till så att det var svårt att mäta, jag var tvungen att kliva upp och röra lite på mig för att skaka om.
  • Mariro

Asså hörrni. Långt inlägg men behöver skriva av mig.

Jag vet inte om jag har ett problem eller om jag bara är lite less på den plötsliga uppmärksamheten jag fått de senaste dagarna (har inte sett sambons släkt på ett tag och några har nyligen fått veta att vi ska ha barn). Svärmor vill tala om för precis alla om att hon ska bli farmor - vänner, kollegor, alla grannar, avlägsna släktingar som vi aldrig har träffat. När jag påtalade att jag helst vill tala om det för folk jag känner, som faktiskt kan glädjas åt det genuint, och inte bara ALLA i min omgivning, så frågade hon bara rätt ut: men kan du själv då glädjas åt att ni ska ha barn? Jag blev lite paff då alla har en egen uppfattning om hur man glädjer sig, och jag har inte det direkta behovet att bara skrika ut det till alla. Är väldigt glad men kanske mer inombords. Har gått och varit irriterad över det där. Kanske är hormoner, men att ifrågasätta om jag är glad över att vi ska ha barn trots att jag inte berättar för alla upplevde jag som konstigt.

• LyCKa55
    Mariro skrev 2016-07-25 18:24:21 följande:

Vad roligt med en tjej! Vi ska få vår andra pojke????

Det där är nog väldigt olika. I landstinget vi bodde i när vi skulle ha första barnet så tog det 20min. Kändes väldigt snabbt o rutinmässigt o då var det det ända ultraljudet vi fick.

Nu har både KUB och RUL tagit ca 40min. De har inte stressat o så har bebisen trilskats lite????
  • sillencillasill

Hej!

Känt lite fladder i magen skulle vilja känna mer men vet ju inte hur det ska kännas. RUL på fredag och längtar dit!

Tycker att värmen är helt ok om man får vara ute och sola/bada men hatar den i city. Fötterna svullnar och ringar på fingrarna går knappt att få av.

Mage jo jag tackar... Är stor och hatar att inte kunna styra kroppens förändring. Vet att det beror på bebis men är van vid träning och kosthållning. Nu kan jag bara flyta med men det är mentalt jobbigt för mig....

• LyCKa55

Jag tänkte på det här med moderskapsintyget(det man får efter RUL att skicka till FK). När får man det? På RUL eller efter? Eller skickar de till FK? min s inte o ingen har sagt nåt...

• Sarahoee

Hej. Jag har märkt att jag är otroligt mycket svagare än vanligt och blir andfådd av absolut nada. Orkar inte springa, flåsar när jag ska upp för trappor m.m. sen är jag otroligt trött också.

Tror ni att jag börjar få järnbrist? Kan jag börja käka tillskott eller borde jag ta prov först? Pallar inte vara såhär svag. Känns nästan som att jag är sjuk men ändå inte :(

Svar på tråden BF December 2016