• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Friedan

Ang vikten så gick jag upp 30 kg med första barnet, tappade 20 av dem efteråt och det var rätt klädsamt med de 10 extra eftersom jag vägde 47 kg vid inskrivningen den gången. Under de andra graviditeterna har jag gått upp 20 kg och sen ner 20 kg utan större ansträngning så jag bryr mig inte nämnvärt om hur mycket/lite jag går upp. Det viktiga är att man mår bra. 

Idag har jag varit på Babyproffsen och köpt både sängkläder och spjälskydd. Hade inte tänkt köpa sånt nytt med tanke på att bebisen förmodligen knappt kommer att använda sängen men det var halva priset så jag kunde inte låta bli  

• Friedan

Jag är imponerad över er som orkar träna och springa! Själv har jag legat på soffan och mått pyton sedan jag blev gravid, och går jag ut på en promenad blir jag trött/illamående och andfådd rätt snabbt. Längtar tills bebisen är ute så att jag orkar röra på mig som vanligt igen. 

• MP88

Jag börjar jobba på måndag, har haft fyra veckors semester - det har varit så skönt! Jag hade hemska sista veckor på jobb innan jag gick på semester, jag var trött i kroppen och ryggen, mådde konstant illa och hade ingen ork till att göra de saker som skulle göras. Arbetar som förskollärare och det är ett relativt tufft jobb, tänker söka graviditetspenning senare men har läst att det i princip är omöjligt. Hur som helst så har jag mått bra under semesterns sista två veckor, har känt mig utvilad och har endast haft lite illamånads vilket har varit en befrielse. Nu är jag så rädd för att jag ska börja må dåligt igen så fort jag börjar jobba, är rädd för att samma orkeslöshet och illamående ska komma tillbaka. Jag vill kunna orka jobba fullt när jag är på jobb, jag är den enda på min avdelning som jobbar heltid så jag är den som får ta störst ansvar. Tyvärr! Önskar att jag hade mer stöttning från mina kollegor som jobbar 75% eller 50% och då är man i princip aldrig på jobb känns det som. Kanske är detta en anledning till att man ev. har större chans till att få graviditetspenning när det är två månader kvar!

• Y o L o

Låter inget vidare. Förstår din oro. Men du kanske kan bli sjukskriven annars om det är för tungt o du mår dåligt? Jag blev sjukskriven förra gången pga foglossning o jag sitter framför en dator hela dagarna. Blev sjukskriven redan typ v 18-20 (minns inte exakt nu).

MP88 skrev 2016-07-29 11:06:08 följande:

Jag börjar jobba på måndag, har haft fyra veckors semester - det har varit så skönt! Jag hade hemska sista veckor på jobb innan jag gick på semester, jag var trött i kroppen och ryggen, mådde konstant illa och hade ingen ork till att göra de saker som skulle göras. Arbetar som förskollärare och det är ett relativt tufft jobb, tänker söka graviditetspenning senare men har läst att det i princip är omöjligt. Hur som helst så har jag mått bra under semesterns sista två veckor, har känt mig utvilad och har endast haft lite illamånads vilket har varit en befrielse. Nu är jag så rädd för att jag ska börja må dåligt igen så fort jag börjar jobba, är rädd för att samma orkeslöshet och illamående ska komma tillbaka. Jag vill kunna orka jobba fullt när jag är på jobb, jag är den enda på min avdelning som jobbar heltid så jag är den som får ta störst ansvar. Tyvärr! Önskar att jag hade mer stöttning från mina kollegor som jobbar 75% eller 50% och då är man i princip aldrig på jobb känns det som. Kanske är detta en anledning till att man ev. har större chans till att få graviditetspenning när det är två månader kvar!

• frkvilljunu

Börjar noja lite över kläder till en själv...Nu är det ju rätt tacksamt väder för klänningar osv men vad ska jag klä mig i höst/vinter. Hur mycket mammakläder behöver man?

Ska dessutom på bröllop om ett par veckor ocg har inte något att ta på mig. Tycker inte jag hittar mammakläder som är fina nog eller vad man ska säga.känner mig mest obekväm i det mesta nu.blä.

• Andan

Jag har rätt stor mage, men kan ha de flesta klänningar fortfarande.

Mitt tips är asos.com, mkt fina mammakläder! Snabb frakt!

frkvilljunu skrev 2016-07-29 14:50:53 följande:

Börjar noja lite över kläder till en själv...Nu är det ju rätt tacksamt väder för klänningar osv men vad ska jag klä mig i höst/vinter. Hur mycket mammakläder behöver man?

Ska dessutom på bröllop om ett par veckor ocg har inte något att ta på mig. Tycker inte jag hittar mammakläder som är fina nog eller vad man ska säga.känner mig mest obekväm i det mesta nu.blä.

• Mariro
    frkvilljunu skrev 2016-07-29 14:50:53 följande:

Ja nu är det ju väldigt smidigt med klänningar och tunna byxor med resår. Jag tänkte mest ha tjockare tights och typ tunnstickade klänningar på hösten vintern. Har även två par jeans. Tror inte man behöver så mycket mer. Och sen är tights så himla bekvämt, inget som klämmer nånstans! Dock får man nog köpa en gravidjacka till vintern....
  • frkvilljunu
    Andan skrev 2016-07-29 15:14:03 följande:

Jag har rätt stor mage, men kan ha de flesta klänningar fortfarande.

Mitt tips är asos.com, mkt fina mammakläder! Snabb frakt!

Tack för tipset! Föll för en klänning som jag hoppas funkar till bröllopet direkt =]
  • frkvilljunu
    Mariro skrev 2016-07-29 15:16:58 följande:

Ja nu är det ju väldigt smidigt med klänningar och tunna byxor med resår. Jag tänkte mest ha tjockare tights och typ tunnstickade klänningar på hösten vintern. Har även två par jeans. Tror inte man behöver så mycket mer. Och sen är tights så himla bekvämt, inget som klämmer nånstans! Dock får man nog köpa en gravidjacka till vintern....

ja jacka blir nog ett måste - lär ju dröja ett tag till efter förlossning med som vanliga går att knäppa.

Det jag tyckte var lite jobbigt när jag fick mina andra två var det där mellanlandet efter också när man inte får på sig sina vanliga kläder och inte är så sugen på att fortsätta gå i mammajeans liksom.fast känns som modet idag är lite lättare att anpassa sig efter.. var ju 14 år sedan jag var gravid sist....
  • mocha8676
    sillencillasill skrev 2016-07-28 17:05:14 följande:

Hej!

RUL idag och bebisen låg i en söt yogaställning fötterna ovanför huvudet och höll i sina tår. Super gulligt men barnmorskan var inte så nöjd när mätningen försvårades... Men är kvar på BF 20 dec, har ju inseminerats så inte många dagar att räkna fel på. Såg en snopp och en pung så svårt att tänka tjej nu även om jag var inställd på det först..

Kommer att köpa det mesta begagnat! Eller få/låna av vänner och syster. Ser ingen vits med att köpa nytt.. Köpte lite barnkläder i England för pundet var lågt och kläderna fina och unika.

Smörjer magen med olja från body shop. Oklart vad det gör för nytta..

Orkar träna ibland. Leder spinning när jag känner för det och går promenader. Lite gym. Har gått upp och är tjock men orkar inte bli nojjig över det. Äter bra och normalt så får ta tag i det efter förlossningen..

Vi fick också se en snopp och pung! Så tydligt hehe. Lyckan är total! Bf 24 dec. Våran plutt gapade och försökte "bita sig" i ett knä :)

Fick en massa fina barnkläder från en kompis i England till dottern. Skulle inte förvåna mig om plutten ocksåfår nåt. Det är kul med unika kläder!!

Börjar jobba igen efter 4 veckors semester på mån.. Ångesten växer. Trivs inte sådär jättebra på jobbet. Hur ska ja palla 4 månader?! Längtar som tusan till dec. Åker också till Ullared i två dagar i mitten av sep, något att se fram emot.
Svar på tråden BF December 2016