• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Friedan

Här är en till som gillar begagnat. Finns så mycket i nyskick på tex Blocket så det känns bara dumt att betala fullpris. Det jag köper nytt är sånt jag inte hittar begagnat men jag kollar alltid begagnatmarknaden först efter att jag bestämt vad vi ska ha. Vagn kommer vi däremot att köpa ny eftersom det är en helt ny modell och det knappt finns några begagnade (men dyker det upp en så gärna).

• Friedan

Fler tips ang begagnat. Många säljer kläder i stora paket för en bråkdel av vad det kostar att köpa nya och till en nyfödd slits de knappt och det är bara bra om gifterna i textilerna är borttvättade. Jag har till mina äldre barn köpt i princip alla bebiskläderna begagnade. 

• Tvåbarnsmamman79
    MP88 skrev 2016-07-27 00:47:27 följande:

Var på RUL idag och allt såg helt perfekt ut! Kändes så himla skönt :) Vi väntar en liten flicka med BF 17 december. Jag var helt säker på att det var en pojke;) Men det spelar absolut ingen roll! Kommer bli världens bästa julklapp! Vi är lyckligare än nånsin och längtar nu ännu mer, hoppas hon väljer att titta ut innan jul!

Min mamma har fött 7, 5 och 6 dagar tidigare med mig och mina syskon så jag hoppas att vår lilla också kommer ut lite tidigare ;) Vad tror ni? Tror ni på att det är ärftligt från ens mamma när man föder?

Min mamma födde 10 dgr tidigare med mig och 6-7 dgr tidigare med nästa och sista blev ett snitt några dagar tidigare.
    Jag gick 15 dagar över tiden med första så på mig stämde det inte.

Grattis till flickan det är första barnet va?
  • Annaama

Varit på RUL idag, äntligen!

Känns som jag fick RUL väldigt sent 20+6 (bf 14/12) enl barnmorskan beräkning, men så förvånade och stoppa vi blev när bf blev framflyttad 16 dagar!!

Jag vill inte ha ett julklappsbarn och tänkte att det nog skulle hinna bli innan, men nu får det bli korkar och klädnypor och horisontalläge på slutet så vi förhoppningsvis passerar in i januari...

Jaja, när bebis vill ut så är det ju inte mycket man kan säga till om..

Vi får däremot tjuvkika på krabaten en gång till då vi får åka på nytt UL för att bf flyttades så många dagar. Inget BM kunde se som var något som helst fel men rutin när bf flyttas mer än 14 dagar. Beror troligtvis på oregelbunden mens och senare ägglossning än vid normala cykler.. Bebis såg då helt frisk ut och inga konstigheter så! *puh*

Ang detta med träning så ska jag ta mig igenom Lidingö tjejlopp i slutet på september. Någon mer här som ska det?

Sista etappen på tjejklassikern så vägrar misslyckas! ...Men så mycket till träning blir det ju inte, bara promenader och mycket rörelse i vardagen. :)

• Emelia79
    MP88 skrev 2016-07-27 00:47:27 följande:

Var på RUL idag och allt såg helt perfekt ut! Kändes så himla skönt :) Vi väntar en liten flicka med BF 17 december. Jag var helt säker på att det var en pojke;) Men det spelar absolut ingen roll! Kommer bli världens bästa julklapp! Vi är lyckligare än nånsin och längtar nu ännu mer, hoppas hon väljer att titta ut innan jul!

Min mamma har fött 7, 5 och 6 dagar tidigare med mig och mina syskon så jag hoppas att vår lilla också kommer ut lite tidigare ;) Vad tror ni? Tror ni på att det är ärftligt från ens mamma när man föder?

Min mamma födde både mig och min bror någon dag före BF, jag gick över 11 dagar så på mig stämde det tyvärr inte.
  • Emmask
    frkvilljunu skrev 2016-07-27 19:19:59 följande:

Skönt att se att jag/vi inte är ensam om att köpa begagnat/gå i de tankarna. Jag har också haft lite tankar om att jsg ville köpa nytt pga egen uppväxt och jag ärvt och siitit med mina två äldre nu tonåringar men även om jag har råd idag på ett annat sätt så känner jag att begagnat ofta blir smartast. finns så mycket i bra skick!

Håller med lite om vagn utbud men vi har ändå chansat på en teutonia som vi gav 1000 kr för med både liggdel, mjuklift.sittdel.åkpåse.myggnät etc etc. . mycket för liten peng.nä jag kanske inte kommer va nöjd med den hela tiden men då finns det ju ett gott utrymme att byta utan att ruinera sig tänker jag.

Cossi skrev 2016-07-27 16:14:04 följande:

Grattis till alla som fått se era små på Rul!

Håller med ovanstående om att begagnat oftast är smartast, men jag vet inte hur vi kommer att göra med vagnen, lutar åt att köpa ny. Vår gamla var helt utsliten, efter tre barn, så den är slängd. De jag sett på blocket verkar antingen gamla/slitna till ett billigt pris eller så gott som nya till pris nästan som ny...och då väljer jag hellre en ny. Man använder ju vagnen flera år, så de blir ju slitna efter i alla fall två barn som många får. Hur tänker ni andra kring vagn?

Jag hade ambitioner att vara aktiv och i fin form i under hela graviditeten, men förutom promenader (ca 20-30min/dag i ganska lugnt tempo) får jag inte till något annat. Känner mig trött och ur form, gympar jag lite hemma en dag har jag ofta ont i halsen dagen efter. Tycker det drar och spänner över magen när jag anstränger mig, jag blir andfådd och får hög puls direkt och motivation saknas. Lyckas ni andra bättre, och hur håller ni igång? Tur i alla fall att vi har hund . Kom gärna med tips som kan ge en spark i baken, känner att jag behöver det!

Just vagnen var vi också tveksamma till pga garantier etc. Den vi köpt till första barnet höll inte måttet längre och står nu som förskolevagn hos någon annan. Hade det inte varit just en syskonvagn vi behövde, som är väldigt dyr ny, hade vi nog köpt ny för garantins skull. Men 15 000 för en vagn är allt för galet i min värld :)
  • Emmask

I v 17 med förra hade jag gått från 60 till 62 kilo. Nu har jag redan gått från 60 till 64,5. Har smått panik. Förra gången vid denna tid kom våren och jag hare levt precis som vanligt, nu har det varit sommar med mindre träning och utemat i samband med resor. Känner mig överrumplad av att min kropp inte balanserat dessa ojämnheter så som den brukar och det börjar ringa varningsklockor. Någon som känner igen sig? Jag åker iaf topp gymmet NU och styr upp ryggträningen. Den är prio ett och jag har försummat den denna graviditet.

• Mariro

Jag har tänkt på oljor som kan förhindra bristningar, har någon nått bra tips på det? Och sen sånna där olor som man ska smörja underlivet med, nån som testat, är de bra? Och ska man smörja in sig varje dag?

• k_a_w

Hej!

Vi var på RUL igår och fick se att den lilla krabaten sprattlade och hade sig! Allt såg fint ut och vi ligger kvar på BF 24/12, vilken jul man får.

Angående begagnat vd nytt så kommer vi också satsa på att köpa det mesta begagnat. Behöver inte ha en massa nya häftiga grejer och tänker att det är bra att börja vända på slantarna inför den saftiga föräldrapenningen!

Olja! Jag smörjer in mage och bröst med Weledas graviditetsolja efter varje dusch. Tycker det är skönt, men vet inte hur mycket den faktiskt hjälper. Olja för underlivet har jag ingen koll på.

• Ledilnaan
    Annaama skrev 2016-07-28 01:00:12 följande:

Varit på RUL idag, äntligen!

Känns som jag fick RUL väldigt sent 20+6 (bf 14/12) enl barnmorskan beräkning, men så förvånade och stoppa vi blev när bf blev framflyttad 16 dagar!!

Jag vill inte ha ett julklappsbarn och tänkte att det nog skulle hinna bli innan, men nu får det bli korkar och klädnypor och horisontalläge på slutet så vi förhoppningsvis passerar in i januari...

Jaja, när bebis vill ut så är det ju inte mycket man kan säga till om..

Vi får däremot tjuvkika på krabaten en gång till då vi får åka på nytt UL för att bf flyttades så många dagar. Inget BM kunde se som var något som helst fel men rutin när bf flyttas mer än 14 dagar. Beror troligtvis på oregelbunden mens och senare ägglossning än vid normala cykler.. Bebis såg då helt frisk ut och inga konstigheter så! *puh*

Ang detta med träning så ska jag ta mig igenom Lidingö tjejlopp i slutet på september. Någon mer här som ska det?

Sista etappen på tjejklassikern så vägrar misslyckas! ...Men så mycket till träning blir det ju inte, bara promenader och mycket rörelse i vardagen. :)

Med mitt första barn blev jag flyttad från 19 jan till 28 jan, sonen kom den 15 jan. Så bara för att de flyttar en så måste det inte stämma. Kan vara värt att tänka på. Tom bm sa att jag inte skulle vara gravid så länge, hon hade mer rätt än RUL sköterskan.

Ang begangat och nytt, så kommer vi köpa begagnad vagn, resten kommer förmodligen bli lite 50/50, en del begagnat, en del nytt. Beror lite på hur mycket pengar det kommer gå åt. I oktober är det en bytesdag för barnartiklar i min kommun, så då ska jag passa på att fynda en del tänkte jag.
Svar på tråden BF December 2016